Rozdział 3 - Świadczenie usług w zakresie zarządzania portfelami instrumentów finansowych - Postępowanie towarzystw funduszy inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.207.1595

Akt utracił moc
Wersja od: 8 grudnia 2009 r.

Rozdział  3

Świadczenie usług w zakresie zarządzania portfelami instrumentów finansowych

§  17.
1.
Towarzystwo, świadcząc usługi zarządzania portfelami instrumentów finansowych, ustala sposób oceny efektywności świadczonej usługi uwzględniający cele inwestycyjne klienta oraz rodzaje instrumentów finansowych wchodzących w skład portfela, tak aby klient, na rzecz którego świadczona jest usługa, mógł ocenić wyniki osiągane przez towarzystwo w związku z jej świadczeniem.
2.
Towarzystwo, o którym mowa w ust. 1, oprócz informacji wymaganych zgodnie z § 10 ust. 1 przekazuje klientowi detalicznemu oraz potencjalnemu klientowi detalicznemu informacje obejmujące:
1)
wskazanie metod oraz częstotliwości wyceny instrumentów finansowych znajdujących się w portfelu klienta;
2)
wskazanie szczegółowych zasad przekazywania zarządzania częścią lub całością portfela klienta;
3)
wskazanie wszelkich obiektywnych wskaźników finansowych, do których porównywane będą wyniki portfela klienta;
4)
wskazanie rodzajów instrumentów finansowych, które mogą wchodzić w skład portfela klienta, oraz rodzajów transakcji, które mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem tych instrumentów, w tym również wszelkich limitów;
5)
określenie celów zarządzania, poziomu ryzyka związanego z uznaniowym charakterem decyzji podejmowanych w ramach zarządzania portfelem klienta oraz wszelkich ograniczeń swobody podejmowania tych decyzji.
§  18.
1.
Towarzystwo, świadczące usługi zarządzania portfelami instrumentów finansowych, przygotowuje i wdraża politykę działania w najlepiej pojętym interesie klienta, uwzględniając cenę instrumentu finansowego, koszty związane z wykonaniem zlecenia, czas zawarcia transakcji, prawdopodobieństwo zawarcia transakcji oraz jej rozliczenia, wielkość zlecenia, jego charakter lub inne aspekty mające istotny wpływ na świadczoną usługę.
2.
Towarzystwo ustala względną wagę, jaką przypisuje poszczególnym czynnikom, o których mowa w ust. 1, lub wdraża procedurę określającą sposób ustalania tej wagi.
3.
Towarzystwo, ustalając względną wagę, bierze w szczególności pod uwagę:
1)
kategorię, do której należy dany klient;
2)
specyfikę składanego zlecenia;
3)
cechy instrumentu finansowego będącego przedmiotem składanego zlecenia;
4)
rodzaj i specyfikę możliwych miejsc wykonania.
4.
W przypadku składanego zlecenia na rzecz klienta detalicznego najlepszy wynik określa się w ujęciu ogólnym przy uwzględnieniu ceny instrumentu finansowego i kosztów związanych z wykonaniem złożonego zlecenia obejmujących wszystkie koszty ponoszone przez klienta bezpośrednio w związku ze złożeniem danego zlecenia, w tym opłaty pobierane przez miejsce wykonania, opłaty z tytułu rozrachunku i rozliczenia transakcji oraz wszelkie inne opłaty związane z wykonaniem zlecenia.
§  19.
1.
Wdrożona przez towarzystwo polityka działania w najlepiej pojętym interesie klienta obejmuje, w odniesieniu do poszczególnych rodzajów instrumentów finansowych, informacje o miejscach wykonania wykorzystywanych przez to towarzystwo oraz kryteria brane pod uwagę przez towarzystwo przy dokonywaniu wyboru miejsca wykonania. W polityce działania w najlepiej pojętym interesie klienta, towarzystwo wskazuje co najmniej miejsca wykonania, które według racjonalnej oceny, w sposób stały umożliwiają towarzystwu uzyskanie możliwie najlepszego wyniku dla klienta.
2.
Obowiązek podejmowania wszelkich uzasadnionych działań w celu uzyskania możliwie najlepszych wyników dla klienta nie oznacza konieczności uwzględniania przez towarzystwo w swojej polityce działania w najlepiej pojętym interesie klienta wszystkich możliwych miejsc wykonania zleceń.
3.
W celu dokonania wyboru miejsca wykonania, w przypadku gdy zgodnie z polityką działania w najlepiej pojętym interesie klienta towarzystwo dopuszcza istnienie więcej niż jednego miejsca wykonania, towarzystwo, w celu dokonania oceny i porównania wyników, jakie można uzyskać dla klienta w każdym z dopuszczonych miejsc wykonania, jest zobowiązane do wzięcia pod uwagę wysokości prowizji i kosztów ponoszonych przez towarzystwo w związku z wykorzystywaniem poszczególnych miejsc wykonania.
4.
Towarzystwo nie może ustalać i naliczać pobieranych od klienta opłat i prowizji w sposób dyskryminujący poszczególne miejsca wykonania, o ile różnice w sposobie naliczania i pobierania opłat i prowizji nie odzwierciedlają rzeczywistych rozbieżności w kosztach ponoszonych przez to towarzystwo, w związku z wykorzystywaniem poszczególnych miejsc wykonania.
§  20.
1.
Towarzystwo, przed zawarciem z klientem detalicznym umowy o zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, przekazuje klientowi detalicznemu, w celu uzyskania jego zgody na stosowanie polityki działania w najlepiej pojętym interesie klienta, informacje obejmujące:
1)
opis względnej wagi, jaką towarzystwo przypisuje poszczególnym czynnikom, o których mowa w § 18 ust. 1, lub opis polityki, o której mowa w § 19 ust. 1;
2)
listę miejsc wykonania, które towarzystwo uznaje za miejsca pozwalające mu w sposób stały wypełniać obowiązek, o którym mowa w § 18 ust. 1;
3)
wyraźne i jednoznaczne ostrzeżenie, że szczegółowe określenie przez klienta warunków, na jakich nastąpić ma przekazanie zlecenia, może uniemożliwić towarzystwu podjęcie działań w celu uzyskania możliwie najlepszych wyników dla klienta w zakresie wyznaczonym tymi szczegółowymi warunkami.
2.
Towarzystwo informuje klienta o istotnych zmianach w polityce działania w najlepiej pojętym interesie klienta, w terminie umożliwiającym mu wypowiedzenie umowy o świadczenie usługi w zakresie zarządzania portfelami finansowymi, z zachowaniem okresu wypowiedzenia.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, towarzystwo przekazuje klientowi przy użyciu trwałego nośnika informacji lub za pośrednictwem strony internetowej towarzystwa, niestanowiącej trwałego nośnika, o ile spełnione są warunki określone w § 7 ust. 2.
§  21.
1.
Towarzystwo jest zobowiązane do monitorowania skuteczności wdrożonych rozwiązań i stosowanej polityki działania w najlepiej pojętym interesie klienta, w celu odpowiedniego ich dostosowywania.
2.
Towarzystwo, nie rzadziej niż raz na rok, dokonuje przeglądu polityki działania w najlepiej pojętym interesie klienta. Towarzystwo dokonuje przeglądu również w przypadku wystąpienia istotnej zmiany, która trwale wpływa na zdolność towarzystwa do dalszego uzyskiwania możliwie najlepszych wyników dla klienta, w miejscach wykonania ustalonych zgodnie z polityką działania w najlepiej pojętym interesie klienta.
3.
Towarzystwo musi być w stanie udowodnić klientowi, na jego żądanie, że działało zgodnie z wdrożoną polityką działania w najlepiej pojętym interesie klienta.
§  22.
1.
Towarzystwo przekazuje klientowi, na trwałym nośniku informacji, okresowe raporty z wykonania umowy, chyba że sprawozdanie takie dostarcza klientowi inny uprawniony podmiot.
2.
W przypadku klienta detalicznego okresowe raporty, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać w szczególności:
1)
firmę towarzystwa;
2)
nazwę lub oznaczenie rachunku, ewidencji lub rejestru, na którym przechowywane są aktywa klienta;
3)
informacje o składzie portfela klienta i wycenie portfela klienta, w tym dane na temat każdego z instrumentów finansowych, wchodzących w skład portfela klienta, wartość rynkową poszczególnych instrumentów finansowych albo ich wartość godziwą, jeśli nie jest możliwe ustalenie wartości rynkowej, saldo środków pieniężnych na początek i koniec okresu sprawozdawczego oraz wyniki portfela w okresie, za który sporządzany jest raport;
4)
wskazanie łącznej wysokości wszystkich opłat i prowizji pobranych w okresie, za który sporządzany jest raport, z podziałem na łączną wysokość opłat i prowizji pobranych z tytułu zarządzania portfelem klienta oraz łączną wysokość opłat i prowizji związanych z wykonywaniem zleceń w ramach zarządzania portfelem klienta, wraz z informacją, że na żądanie klienta możliwe jest przekazanie szczegółowego wykazu wszystkich opłat i prowizji pobranych w okresie, za który sporządzany jest raport;
5)
porównanie wyników osiągniętych w okresie, za który sporządzany jest raport, z wynikami przyjętego w umowie z klientem obiektywnego wskaźnika finansowego;
6)
wskazanie wysokości dywidend, odsetek oraz innych pożytków z aktywów wchodzących w skład portfela, które powiększyły wartość portfela klienta w danym okresie, za który sporządzany jest raport;
7)
informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 3-12, w odniesieniu do zleceń wykonywanych w danym okresie, za który sporządzany jest raport, w ramach zarządzania portfelem instrumentów finansowych, o ile klient nie zażądał informowania go o każdym wykonanym zleceniu na zasadach określonych w ust. 6.
3.
Raporty, o których mowa w ust. 1, przekazywane są klientowi detalicznemu co najmniej raz na sześć miesięcy, z wyjątkiem sytuacji:
1)
gdy klient zażądał przekazywania mu raportów co najmniej raz na 3 miesiące;
2)
o której mowa w ust. 6 - w takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz na 12 miesięcy;
3)
gdy strategia inwestycyjna uzgodniona w umowie z klientem związana jest z wysokim ryzykiem inwestycyjnym - w takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz na miesiąc.
4.
Towarzystwo ma obowiązek poinformowania klienta detalicznego o możliwości zwrócenia się z żądaniem, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.
5.
Przepisu ust. 3 pkt 2 nie stosuje się w odniesieniu do transakcji dotyczących instrumentów finansowych wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
6.
Towarzystwo, na żądanie klienta, informuje go o każdym wykonanym zleceniu w zakresie aktywów klienta wchodzących w skład portfela instrumentów finansowych, będącego przedmiotem zarządzania.
7.
W przypadku klienta detalicznego, informacje, o których mowa w ust. 6, obejmują:
1)
firmę towarzystwa przekazującego potwierdzenie;
2)
nazwę, firmę, imię i nazwisko lub inne oznaczenie klienta;
3)
datę i czas zawarcia transakcji;
4)
rodzaj zlecenia;
5)
identyfikator kupna/sprzedaży albo charakter zlecenia w przypadku zleceń innych niż kupno/sprzedaż;
6)
oznaczenie miejsca wykonania zlecenia;
7)
oznaczenie instrumentu finansowego;
8)
liczbę instrumentów finansowych będących przedmiotem zlecenia;
9)
cenę, za jaką zostało wykonane zlecenie;
10)
łączną wartość transakcji;
11)
całkowitą wartość pobranych opłat i prowizji, jak również innych kosztów wykonania zlecenia, oraz, na żądanie klienta, zestawienie poszczególnych pozycji pobranych opłat i prowizji oraz innych kosztów wykonania zlecenia;
12)
wskazanie obowiązków klienta związanych z rozliczeniem transakcji, w tym terminów, w których klient powinien dokonać płatności lub dostawy instrumentu finansowego oraz innych danych niezbędnych do wykonania tych obowiązków, o ile takie dane nie zostały wcześniej podane do wiadomości klienta;
13)
w przypadku wykonania zlecenia w sposób określony w art. 73 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi - informację o takim sposobie wykonania zlecenia;
14)
w przypadku wykonania zlecenia poprzez zawarcie transakcji, której drugą stroną był podmiot z grupy kapitałowej, do której należy towarzystwo, lub inny klient tego towarzystwa - informację o takim sposobie wykonania zlecenia, chyba że zlecenie zostało zrealizowane za pośrednictwem systemu obrotu, który umożliwia anonimowe zawieranie transakcji.
8.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 6, przekazywane są klientowi detalicznemu, towarzystwo przekazuje informacje, o których mowa w ust. 6, niezwłocznie po wykonaniu zlecenia na rzecz klienta, jednak nie później niż do końca dnia następującego po dniu, w którym wykonane zostało zlecenie, a w przypadku gdy towarzystwo otrzymuje potwierdzenie wykonania zlecenia od podmiotu trzeciego, nie później niż do końca dnia następującego po dniu, w którym otrzymało potwierdzenie wykonania zlecenia przez podmiot trzeci.
9.
Informacje, o których mowa w ust. 6, mogą być przekazywane w formie wystandaryzowanej, jeżeli forma ta jest czytelna i zrozumiała dla klienta. Sposób przekazania informacji określa umowa o świadczenie usługi zarządzania portfelami instrumentów finansowych.
10.
W przypadku gdy zlecenie jest wykonywane w kilku transzach, informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 9, mogą zawierać wskazanie:
1)
cen, po jakich wykonane zostały poszczególne transze, albo
2)
ceny średniej, po jakiej wykonane zostało zlecenie.
11.
Przepisów ust. 7-9 nie stosuje się, gdy klient detaliczny otrzymuje informacje od podmiotu, który wykonuje zlecenie.
12.
W przypadku gdy usługa zarządzania portfelem instrumentów finansowych świadczona jest na rzecz klienta detalicznego lub obejmuje niezabezpieczone pozycje otwarte w transakcji na instrumentach pochodnych, towarzystwo jest obowiązane informować klienta o spadku wartości portfela lub poniesionych stratach na instrumentach finansowych poniżej progu ustalonego w umowie z klientem, nie później niż do końca dnia, w którym ten spadek nastąpił, a jeżeli spadek nastąpił w dniu wolnym od pracy - do końca pierwszego dnia roboczego następującego po tym dniu.