Rozdział 3 - . Wysyłanie telegramów. - Pełnienie pomocniczej służby telegraficznej przez stacje kolei państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1949.42.317

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lipca 1949 r.

Rozdział 3

.

Wysyłanie telegramów.
§  26.
1.
Stacje kolejowe przy wykonywaniu pomocniczej służby telegraficznej winny wysyłać telegramy w następującej kolejności:
1)
telegramy służbowe kolejowe, dotyczące: ruchu pociągów, wypadków z pociągami, wysyłania pociągów ratunkowych, przerw łączności telegraficznej i telefonicznej, regulowania zegarów, telegramy państwowe o ułaskawieniu osób skazanych na karę śmierci;
2)
telegramy dotyczące katastrof lotniczych i telegramy lotniczo-meteorologiczne "Lotmet", telegramy powodziowe i o przejściu lodów, przeznaczone do właściwych urzędów państwowych; telegramy służbowe kolejowe, dotyczące rozdziału wagonów i zmiany rozkładu jazdy, telegramy państwowe pilne, telegramy służbowe pilne zarządu poczt i telegrafów;
3)
telegramy meteorologiczne i hydrologiczne, telegramy milicji obywatelskiej, pełniącej służbę na terenie kolejowym w sprawach śledzenia przestępców, oraz wszystkie inne telegramy państwowe i służbowe: kolejowe i zarządu poczt i telegrafów, nie wymienione w pkt 1 i 2;
4)
telegramy prywatne pilne;
5)
telegramy prywatne zwykłe.
2.
Telegramy alarmowe, wysyłane przez instytucje lub osoby prywatne do właściwych władz państwowych o pomoc w wypadkach napadów rabunkowych, pożarów, powodzi, katastrof kolejowych oraz innych nieszczęść, spowodowanych żywiołowymi zdarzeniami, uważane są za telegramy służbowe i co do porządku przesyłania należą do kategorii wymienionej w ust. 1 pkt 2.
§  27.
Stacje kolejowe wykonujące pomocniczą służbę telegraficzną i urzędy pocztowo-telekomunikacyjne obowiązane są przy wyborze drogi, którą telegram ma być wysłany, kierować się następującymi zasadami:
1)
telegramy służbowe władz, urzędów i organów kolejowych, nadawane na stacjach kolejowych i adresowane do stacji kolejowych, winny być przesyłane wyłącznie na przewodach kolejowych;
2)
inne telegramy poza wymienionymi w pkt 1, nadawane na stacjach kolejowych i adresowane do stacji kolejowych, winny być również przesyłane na przewodach kolejowych, o ile w pewnych wypadkach ze względu na ukształtowanie sieci telegraficznej nie byłoby bardziej wskazane dla uniknięcia bądź zbędnej ilości przetelegrafowywań, bądź przeciążenia przewodów kolejowych skierowywać je za pośrednictwem urzędów wymiany na sieć zarządu poczt i telegrafów;
3)
wszelkie telegramy, przeznaczone do doręczenia przez urzędy pocztowo-telekomunikacyjne lub adresowane za granicę, stacje kolejowe nadawcze przekazują za pośrednictwem najbliższych urzędów wymiany na sieć zarządu poczt i telegrafów;
4)
telegramy służbowe płatne, nadawane przez stacje kolejowe, na życzenie osób trzecich, pod adresem stacji kolejowych zagranicznych, w sprawach pakunków zapomnianych w pociągach, w sprawach przesyłek kolejowych lub innych sprawach pilnych, winny być przesyłane bezpośrednio na przewodach kolejowych;
5)
telegramy, nadawane w urzędach pocztowo-telekomunikacyjnych, a przeznaczone do stacji kolejowych, winny być przesyłane na przewodach zarządu poczt i telegrafów aż do najbliższych tym stacjom punktów wymiany.
§  28.
1.
W przypadkach niemożności wysłania telegramów drogą telegraficzną właściwą, wskutek uszkodzenia przewodów telegraficznych, wzajemna wymiana telegramów między urzędami wymiany obydwu zarządów może się odbywać w inny sposób, zapewniający możliwie najszybsze przesłanie telegramów, np. telefonem, przez posłańca, lub za pośrednictwem innego najbliższego punktu wymiany.
2.
W telegramach przesyłanych za pośrednictwem innych punktów wymiany winna być podana uwaga służbowa "drogą okrężną" oraz przyczyna korzystania z tej drogi.
3.
Przesyłanie telegramów przez posłańców winno następować dopiero po uprzednim porozumieniu się zainteresowanych urzędów wymiany i w sposób, zapewniający zachowanie tajemnicy korespondencji.