Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Podział i szczegółowe zasady korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposoby współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.44.413

Akt utracił moc
Wersja od: 7 stycznia 2006 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
podział polskiej przestrzeni powietrznej dostępnej dla żeglugi powietrznej na przestrzeń kontrolowaną i przestrzeń niekontrolowaną;
2)
szczegółowe zasady korzystania z przestrzeni powietrznej przez wszystkich jej użytkowników;
3)
sposoby współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do Rejonu Informacji Powietrznej FIR Warszawa.
3. 1
FIR Warszawa obejmuje przestrzeń powietrzną nad terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz część przestrzeni powietrznej przydzielonej przez ICAO nad Morzem Bałtyckim, która jest wyznaczona linią łączącą punkty o następujących współrzędnych geograficznych:
1)
54°27'28,03"N 019°24'15,02"E - miejsce styku polsko-rosyjskiej granicy państwowej na lądzie z brzegiem Morza Bałtyckiego,
2)
54°36'14,03"N 019°24'15,02"E,
3)
55°50'58,98"N 017°32'52,80"E,
4)
54°54'58,84"N 015°51'52,92"E,
5)
54°55'00,00"N 015°08'07,00"E - od tego punktu łuk koła o promieniu 30 km zakreślonego z ARP Röne (55°04'04"N 014°44'48"E) do punktu, o którym mowa w pkt 6,
6)
54°55'00"N 014°21'17"E,
7)
54°07'38"N 014°15'17"E,
8)
54°07'34"N 014°12'05"E,
9)
53°59'16"N 014°14'32"E,
10)
53°55'40"N 014°13'34"E - miejsce styku polsko-niemieckiej granicy państwowej na lądzie z brzegiem Morza Bałtyckiego

- dalej wzdłuż linii stanowiącej lądową granicę państwową Rzeczypospolitej Polskiej.

4. 2
Granicę pionową FIR Warszawa wyznacza się od powierzchni ziemi lub wody do FL 460.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1)
ACC (Area Control Centre) - ośrodek kontroli obszaru;
2)
AFIS (Aerodrome Flight Information Service) - lotniskową służbę informacji powietrznej;
3)
AIP (Aeronautical Information Publication) - Zbiór Informacji Lotniczych;
4)
AMC Polska (Airspace Management Cell) - Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego;
5)
APP (Approach Control Office) - ośrodek kontroli zbliżania;
6) 3
ARL - Agencję Ruchu Lotniczego - państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym;
7)
ASM (Airspace Management) - zarządzanie przestrzenią powietrzną;
8) 4
ATC (Air Traffic Control) - kontrolę ruchu lotniczego związaną z zapewnieniem służby kontroli lotniska, zbliżania i obszaru;
9) 5
ATFM (Air Traffic Flow Management) - zarządzanie przepływem ruchu lotniczego - służbę ustanowioną dla zapewnienia bezpiecznego, sprawnego i uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego oraz zabezpieczenia organów ATC przed przekraczaniem ich wydolności;
10) 6
ATM (Air Traffic Management) - zarządzanie ruchem lotniczym - ogół działań związanych z zapewnianiem służby ruchu lotniczego, zarządzaniem przepływem ruchu lotniczego i zarządzaniem przestrzenią powietrzną;
11)
ATZ (Aerodrome Traffic Zone) - strefę ruchu lotniskowego;
12) 7
ATS (Air Traffic Services) - służby ruchu lotniczego związane z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego, służby informacji powietrznej i służby alarmowej;
13)
AUP (Airspace Use Plan) - plan użytkowania przestrzeni powietrznej;
14)
CBA (Cross-Border Area) - rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym, ustanowiony ze względu na szczególne wymogi operacyjne;
15)
CEU (Central Executive Unit) - Centralny Organ Wykonawczy wykonujący funkcje zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM);
16)
CDR (Conditional Route) - warunkową drogę lotniczą, która może być zaplanowana i użytkowana pod określonymi warunkami, z określoną jedną lub kilkoma kategoriami w zależności od jej przewidywanej dostępności, możliwości planowania i spodziewanych poziomów aktywności związanych z nią TSA lub TRA;
17)
CDR1 - warunkową drogę lotniczą kategorii pierwszej możliwą do planowania stałego i dostępną w okresach podanych w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP);
18)
CDR2 - warunkową drogę lotniczą kategorii drugiej możliwą do planowania w okresach podanych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
19)
CDR3 - warunkową drogę lotniczą kategorii trzeciej, niemożliwą do planowania, która może być użytkowana tylko według instrukcji organów kontroli ruchu lotniczego;
20)
CTA (Control Area) - obszar kontrolowany;
21)
CTR (Control Zone) - strefę kontrolowaną lotniska;
22)
D (Danger Area) - strefę niebezpieczną;
23)
FIR (Flight Information Region) - rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w obrębie której zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
24)
FIS (Flight Information Service) - służbę informacji powietrznej;
25)
MAPP (Military APP) - ośrodek kontroli zbliżania lotniska wojskowego;
26)
MATZ (Military ATZ) - wojskową strefę ruchu lotniskowego;
27)
MCTR (Military CTR) - strefę kontrolowaną lotniska wojskowego;
28)
MRT (Military Route) - stałą trasę lotnictwa wojskowego;
29)
MTMA (Military TMA) - rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
30)
MTWR (Military TWR) - wieżę kontroli lotniska wojskowego;
31)
NOTAM (Notice to Airmen) - wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informację o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
32)
R (Restricted Area) - strefę o ograniczonym ruchu lotniczym;
33)
P (Prohibited Area) - strefę zakazaną;
34)
RCC (Rescue Coordination Centre) - Ośrodek Koordynacji Ratownictwa;
35)
RQA (Airspace Request Message) - depeszę zamawiającą przestrzeń powietrzną;
36)
SRZ (Special Rules Zone) - strefę specjalną;
37)
TFR (TSA or TRA Feeding Route) - trasy lotnicze umożliwiające lot do strefy czasowo wydzielonej (TSA) lub strefy czasowo rezerwowanej (TRA) oraz przelot między strefą czasowo wydzieloną (TSA) lub strefą czasowo rezerwowaną (TRA);
38)
TMA (Terminal Control Area) - rejon kontrolowany lotniska lub węzła lotnisk;
39)
TSA (Temporary Segregated Area - strefę czasowo wydzieloną;
40)
TRA (Temporary Reserved Area) - strefę czasowo rezerwowaną;
41)
TWR (Aerodrome Control Tower) - wieżę kontroli lotniska;
42)
UTC (Coordinated Universal Time) - uniwersalny czas skoordynowany;
43)
UUP (Updated Airspace Use Plan) - zaktualizowany plan użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP) będący depeszą zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM) o statusie NOTAM, wydawaną przez Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji Ruchu Lotniczego (AMC Polska) w dniu operacji w celu aktualizacji informacji zawartych w planie użytkowania przestrzeni powietrznej (AUP);
44)
Prezes ULC - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
45) 8
ATFMEXEMPTAPPROVED - status lotu statku powietrznego, uprawnionego do wyłączenia z ograniczeń ATFM, niezależnie od innych stosowanych statusów;
46) 9
EMER - status lotu statku powietrznego w niebezpieczeństwie;
47) 10
GARDA - hasło, na jakie statek powietrzny lotnictwa służb porządku publicznego wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej;
48) 11
IFR (Instrument Flight Rules) - przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów;
49) 12
SAR (Search and Rescue) - status lotu statku powietrznego wykonującego lot w akcji poszukiwawczo-ratowniczej;
50) 13
SSRL SZ RP - Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym);
51) 14
VFR (Visual Flight Rules) - przepisy wykonywania lotu z widocznością.
1 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
2 § 1 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
3 § 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
4 § 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
5 § 2 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
6 § 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
7 § 2 pkt 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
8 § 2 pkt 45 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
9 § 2 pkt 46 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
10 § 2 pkt 47 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
11 § 2 pkt 48 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
12 § 2 pkt 49 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
13 § 2 pkt 50 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
14 § 2 pkt 51 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.