Rozdział 4 - Sposób prowadzenia postępowania przez komisję kolejową - Poważne wypadki, wypadki i incydenty na liniach kolejowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2007.89.593
Akt utracił moc Wersja od: 21 maja 2007 r.
Rozdział 4
Sposób prowadzenia postępowania przez komisję kolejową
Sposób prowadzenia postępowania przez komisję kolejową
§ 17.
1.
Komisja kolejowa prowadząca postępowanie powinna niezwłocznie udać się na miejsce zdarzenia w celu zebrania dowodów rzeczowych oraz przeprowadzenia badań służących do ustalenia okoliczności i przyczyn zdarzenia.2.
Rodzaj i zakres badań określa przewodniczący komisji kolejowej po przedstawieniu wniosków przez członków komisji.§ 18.
1.
Na miejscu zdarzenia, w zależności od potrzeb, komisja kolejowa dokonuje:1)
oceny strat powstałych w jego następstwie oraz liczby ofiar w ludziach i poszkodowanych;2)
oceny stanu psychicznego i fizycznego pracowników, którzy mieli związek z powstaniem zdarzenia;3)
sprawdzenia kwalifikacji pracowników, którzy mieli związek z powstaniem zdarzenia;4)
badania stanu trzeźwości osób, które mogły przyczynić się do powstania zdarzenia;5)
opisu miejsca zdarzenia, ze szczególnym uwzględnieniem rozmieszczenia pojazdów kolejowych przed zdarzeniem oraz stanu i położenia pojazdów kolejowych po nim, a także stanu połączenia pojazdów;6)
ustalenia przy zdarzeniach na przejazdach kolejowych:a)
czy przejazd kolejowy był należycie zabezpieczony oraz osygnalizowany od strony toru i od strony drogi,b)
czy maszynista dawał wymagane sygnały,c)
czy obsługa przejazdu zamknęła na czas rogatki i była obecna na stanowisku pracy,d)
stanu widoczności przejazdu z drogi i z posterunku obsługi przejazdu,e)
warunków widoczności przejazdu ze stanowiska kierującego pojazdem drogowym,f)
stanu jezdni, drogi oraz przejazdu w poziomie szyn;7)
sprawdzenia zapisów w dokumentach związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, dokumentach pojazdów kolejowych biorących udział w zdarzeniu; dokumenty istotne dla wyjaśnienia przyczyn zdarzenia należy zabezpieczyć dla celów dalszego postępowania;8)
odczytania przez wyznaczonego przez komisję kolejową pracownika jednostki organizacyjnej użytkującej urządzenie rejestrujące, z udziałem członków komisji, zapisów urządzeń rejestrujących; w szczególności należy dokonać odczytów rejestratorów znajdujących się na pojeździe kolejowym, rejestrujących stany awaryjne w pojazdach kolejowych, stany urządzeń sterowania ruchem kolejowym, czynności pracowników kolejowych oraz prowadzone rozmowy;9)
sprawdzenia stanu oświetlenia terenu i stanu sygnałów oraz wskaźników, ich widoczności, jak również stanu osygnalizowania pojazdów kolejowych;10)
sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania stacyjnych i liniowych urządzeń sterowania ruchem i ich zabezpieczenia, prawidłowości działania blokady liniowej, systemu hamowania pojazdów kolejowych, urządzeń łączności, a w szczególności radiołączności pociągowej;11)
badania stanu nawierzchni kolejowej w stanie statycznym i pod obciążeniem odpowiadającym obciążeniu w chwili zdarzenia; oceny takiej dokonuje się w odniesieniu do prędkości jazdy pojazdu kolejowego, który uległ zdarzeniu, w chwili zdarzenia oraz drogi przebiegu pojazdu kolejowego przed miejscem zdarzenia;12)
pomiarów i badań pojazdu kolejowego na miejscu zdarzenia, mierząc wstępnie parametry profilu obręczy kół pojazdu, stan i położenie maźnic oraz wideł maźniczych i resorów;13)
określenia rodzaju przesyłki, sposobu jej opakowania i zabezpieczenia, nadawcy przesyłki oraz ewentualnej obecności konwojenta w przypadku przewozu towarów;14)
określenia warunków atmosferycznych istniejących w czasie zdarzenia.2.
W zależności od okoliczności zdarzenia komisja kolejowa może żądać od przewoźnika sporządzenia protokołu ustalenia stanu hamulców w pociągu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.3.
Komisja sporządza dokumentację fotograficzną zdarzenia stanowiącą załącznik do protokołu oględzin.§ 19.
1.
Komisja kolejowa może zarządzić wykonanie po zdarzeniu badań budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych w zakresie określonym w przepisach wewnętrznych zarządcy infrastruktury lub przewoźnika, zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zgodnie z art. 13 ust. 5 ustawy, albo potwierdzających akceptację, zgodnie z art. 18a ust. 2 pkt 2 lub art. 18b ust. 1 pkt 2 ustawy.2.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji kolejowej samodzielnie lub na wniosek członka komisji może zarządzić wykonanie badań innych niż określone w przepisach, o których mowa w ust. 1, jeżeli jest to konieczne dla ustalenia przyczyny zdarzenia.§ 20.
Zarządca infrastruktury, przy udziale komisji kolejowej, jest obowiązany sporządzić dokładny szkic miejsca zdarzenia, ze wskazaniem kilometrażu oraz danych istotnych dla ustalenia przyczyn zdarzenia.§ 21.
Po dokonaniu oględzin i badań na miejscu zdarzenia komisja sporządza:1)
odpowiednio, protokół oględzin miejsca zdarzenia, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia, lub protokół oględzin miejsca zdarzenia na przejeździe kolejowym, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;2)
pisemną ocenę wyników wykonanych badań.§ 22.
Komisja kolejowa, na podstawie zebranego w wyniku oględzin i badań na miejscu zdarzenia materiału dowodowego, dokonuje wstępnej analizy zdarzenia i ustala protokolarnie plan prowadzenia dalszego postępowania, a w szczególności:1)
plan wysłuchań pracowników kolejowych, podróżnych mających związek ze zdarzeniem lub osób postronnych mających wiadomości o zdarzeniu;2)
plan czynności, jakie należy przedsięwziąć dla wyjaśnienia wszelkich okoliczności zdarzenia, w tym wykonania badań poza jego miejscem.§ 23.
Komisja kolejowa może zwrócić się do właściwych organów lub jednostek organizacyjnych o skierowanie przed komisję określonych osób w celu ich wysłuchania lub o przeprowadzenie ich wysłuchania w jednostce macierzystej, jak również o dostarczenie materiałów lub wykonanie innych czynności potrzebnych do przeprowadzenia postępowania.§ 24.
1.
Dla każdej osoby poszkodowanej w zdarzeniu sporządza się kartę poszkodowanego w zdarzeniu, której wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.2.
Kartę poszkodowanego wypełnia i przesyła komisji w celu dołączenia do akt postępowania:1)
przedstawiciel przewoźnika właściwego dla miejsca zdarzenia:a)
dla poszkodowanego pasażera znajdującego się w pojeździe kolejowym przeznaczonym do przewozu osób,b)
dla pasażera poszkodowanego podczas wskakiwania, wyskakiwania, wypadnięcia, wsiadania lub wysiadania z pojazdu kolejowego;2)
przedstawiciel zarządcy infrastruktury kolejowej właściwy dla miejsca zdarzenia - dla pozostałych poszkodowanych.§ 25.
1.
Po zakończeniu postępowania dowodowego komisja kolejowa dokonuje analizy końcowej, ustalając:1)
przyczyny zdarzenia;2)
końcową kwalifikację przyczyn zdarzenia;3)
wnioski zapobiegawcze.2.
Kwalifikację przyczyn zdarzenia oraz ich kategorię określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.§ 26.
Komisja kolejowa, w zależności od dokonanych ustaleń, określa przyczyny zdarzenia, w tym:1)
przyczynę pierwotną - stanowiącą początek ciągu nieprawidłowości, które doprowadziły do powstania zdarzenia;2)
przyczyny bezpośrednie - stwarzające stan bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego i stanowiące warunek konieczny powstania zdarzenia;3)
przyczyny pośrednie - pozostające w związku przyczynowym ze zdarzeniem i mające wpływ na wielkość szkód i strat powstałych w jego wyniku;4)
przyczyny systemowe - związane ze stosowaniem uregulowań prawnych i systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego.§ 27.
Po dokonaniu ustaleń, o których mowa w § 25 i 26, komisja kolejowa wypracowuje wnioski zapobiegawcze mające na celu wykluczenie lub ograniczenie możliwości powstawania w przyszłości przyczyn, które doprowadziły do zdarzenia.§ 28.
Po ustaleniu wyników postępowania komisja kolejowa sporządza protokół ustaleń końcowych zawierający:1)
opis stanu faktycznego miejsca zdarzenia stwierdzony przez komisję kolejową, w tym:a)
opis zdarzenia, z podaniem daty, dokładnego czasu i miejsca,b)
opis zdarzenia według następujących danych:–
pracownicy kolejowi, podwykonawcy biorący w nim udział oraz inne osoby i świadkowie,–
pociągi i ich skład, ładunek (ze szczególnym uwzględnieniem towarów niebezpiecznych), pojazdy kolejowe biorące udział w zdarzeniu,–
infrastruktura kolejowa i system sygnalizacji, w szczególności typy nawierzchni, rozjazdów, urządzeń, sygnalizacji,–
stosowane środki łączności radiowej i telefonicznej,–
prace wykonywane w miejscu zdarzenia lub jego sąsiedztwie,–
uruchomienie procedur powypadkowych i ich kolejne etapy,–
uruchomienie służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy i Policji, kolejne etapy akcji ratunkowej,c)
zabici, ciężko ranni, ranni i straty, w tym:–
pasażerowie, pracownicy kolejowi łącznie z podwykonawcami, użytkownicy przejazdów kolejowych, osoby nieuprawnione do przebywania na obszarze kolejowym oraz inni,–
ładunki, bagaże i szkody eksploatacyjne,–
pojazdy kolejowe, infrastruktura i środowisko,d)
warunki zewnętrzne, w tym warunki pogodowe i inne okoliczności mogące mieć wpływ na powstanie zdarzenia;2)
opis:a)
systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego w odniesieniu do rodzaju zdarzenia i obowiązujących procedur, w tym:–
organizacji oraz sposobu wydawania i wykonywania poleceń,–
wymagań wobec pracowników kolejowych i ich egzekwowania (czas pracy, kwalifikacje zawodowe, wymogi zdrowotne),–
procedur wewnętrznych kontroli doraźnych i okresowych oraz ich wyników,–
obowiązków dotyczących współdziałania pomiędzy różnymi jednostkami organizacyjnymi uczestniczącymi w zdarzeniu,b)
przeprowadzonych wysłuchań, z uwzględnieniem ochrony danych osobowych:–
pracowników kolejowych łącznie z podwykonawcami,–
świadków,c)
stanu technicznego budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych, w tym:–
systemu sygnalizacji, sterowania ruchem i zabezpieczeń, łącznie z zapisem z automatycznych rejestratorów danych,–
toru na odcinku 100 metrów przed miejscem powstania zdarzenia aż do miejsca zdarzenia, zgodnie z kierunkiem jazdy pociągu,–
pozostałej infrastruktury kolejowej,–
urządzeń łączności,–
pojazdów kolejowych, z uwzględnieniem zapisów z automatycznych rejestratorów danych,d)
dokumentacji prowadzenia ruchu kolejowego, w tym:–
środków podjętych przez pracowników kolejowych dla kontroli ruchu i sygnalizacji,–
wymiany komunikatów ustnych w związku ze zdarzeniem, łącznie z dokumentacją z rejestrów,–
środków podjętych w celu ochrony i zabezpieczenia miejsca zdarzenia,e)
organizacji pracy w miejscu i czasie zdarzenia, z uwzględnieniem:–
czasu pracy pracowników kolejowych biorących udział w zdarzeniu,–
stanu psychofizycznego pracowników kolejowych mających wpływ na zaistnienie zdarzenia,–
warunków środowiskowych i ergonomicznych stanowisk pracy pracowników kolejowych mających związek przyczynowy ze zdarzeniem,–
przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;3)
analizę i wnioski, w tym:a)
odniesienie do wcześniejszych zdarzeń zaistniałych w podobnych okolicznościach,b)
ustalenia komisji w zakresie przebiegu zdarzenia w oparciu o stan faktyczny wymieniony w pkt 1 i 2,c)
określenie przyczyn zdarzenia,d)
ustalenie kategorii zdarzenia zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia,e)
wskazanie innych nieprawidłowości ujawnionych w trakcie postępowania niemających znaczenia dla wniosków zapobiegawczych dotyczących zdarzenia;4)
zastosowane przez komisję operatywnie środki zapobiegawcze;5)
zalecenia i wnioski zmierzające do zapobieżenia powstawaniu zdarzeń w przyszłości lub ograniczenia ich skutków.§ 29.
Protokół ustaleń końcowych podpisują przewodniczący i członkowie komisji kolejowej, zamieszczając podpis i datę.§ 30.
Kopię protokołu ustaleń końcowych komisja kolejowa niezwłocznie przekazuje:1)
kierownikom jednostek organizacyjnych, którzy są obowiązani do zrealizowania zaleceń i wniosków zapobiegawczych - niezwłocznie po podpisaniu protokołu;2)
jednostce nadrzędnej nad jednostką organizacyjną, której przedstawiciel uczestniczył w komisji kolejowej, oraz przewodniczącemu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, oraz Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego - w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu;3)
właściwym miejscowo: komendzie miejskiej albo komendzie powiatowej, albo komendzie rejonowej Policji oraz prokuraturze rejonowej.§ 31.
1.
Postępowanie powinno być zakończone przed upływem 30 dni roboczych od dnia zdarzenia.2.
Terminem zakończenia postępowania jest data podpisania protokołu ustaleń końcowych przez komisję kolejową.3.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności konieczności przeprowadzenia ekspertyz, na pisemny wniosek przewodniczącego komisji kolejowej, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych może przedłużyć termin zakończenia postępowania, nie dłużej jednak niż o 5 miesięcy.§ 32.
Akta zakończonego postępowania, wraz z odpisami wydanych w sprawie decyzji oraz wysłanych pism i zawiadomień, przechowuje jednostka organizacyjna, której przedstawiciel przewodniczył komisji kolejowej, zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi archiwizacji.