Rozdział 2 - Sposób powiadamiania o zdarzeniach - Poważne wypadki, wypadki i incydenty na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.89.593

Akt utracił moc
Wersja od: 21 maja 2007 r.

Rozdział  2

Sposób powiadamiania o zdarzeniach

§  3.
1.
Pracownik kolejowy jest obowiązany osobiście, a jeżeli nie jest to możliwe, za pośrednictwem innych osób, niezwłocznie zgłosić zdarzenie, używając wszelkich dostępnych środków, dyżurnemu ruchu najbliższego posterunku ruchu lub dyspozytorowi.
2.
Zgłaszając zdarzenie, należy podać jego miejsce, czas, opis i skutki. Brak możliwości natychmiastowego podania niektórych danych nie może opóźniać zgłoszenia.
3.
Pracownik kolejowy jest obowiązany, w miarę posiadanych możliwości, do udzielenia poszkodowanym w zdarzeniu pierwszej pomocy.
§  4.
1.
Dyżurny ruchu, który otrzymał zgłoszenie o zdarzeniu, powinien:
1)
wezwać pogotowie ratunkowe, jeżeli są ofiary w ludziach albo poszkodowani;
2)
zgłosić niezwłocznie zdarzenie swojemu bezpośredniemu przełożonemu, właściwemu dyspozytorowi oraz jednostce Straży Ochrony Kolei;
3)
wezwać Państwową Straż Pożarną w razie konieczności zapewnienia ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego lub pierwszej pomocy medycznej, a w szczególności w przypadku:
a)
uwięzienia ludzi w uszkodzonym pojeździe lub braku do nich dostępu,
b)
pożaru lub wybuchu,
c)
zawalenia się lub zalania wodą obiektu budowlanego,
d)
wykolejenia wagonu z towarem niebezpiecznym,
e)
niekontrolowanego uwolnienia się towaru niebezpiecznego z wagonu lub opakowania;
4)
zamknąć tory, na których powstała przeszkoda dla ruchu;
5)
żądać od właściwego dyspozytora stosownie do potrzeb:
a)
wezwania pociągu ratownictwa technicznego,
b)
wezwania pomocy dla ambulansu pocztowego,
c)
powiadomienia Policji,
d)
powiadomienia Żandarmerii Wojskowej,
e)
powiadomienia dyspozytora zasilania elektroenergetycznego.
2.
Dyspozytor, któremu zgłoszono zdarzenie, jest obowiązany:
1)
dokonać czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, oraz polecić zamknięcie toru, jeżeli nie zostały one wykonane przez dyżurnego ruchu;
2)
zgłosić niezwłocznie zdarzenie swojemu bezpośredniemu przełożonemu oraz dyspozytorowi wyższego szczebla, a także właściwemu terytorialnie dyspozytorowi Straży Ochrony Kolei;
3)
wezwać stosownie do potrzeb i sytuacji właściwe jednostki ratownictwa technicznego;
4)
zgłosić niezwłocznie zdarzenie dyspozytorom innych jednostek organizacyjnych, których pojazdy kolejowe, infrastruktura lub pracownicy uczestniczyli w wypadku;
5)
powiadomić o zdarzeniu członków komisji kolejowej, właściwej dla okoliczności i skutków zdarzenia, o konieczności przybycia na miejsce zdarzenia;
6)
zgłosić zdarzenie właściwej terytorialnie komendzie Policji, jednostce Żandarmerii Wojskowej, jeżeli zachodzi taka konieczność, oraz prokuraturze odpowiedniego szczebla;
7)
powiadomić o zdarzeniu wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w przypadku zagrożenia środowiska;
8)
powiadomić dyspozytora zasilania elektroenergetycznego oraz ustalić z nim zakres niezbędnych wyłączeń napięcia w sieci trakcyjnej i możliwość prowadzenia ruchu trakcją elektryczną, jeżeli zdarzenie nastąpiło na torach zelektryfikowanych;
9)
powiadomić o zdarzeniu przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych;
10)
powiadomić o zdarzeniu oddział terenowy Urzędu Transportu Kolejowego właściwy dla miejsca wypadku;
11)
powiadomić o zdarzeniu inne komórki organizacyjne, których powiadamianie nakazują obowiązujące przepisy wewnętrzne;
12)
w przypadku zagrożenia poważną awarią z udziałem towarów niebezpiecznych powiadomić o zdarzeniu wojewodę oraz komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, podając:
a)
miejsce zdarzenia,
b)
nazwę towaru niebezpiecznego (według nazwy w liście przewozowym) lub inne informacje pozwalające na zidentyfikowanie towaru niebezpiecznego,
c)
rodzaj i wielkość opakowania,
d)
rodzaj innych towarów niebezpiecznych znajdujących się w zasięgu awarii,
e)
bezpieczne i dogodne drogi dojazdowe,
f)
nazwisko i numer telefonu;
13)
w przypadku zagrożenia radiacyjnego powiadomić Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki i wojewodę właściwego dla miejsca zdarzenia, podając:
a)
miejsce zdarzenia,
b)
nazwę substancji promieniotwórczej (według nazwy w liście przewozowym) lub inne informacje pozwalające na zidentyfikowanie substancji promieniotwórczej,
c)
rodzaj i wielkość opakowania,
d)
rodzaj uszkodzenia,
e)
rodzaj innych towarów niebezpiecznych znajdujących się w zasięgu awarii,
f)
bezpieczne i dogodne drogi dojazdowe,
g)
nazwisko i numer telefonu;
14)
powiadomić:
a)
jednostkę macierzystą pracownika kolejowego, który został poszkodowany w zdarzeniu i jest niezdolny do kontynuowania lub podjęcia pracy,
b)
przedstawiciela przewoźnika lub drużyny trakcyjnej o udziale w zdarzeniu ich pojazdu kolejowego,
c)
najbliższą placówkę pocztową operatora publicznego, jeżeli pracownicy pocztowi pełniący służbę w pojeździe kolejowym (pocztowym) zostali poszkodowani albo zostały uszkodzone w zdarzeniu przesyłki pocztowe,
d)
najbliższy urząd celny, jeżeli pracownicy celni wykonujący czynności służbowe na terenie kolejowym zostali poszkodowani w zdarzeniu lub zostały uszkodzone zamknięcia celne lub towary podlegające ocleniu;
15)
w przypadku konieczności dokonania przeładunku towarów z uszkodzonych wagonów lub przepompowywania towarów niebezpiecznych z uszkodzonych cystern - powiadomić przedstawiciela właściwego przewoźnika o konieczności zapewnienia odpowiednich środków transportu, niezbędnych do wykonania czynności przeładunkowych, w możliwie najkrótszym czasie.
3.
W przypadku zabicia lub zranienia człowieka przez pojazd kolejowy pojazd ten należy zatrzymać. Kierownik pociągu lub maszynista zgłasza zdarzenie dyżurnemu ruchu najbliższego posterunku ruchu.
4.
Dyżurny ruchu jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o zdarzeniu najbliższą jednostkę Policji, z którą ustala zakres prowadzonych na miejscu czynności.
§  5.
1.
Zarządca infrastruktury właściwy dla miejsca zdarzenia jest obowiązany pisemnie zawiadomić o zdarzeniu podmioty, o których mowa w ust. 3. Treść zawiadomienia powinna być uzgodniona z przewodniczącym komisji kolejowej.
2.
Wzór zawiadomienia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Zawiadomienie otrzymuje przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz:
1)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego;
2)
właściwa miejscowo prokuratura rejonowa;
3)
właściwa miejscowo komenda powiatowa (miejska) lub rejonowa Policji;
4)
właściwa miejscowo komenda miejska bądź komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej;
5)
jeżeli zachodzi taka konieczność, właściwa terytorialnie jednostka Żandarmerii Wojskowej.
4.
Jeżeli po przekazaniu zawiadomienia ujawnione zostały nowe okoliczności zdarzenia, powodujące zasadniczą zmianę poprzednich ustaleń, w tym zmianę kategorii zdarzenia, ustalonej przyczyny zdarzenia albo zmianę innych ważnych informacji - należy pilnie przekazać dodatkowe zawiadomienie, prostując lub uzupełniając zawiadomienie pierwotne.
5.
Zawiadomienie o zdarzeniu powinno być przekazane niezwłocznie, nie później jednak niż przed upływem 24 godzin od jego stwierdzenia.
§  6.
Jeżeli zdarzenie spowodowało ofiary w ludziach, a poszkodowani zostali skierowani do szpitala, zarządca infrastruktury, po uzyskaniu informacji od kierującego akcją ratunkową, podaje do wiadomości publicznej, za pośrednictwem środków masowego przekazu, numery telefonów, pod którymi można uzyskać informację o takich osobach.