§ 8. - Patenty żeglarskie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.3.9

Akt utracił moc
Wersja od: 26 lipca 1935 r.
§  8.
(1)
Stwierdzanie kwalifikacyj zawodowych kandydata (egzamin) powinno odbywać się na pokładzie takiego statku lub łodzi do kierowania którym patent żeglarski ma uprawniać.
(2)
Jeżeli kandydat ubiega się o patent, uprawniający go do kierowania statkami i łodziami wszelakiego rodzaju, wówczas przewodniczący komisji, zależnie od charakteru dotychczasowej pracy zawodowej kandydata, może zarządzić badanie jego kwalifikacyj na jednym lub na kilku rodzajach statków lub łodzi.
(3)
Program egzaminu obejmuje znajomość budowy, urządzeń i ruchu statku lub łodzi, charakteru dróg wodnych i obowiązujących przepisów, w szczególności:
a)
znajomość nazw, przeznaczenia i struktury poszczególnych części statków i łodzi, do kierowania któremi ma być uprawniony, jak również znajomość przeznaczenia i sposobu użycia urządzeń sterowych, kotwicznych, urządzeń do wypompowywania wody, do holowania, do ładowania towarów i innych urządzeń statkowych;
b)
ogólną znajomość mechanizmów napędowych i pomocniczych;
c)
dostateczną umiejętność i wprawę używania i utrzymywania w sprawności przedmiotów wyposażenia (armatury) statku i łodzi jako to: żagli, olinowania, przyrządów ratowniczych, szreków, wind, urządzeń do kładzenia i podnoszenia masztów i kominów i innych przedmiotów wyposażenia;
d)
znajomość najczęściej używanych rodzajów statków i łodzi oraz ich cech charakterystycznych;
e)
umiejętność należytego spełniania funkcji żeglarza podczas pracy statku lub łodzi w warunkach normalnych, jak swobodne spływanie, jazda pod żaglem, jazda za holownikiem lub przy holowaniu z brzegu, jazda pod parą, ruch naprzód i wstecz, jazda z pociągiem holowniczym, wymijanie, wyprzedzanie, przybijanie do brzegu, zakotwiczanie i umocowywanie;
f)
umiejętność odpowiedniego zachowania się przy jeździe w warunkach wyjątkowych, mianowicie: przy rozmaitym stanie pogody i rozmaitym stanie szlaku żeglownego, przy wjechaniu na mieliznę, przy tonięciu statku lub łodzi, pożarze, zderzeniu się i przy innych nieszczęśliwych wypadkach;
g)
umiejętność kierowania niezbędnemi drobnemi naprawami możliwemi przy środkach, znajdujących się na pokładzie statku lub łodzi, jak uszczelnienie dna, burt, pokładów, naprawa urządzeń sterowych, kotwicznych, naprawa masztu, olinowanie i inne drobne naprawy;
h)
znajomość mapy śródlądowych dróg wodnych polskich i charakteru poszczególnych odcinków tych dróg, oraz umiejętność wykonywania obowiązków kierownika na każdym statku lub łodzi i na każdej drodze wodnej, albo tylko na niektórych rodzajach statków i łodzi i niektórych odcinkach dróg wodnych;
i)
znajomość przepisów, odnoszących się do żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.
(4)
Egzamin z języka polskiego i rachunków obejmuje:
a)
znajomość języka polskiego w słowie i piśmie w tym stopniu, aby kandydat mógł wydawać komendę, otrzymaną komendę należycie zrozumieć, jak również czytać i rozumieć obowiązujące przepisy żeglugowe;
b)
znajomość czterech działań liczbami całemi i ułamkami i ich zastosowania do jednostek miar, wag oraz znajomość polskiego systemu monetarnego.