Rozdział 4 - Sposób prowadzenia postępowania przez komisję kolejową - Poważne wypadki, wypadki i incydenty na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.89.593

Akt utracił moc
Wersja od: 21 maja 2007 r.

Rozdział  4

Sposób prowadzenia postępowania przez komisję kolejową

§  17.
1.
Komisja kolejowa prowadząca postępowanie powinna niezwłocznie udać się na miejsce zdarzenia w celu zebrania dowodów rzeczowych oraz przeprowadzenia badań służących do ustalenia okoliczności i przyczyn zdarzenia.
2.
Rodzaj i zakres badań określa przewodniczący komisji kolejowej po przedstawieniu wniosków przez członków komisji.
§  18.
1.
Na miejscu zdarzenia, w zależności od potrzeb, komisja kolejowa dokonuje:
1)
oceny strat powstałych w jego następstwie oraz liczby ofiar w ludziach i poszkodowanych;
2)
oceny stanu psychicznego i fizycznego pracowników, którzy mieli związek z powstaniem zdarzenia;
3)
sprawdzenia kwalifikacji pracowników, którzy mieli związek z powstaniem zdarzenia;
4)
badania stanu trzeźwości osób, które mogły przyczynić się do powstania zdarzenia;
5)
opisu miejsca zdarzenia, ze szczególnym uwzględnieniem rozmieszczenia pojazdów kolejowych przed zdarzeniem oraz stanu i położenia pojazdów kolejowych po nim, a także stanu połączenia pojazdów;
6)
ustalenia przy zdarzeniach na przejazdach kolejowych:
a)
czy przejazd kolejowy był należycie zabezpieczony oraz osygnalizowany od strony toru i od strony drogi,
b)
czy maszynista dawał wymagane sygnały,
c)
czy obsługa przejazdu zamknęła na czas rogatki i była obecna na stanowisku pracy,
d)
stanu widoczności przejazdu z drogi i z posterunku obsługi przejazdu,
e)
warunków widoczności przejazdu ze stanowiska kierującego pojazdem drogowym,
f)
stanu jezdni, drogi oraz przejazdu w poziomie szyn;
7)
sprawdzenia zapisów w dokumentach związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, dokumentach pojazdów kolejowych biorących udział w zdarzeniu; dokumenty istotne dla wyjaśnienia przyczyn zdarzenia należy zabezpieczyć dla celów dalszego postępowania;
8)
odczytania przez wyznaczonego przez komisję kolejową pracownika jednostki organizacyjnej użytkującej urządzenie rejestrujące, z udziałem członków komisji, zapisów urządzeń rejestrujących; w szczególności należy dokonać odczytów rejestratorów znajdujących się na pojeździe kolejowym, rejestrujących stany awaryjne w pojazdach kolejowych, stany urządzeń sterowania ruchem kolejowym, czynności pracowników kolejowych oraz prowadzone rozmowy;
9)
sprawdzenia stanu oświetlenia terenu i stanu sygnałów oraz wskaźników, ich widoczności, jak również stanu osygnalizowania pojazdów kolejowych;
10)
sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania stacyjnych i liniowych urządzeń sterowania ruchem i ich zabezpieczenia, prawidłowości działania blokady liniowej, systemu hamowania pojazdów kolejowych, urządzeń łączności, a w szczególności radiołączności pociągowej;
11)
badania stanu nawierzchni kolejowej w stanie statycznym i pod obciążeniem odpowiadającym obciążeniu w chwili zdarzenia; oceny takiej dokonuje się w odniesieniu do prędkości jazdy pojazdu kolejowego, który uległ zdarzeniu, w chwili zdarzenia oraz drogi przebiegu pojazdu kolejowego przed miejscem zdarzenia;
12)
pomiarów i badań pojazdu kolejowego na miejscu zdarzenia, mierząc wstępnie parametry profilu obręczy kół pojazdu, stan i położenie maźnic oraz wideł maźniczych i resorów;
13)
określenia rodzaju przesyłki, sposobu jej opakowania i zabezpieczenia, nadawcy przesyłki oraz ewentualnej obecności konwojenta w przypadku przewozu towarów;
14)
określenia warunków atmosferycznych istniejących w czasie zdarzenia.
2.
W zależności od okoliczności zdarzenia komisja kolejowa może żądać od przewoźnika sporządzenia protokołu ustalenia stanu hamulców w pociągu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Komisja sporządza dokumentację fotograficzną zdarzenia stanowiącą załącznik do protokołu oględzin.
§  19.
1.
Komisja kolejowa może zarządzić wykonanie po zdarzeniu badań budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych w zakresie określonym w przepisach wewnętrznych zarządcy infrastruktury lub przewoźnika, zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zgodnie z art. 13 ust. 5 ustawy, albo potwierdzających akceptację, zgodnie z art. 18a ust. 2 pkt 2 lub art. 18b ust. 1 pkt 2 ustawy.
2.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji kolejowej samodzielnie lub na wniosek członka komisji może zarządzić wykonanie badań innych niż określone w przepisach, o których mowa w ust. 1, jeżeli jest to konieczne dla ustalenia przyczyny zdarzenia.
§  20.
Zarządca infrastruktury, przy udziale komisji kolejowej, jest obowiązany sporządzić dokładny szkic miejsca zdarzenia, ze wskazaniem kilometrażu oraz danych istotnych dla ustalenia przyczyn zdarzenia.
§  21.
Po dokonaniu oględzin i badań na miejscu zdarzenia komisja sporządza:
1)
odpowiednio, protokół oględzin miejsca zdarzenia, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia, lub protokół oględzin miejsca zdarzenia na przejeździe kolejowym, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
2)
pisemną ocenę wyników wykonanych badań.
§  22.
Komisja kolejowa, na podstawie zebranego w wyniku oględzin i badań na miejscu zdarzenia materiału dowodowego, dokonuje wstępnej analizy zdarzenia i ustala protokolarnie plan prowadzenia dalszego postępowania, a w szczególności:
1)
plan wysłuchań pracowników kolejowych, podróżnych mających związek ze zdarzeniem lub osób postronnych mających wiadomości o zdarzeniu;
2)
plan czynności, jakie należy przedsięwziąć dla wyjaśnienia wszelkich okoliczności zdarzenia, w tym wykonania badań poza jego miejscem.
§  23.
Komisja kolejowa może zwrócić się do właściwych organów lub jednostek organizacyjnych o skierowanie przed komisję określonych osób w celu ich wysłuchania lub o przeprowadzenie ich wysłuchania w jednostce macierzystej, jak również o dostarczenie materiałów lub wykonanie innych czynności potrzebnych do przeprowadzenia postępowania.
§  24.
1.
Dla każdej osoby poszkodowanej w zdarzeniu sporządza się kartę poszkodowanego w zdarzeniu, której wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2.
Kartę poszkodowanego wypełnia i przesyła komisji w celu dołączenia do akt postępowania:
1)
przedstawiciel przewoźnika właściwego dla miejsca zdarzenia:
a)
dla poszkodowanego pasażera znajdującego się w pojeździe kolejowym przeznaczonym do przewozu osób,
b)
dla pasażera poszkodowanego podczas wskakiwania, wyskakiwania, wypadnięcia, wsiadania lub wysiadania z pojazdu kolejowego;
2)
przedstawiciel zarządcy infrastruktury kolejowej właściwy dla miejsca zdarzenia - dla pozostałych poszkodowanych.
§  25.
1.
Po zakończeniu postępowania dowodowego komisja kolejowa dokonuje analizy końcowej, ustalając:
1)
przyczyny zdarzenia;
2)
końcową kwalifikację przyczyn zdarzenia;
3)
wnioski zapobiegawcze.
2.
Kwalifikację przyczyn zdarzenia oraz ich kategorię określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  26.
Komisja kolejowa, w zależności od dokonanych ustaleń, określa przyczyny zdarzenia, w tym:
1)
przyczynę pierwotną - stanowiącą początek ciągu nieprawidłowości, które doprowadziły do powstania zdarzenia;
2)
przyczyny bezpośrednie - stwarzające stan bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego i stanowiące warunek konieczny powstania zdarzenia;
3)
przyczyny pośrednie - pozostające w związku przyczynowym ze zdarzeniem i mające wpływ na wielkość szkód i strat powstałych w jego wyniku;
4)
przyczyny systemowe - związane ze stosowaniem uregulowań prawnych i systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
§  27.
Po dokonaniu ustaleń, o których mowa w § 25 i 26, komisja kolejowa wypracowuje wnioski zapobiegawcze mające na celu wykluczenie lub ograniczenie możliwości powstawania w przyszłości przyczyn, które doprowadziły do zdarzenia.
§  28.
Po ustaleniu wyników postępowania komisja kolejowa sporządza protokół ustaleń końcowych zawierający:
1)
opis stanu faktycznego miejsca zdarzenia stwierdzony przez komisję kolejową, w tym:
a)
opis zdarzenia, z podaniem daty, dokładnego czasu i miejsca,
b)
opis zdarzenia według następujących danych:
pracownicy kolejowi, podwykonawcy biorący w nim udział oraz inne osoby i świadkowie,
pociągi i ich skład, ładunek (ze szczególnym uwzględnieniem towarów niebezpiecznych), pojazdy kolejowe biorące udział w zdarzeniu,
infrastruktura kolejowa i system sygnalizacji, w szczególności typy nawierzchni, rozjazdów, urządzeń, sygnalizacji,
stosowane środki łączności radiowej i telefonicznej,
prace wykonywane w miejscu zdarzenia lub jego sąsiedztwie,
uruchomienie procedur powypadkowych i ich kolejne etapy,
uruchomienie służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy i Policji, kolejne etapy akcji ratunkowej,
c)
zabici, ciężko ranni, ranni i straty, w tym:
pasażerowie, pracownicy kolejowi łącznie z podwykonawcami, użytkownicy przejazdów kolejowych, osoby nieuprawnione do przebywania na obszarze kolejowym oraz inni,
ładunki, bagaże i szkody eksploatacyjne,
pojazdy kolejowe, infrastruktura i środowisko,
d)
warunki zewnętrzne, w tym warunki pogodowe i inne okoliczności mogące mieć wpływ na powstanie zdarzenia;
2)
opis:
a)
systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego w odniesieniu do rodzaju zdarzenia i obowiązujących procedur, w tym:
organizacji oraz sposobu wydawania i wykonywania poleceń,
wymagań wobec pracowników kolejowych i ich egzekwowania (czas pracy, kwalifikacje zawodowe, wymogi zdrowotne),
procedur wewnętrznych kontroli doraźnych i okresowych oraz ich wyników,
obowiązków dotyczących współdziałania pomiędzy różnymi jednostkami organizacyjnymi uczestniczącymi w zdarzeniu,
b)
przeprowadzonych wysłuchań, z uwzględnieniem ochrony danych osobowych:
pracowników kolejowych łącznie z podwykonawcami,
świadków,
c)
stanu technicznego budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych, w tym:
systemu sygnalizacji, sterowania ruchem i zabezpieczeń, łącznie z zapisem z automatycznych rejestratorów danych,
toru na odcinku 100 metrów przed miejscem powstania zdarzenia aż do miejsca zdarzenia, zgodnie z kierunkiem jazdy pociągu,
pozostałej infrastruktury kolejowej,
urządzeń łączności,
pojazdów kolejowych, z uwzględnieniem zapisów z automatycznych rejestratorów danych,
d)
dokumentacji prowadzenia ruchu kolejowego, w tym:
środków podjętych przez pracowników kolejowych dla kontroli ruchu i sygnalizacji,
wymiany komunikatów ustnych w związku ze zdarzeniem, łącznie z dokumentacją z rejestrów,
środków podjętych w celu ochrony i zabezpieczenia miejsca zdarzenia,
e)
organizacji pracy w miejscu i czasie zdarzenia, z uwzględnieniem:
czasu pracy pracowników kolejowych biorących udział w zdarzeniu,
stanu psychofizycznego pracowników kolejowych mających wpływ na zaistnienie zdarzenia,
warunków środowiskowych i ergonomicznych stanowisk pracy pracowników kolejowych mających związek przyczynowy ze zdarzeniem,
przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
3)
analizę i wnioski, w tym:
a)
odniesienie do wcześniejszych zdarzeń zaistniałych w podobnych okolicznościach,
b)
ustalenia komisji w zakresie przebiegu zdarzenia w oparciu o stan faktyczny wymieniony w pkt 1 i 2,
c)
określenie przyczyn zdarzenia,
d)
ustalenie kategorii zdarzenia zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia,
e)
wskazanie innych nieprawidłowości ujawnionych w trakcie postępowania niemających znaczenia dla wniosków zapobiegawczych dotyczących zdarzenia;
4)
zastosowane przez komisję operatywnie środki zapobiegawcze;
5)
zalecenia i wnioski zmierzające do zapobieżenia powstawaniu zdarzeń w przyszłości lub ograniczenia ich skutków.
§  29.
Protokół ustaleń końcowych podpisują przewodniczący i członkowie komisji kolejowej, zamieszczając podpis i datę.
§  30.
Kopię protokołu ustaleń końcowych komisja kolejowa niezwłocznie przekazuje:
1)
kierownikom jednostek organizacyjnych, którzy są obowiązani do zrealizowania zaleceń i wniosków zapobiegawczych - niezwłocznie po podpisaniu protokołu;
2)
jednostce nadrzędnej nad jednostką organizacyjną, której przedstawiciel uczestniczył w komisji kolejowej, oraz przewodniczącemu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, oraz Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego - w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu;
3)
właściwym miejscowo: komendzie miejskiej albo komendzie powiatowej, albo komendzie rejonowej Policji oraz prokuraturze rejonowej.
§  31.
1.
Postępowanie powinno być zakończone przed upływem 30 dni roboczych od dnia zdarzenia.
2.
Terminem zakończenia postępowania jest data podpisania protokołu ustaleń końcowych przez komisję kolejową.
3.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności konieczności przeprowadzenia ekspertyz, na pisemny wniosek przewodniczącego komisji kolejowej, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych może przedłużyć termin zakończenia postępowania, nie dłużej jednak niż o 5 miesięcy.
§  32.
Akta zakończonego postępowania, wraz z odpisami wydanych w sprawie decyzji oraz wysłanych pism i zawiadomień, przechowuje jednostka organizacyjna, której przedstawiciel przewodniczył komisji kolejowej, zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi archiwizacji.