Rozdział 3 - Dokumentacja uprawnień emerytalnych. - Postępowanie przy ustalaniu prawa do zaopatrzenia emerytalnego i tryb wypłaty zaopatrzenia funkcjonariuszom Milicji Obywatelskiej oraz ich rodzinom.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1960.3.19

Akt utracił moc
Wersja od: 16 stycznia 1960 r.

Rozdział  3.

Dokumentacja uprawnień emerytalnych.

§  9.
Do wniosku o przyznanie renty za wysługę lat należy dołączyć:
1)
dowody stwierdzające przebieg służby w Milicji Obywatelskiej i w innych służbach zaliczalnych do wysługi lat dla celów emerytalnych na równi ze służbą w Milicji Obywatelskiej (§ 25);
2)
dowody stwierdzające okresy zatrudnienia przed wstąpieniem do służby w Milicji Obywatelskiej, a w szczególności okresy faktycznego zatrudnienia, okresy równorzędne z okresami zatrudnienia i okresy zaliczalne do okresów zatrudnienia (§§ 26, 27 i 28);
3)
dowód stwierdzający wysokość uposażenia (z rozbiciem na poszczególne składniki) przysługującego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym wraz z równowartością świadczeń w naturze, a w miarę potrzeby stwierdzający wysokość uposażenia z kolejnych 2 lat służby wybranych przez funkcjonariusza z okresu ostatnich 10 lat służby przed powstaniem prawa do zaopatrzenia (§ 20);
4)
dowody stwierdzające, czy zainteresowany funkcjonariusz pozostaje w zatrudnieniu lub posiada dochody z innych źródeł (§ 21);
§  10.
Do wniosku o przyznanie renty inwalidzkiej należy dołączyć:
1)
dowód stwierdzający inwalidztwo i grupę inwalidztwa (§ 23);
2)
dowód stwierdzający związek (brak związku) schorzeń i kalectwa ze służbą (§ 24);
3)
dowody określone w § 9 pkt 1, 3 i 4.
§  11.
1.
Do wniosku o przyznanie renty rodzinnej dla małżonka należy dołączyć:
1)
dowód zgonu funkcjonariusza (rencisty, inwalidy);
2)
dowód zawarcia małżeństwa (§ 18);
3)
dowód stwierdzający datę urodzenia żony (męża);
4)
dowód stwierdzający istnienie wspólności małżeńskiej do chwili śmierci funkcjonariusza (rencisty, inwalidy), a jeżeli wspólność małżeńska nie istniała lub małżeństwo było rozwiedzione - dowód stwierdzający ustalenie prawa do alimentacji (§ 19);
5)
dowód stwierdzający pozostawanie na utrzymaniu zmarłego za jego życia, jeżeli zgłaszającym wniosek jest wdowiec (§ 22);
6)
dowód stwierdzający istnienie związku przyczynowego śmierci funkcjonariusza (inwalidy) ze służbą;
7)
dowód stwierdzający inwalidztwo małżonka, jeżeli zainteresowany nie osiągnął wieku: kobieta 55 lat, mężczyzna 65 lat, ani nie wychowuje dziecka uprawnionego do renty rodzinnej w wieku do lat 8 (§ 23);
8)
dowody, o których mowa w § 9 pkt 1 i 3;
9)
dowody stwierdzające, czy zainteresowany pozostaje w zatrudnieniu lub posiada dochody z innych źródeł (§ 21).
2.
Małżonka, która w dniu śmierci funkcjonariusza była w ciąży, powinna przedłożyć odpowiednie zaświadczenie lekarza społecznej służby zdrowia, niezależnie od dokumentów określonych w ust. 1.
§  12.
1.
Do wniosku o przyznanie renty rodzinnej dla dzieci własnych, przysposobionych lub pasierbów należy dołączyć:
1)
dowód zgonu funkcjonariusza (rencisty);
2)
dowody stwierdzające daty urodzenia dzieci (§ 18);
3)
zaświadczenia o uczęszczaniu do szkoły dzieci, które ukończyły 16 lat;
4)
oświadczenie pozostałego rodzica lub opiekuna dzieci, stwierdzające, czy dzieci korzystają ze świadczeń z funduszów publicznych (stypendia, przebywanie w zakładach opiekuńczych lub wychowawczych);
5)
dowód stwierdzający, czy dzieci pozostają w zatrudnieniu lub posiadają dochody z innych źródeł;
6)
dowody wymienione w § 9 pkt 1 i 3.
2.
Jeżeli po zmarłym pozostały dzieci obce wzięte przez niego na wychowanie albo wychowywane przez niego wnuki lub rodzeństwo, należy - poza dowodami wymienionymi w ust. 1 - dołączyć oświadczenie opiekuna stwierdzające:
1)
od kiedy dzieci zostały wzięte na wychowanie i utrzymanie przez zmarłego funkcjonariusza;
2)
czy rodzice dzieci żyją, a jeżeli chociaż jedno z rodziców żyje, dlaczego nie może zapewnić im utrzymania, lub - zamiast oświadczenia stwierdzającego tę okoliczność - postanowienie sądu stwierdzające, że zmarły był ustanowiony przez sąd opiekunem dzieci wziętych przez niego na wychowanie i utrzymanie.
§  13.
Do wniosku o przyznanie renty rodzinnej dla rodziców należy dołączyć:
1)
dowód zgonu funkcjonariusza (rencisty);
2)
dowody stwierdzające daty urodzenia rodziców;
3)
dowód stwierdzający inwalidztwo, jeżeli zainteresowany nie osiągnął wieku: kobieta 55 lat, mężczyzna 65 lat, ani nie wychowuje dziecka uprawnionego do renty rodzinnej w wieku do lat 8;
4)
dowód stwierdzający pozostawanie rodziców na utrzymaniu zmarłego za jego życia;
5)
dowody stwierdzające, czy zainteresowany pozostaje w zatrudnieniu lub posiada dochody z innych źródeł;
6)
dowody określone w § 9 pkt 1 i 3.
§  14.
Do wniosku o dodatki do renty należy dołączyć:
1)
jeżeli zainteresowany ubiega się o dodatek dla dzieci:
a)
dowody stwierdzające datę urodzenia dzieci,
b)
zaświadczenie o uczęszczaniu do szkół dzieci, które ukończyły 16 lat,
c)
oświadczenie stwierdzające, czy dzieci pobierają rentę, zasiłki rodzinne lub dodatki z innych tytułów oraz czy dzieci korzystają ze świadczeń z funduszów publicznych (stypendia, przebywanie w zakładach opiekuńczych lub wychowawczych),
2)
jeżeli zainteresowany ubiega się o dodatek dla żony:
a)
dowód zawarcia małżeństwa,
b)
dowód stwierdzający datę urodzenia żony, a jeżeli nie ukończyła ona 50 lat i nie wychowuje dzieci uprawnionych do dodatku - zaświadczenie zakładu społecznego służby zdrowia o stanie jej zdrowia lub że jest w dziewiątym miesiącu ciąży,
c)
oświadczenie zainteresowanego i jego żony stwierdzające, że żona nie pobiera renty, nie pozostaje w zatrudnieniu ani nie posiada dochodów z innych źródeł, lecz pozostaje na wyłącznym utrzymaniu zainteresowanego;
3)
jeżeli zainteresowany ubiega się o dodatek za odznaczenie uprawniające do dodatku do renty - dowód stwierdzający nadanie odznaczenia;
4)
jeżeli zainteresowany ubiega się o dodatek dla nie pracujących i nie posiadających poza rentą dochodu z innych źródeł - dowód określony w § 9 pkt 4.
§  15.
1.
Do wniosku o przyznanie odprawy dla małżonka należy dołączyć dokumenty wymienione w § 11.
2.
Przyznanie odprawy wdowie po funkcjonariuszu, która nie spełnia warunków do otrzymania renty rodzinnej, następuje na podstawie dokumentów wymienionych w § 11 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 oraz w § 9 pkt 1 i 3.
3.
Do wniosku o przyznanie odprawy dla dzieci należy dołączyć dokumenty wymienione w § 12.
4.
Do wniosku o przyznanie odprawy dla rodziców należy dołączyć dokumenty wymienione w § 13.
§  16.
1.
Do wniosku o przyznanie zasiłku pogrzebowego po renciście (inwalidzie) należy dołączyć:
1)
wyciąg z aktu zgonu;
2)
dowód pobierania renty;
3)
rachunek kosztów pogrzebu wystawiony na nazwisko osoby zgłaszającej wniosek o zasiłek pogrzebowy;
4)
jeżeli zmarły był zatrudniony - zaświadczenie zakładu pracy (właściwego zarządu ubezpieczeń społecznych) stwierdzające, czy i w jakiej wysokości przysługuje zasiłek pogrzebowy również z tytułu zatrudnienia i czy zasiłek taki został pobrany.
2.
W razie śmierci członka rodziny rencisty (inwalidy) należy poza dowodami określonymi w ust. 1 dołączyć oświadczenie, że zmarła osoba w chwili śmierci pozostawała na utrzymaniu rencisty (inwalidy).
§  17.
Do wniosku o zwrot kosztów przejazdu i przewozu urządzenia domowego w związku z przesiedleniem się członków rodziny uprawnionych do renty rodzinnej lub odprawy należy dołączyć następujące dokumenty:
1)
dowód wspólnego zamieszkania (zameldowania) z funkcjonariuszem (rencistą, inwalidą) bezpośrednio przed jego śmiercią;
2)
dowód zameldowania na pobyt stały w nowym miejscu zamieszkania;
3)
dowód stwierdzający wysokość poniesionych kosztów przewozu urządzenia domowego.