Rozdział 5 - System zarządzania ryzykiem - Postępowanie towarzystw funduszy inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.207.1595

Akt utracił moc
Wersja od: 8 grudnia 2009 r.

Rozdział  5

System zarządzania ryzykiem

§  27.
1.
Towarzystwo opracowuje i wdraża system zarządzania ryzykiem związanym z prowadzoną przez towarzystwo działalnością, w szczególności poprzez ustanowienie i wdrożenie regulaminu zarządzania ryzykiem.
2.
Regulamin zarządzania ryzykiem określa w szczególności:
1)
zasady rozpoznawania ryzyka związanego z działalnością towarzystwa i stosowanymi przez nie systemami i procesami;
2)
poziom ryzyka akceptowany przez towarzystwo;
3)
zasady skutecznego i adekwatnego zarządzania ryzykiem w towarzystwie, z uwzględnieniem akceptowanego przez towarzystwo poziomu ryzyka;
4)
metody raportowania;
5)
kontrole przestrzegania postanowień regulaminu zarządzania ryzykiem oraz zasady oceny efektywności procesu zarządzania ryzykiem operacyjnym.
3.
Towarzystwo jest obowiązane regularnie badać skuteczność i adekwatność postanowień regulaminu zarządzania ryzykiem, aktualizować postanowienia regulaminu i kontrolować ich przestrzeganie w towarzystwie.
4.
W przypadku gdy uzasadnia to rozmiar lub rodzaj działalności prowadzonej przez towarzystwo, wyodrębnia ono w swojej strukturze organizacyjnej jednostkę, do której zadań należy:
1)
wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem związanym z działalnością prowadzoną przez towarzystwo oraz systemami i procesami stosowanymi przez nie w prowadzonej działalności;
2)
przekazywanie zarządowi towarzystwa, nie rzadziej niż raz na rok, regularnych pisemnych raportów z funkcjonowania systemu, o którym mowa w ust. 1, zawierającego w szczególności wskazanie środków podejmowanych w ramach zarządzania ryzykiem.
§  28.
1.
Towarzystwo stosuje metody identyfikowania i pomiaru ryzyka związanego z jego działalnością dostosowane do profilu, skali i poziomu złożoności ryzyka.
2.
Częstotliwość pomiaru ryzyka dostosowana jest do wielkości oraz charakteru poszczególnych rodzajów ryzyka w działalności towarzystwa.
3.
Stosowane przez towarzystwo metody pomiaru ryzyka uwzględniają aktualnie prowadzoną oraz planowaną działalność towarzystwa.
§  29.
Monitorowanie ryzyka stanowi część bieżącego procesu zarządzania ryzykiem i sprawozdawania o ryzyku w działalności towarzystwa.