Rozdział 4 - Tryb postępowania i właściwość komisji lekarskich - Orzekanie o inwalidztwie funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, emerytów i rencistów Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.160.1552

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lipca 2006 r.

Rozdział  4

Tryb postępowania i właściwość komisji lekarskich

§  10. 
Komisje lekarskie, orzekając o inwalidztwie funkcjonariusza oraz emeryta i rencisty, orzekają również o:
1)
związku schorzeń i chorób, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 4 i 5 ustawy, ze służbą;
2)
inwalidztwie i związku tego inwalidztwa ze służbą na skutek choroby lub wypadku;
3)
związku śmierci ze służbą na skutek choroby lub wypadku.
§  11. 
1. 
Regionalne komisje lekarskie są właściwe w zakresie:
1)
badań lekarskich funkcjonariusza oraz kontrolnych badań lekarskich emeryta i rencisty;
2)
kierowania osób, o których mowa w pkt 1, na konsultacje, badania specjalistyczne i dodatkowe;
3)
wydawania orzeczeń w sprawach, o których mowa w § 10, w stosunku do funkcjonariusza oraz emeryta i rencisty zamieszkałego w miejscowości objętej terytorialnym zasięgiem działania komisji, z zastrzeżeniem § 8 ust. 4;
4)
żądania od osoby skierowanej dokumentacji niezbędnej do prawidłowej oceny jej stanu zdrowia, w ramach orzekania w sprawach, o których mowa w § 10.
2. 
Centralne Komisje Lekarskie są właściwe w zakresie:
1)
rozpatrywania odwołań od orzeczeń regionalnych komisji lekarskich;
2)
sprawowania merytorycznego nadzoru nad orzecznictwem regionalnych komisji lekarskich;
3)
wydawania orzeczeń w trybie nadzoru w przypadku uchylenia orzeczenia regionalnej komisji lekarskiej;
4)
udzielania konsultacji w zakresie orzecznictwa lekarskiego oraz rozstrzygania kwestii spornych lub nasuwających szczególne wątpliwości orzecznicze;
5)
współpracy z instytucjami naukowo-lekarskimi w celu podnoszenia poziomu orzecznictwa lekarskiego.
§  12. 
1. 
Regionalna komisja lekarska przeprowadza badanie lekarskie osoby skierowanej i sporządza protokół badania komisji lekarskiej. Oceny stanu zdrowia tej osoby dokonuje na podstawie protokołu badania lekarskiego, wyników zleconych badań specjalistycznych, wywiadu chorobowego, dokumentacji medycznej będącej wynikiem obserwacji szpitalnej, leczenia ambulatoryjnego i sanatoryjnego oraz innych dokumentów medycznych istotnych do dokonania tej oceny.
2. 
Jeżeli w toku badania lekarskiego powstało uzasadnione podejrzenie, że osoba skierowana rozmyślnie spowodowała u siebie uszkodzenie ciała albo schorzenie, regionalna komisja lekarska orzeka o stanie zdrowia tej osoby, zgodnie z ust. 1, i powiadamia organ kierujący o podejrzeniu.
3. 
Protokół badania lekarskiego, o którym mowa w ust. 1, zawiera wyszczególnienie wszystkich schorzeń i chorób fizycznych lub psychicznych, w tym także tych, które nie obniżają zdolności do służby. Protokół badania lekarskiego podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego.
4. 
Rozpoznanie wpisuje się w protokół badania lekarskiego regionalnej komisji lekarskiej w języku polskim, z uwzględnieniem lokalizacji schorzenia i choroby, a w przypadkach wymagających dodatkowego uściślenia - stopnia ich nasilenia.
5. 
Protokół badania lekarskiego regionalnej komisji lekarskiej, w wyniku którego stwierdzono po raz pierwszy związek schorzeń i chorób ze służbą, oraz zaliczenie do jednej z grup inwalidztwa sporządza się w dwóch egzemplarzach, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Jeden egzemplarz protokołu badania lekarskiego przechowuje się w aktach regionalnej komisji lekarskiej, drugi egzemplarz przesyła się wraz z orzeczeniem, o którym mowa w § 20 ust. 1, do Centralnej Komisji Lekarskiej.
§  13. 
1. 
Regionalna komisja lekarska wydaje orzeczenie o pogorszeniu stanu zdrowia niezależnie od związku schorzenia i choroby ze służbą.
2. 
Regionalna komisja lekarska, wydając orzeczenie o trwałej niezdolności do służby, orzeka również o związku schorzeń i chorób ze służbą oraz o inwalidztwie i związku tego inwalidztwa ze służbą.
3. 
Jeżeli przy orzekaniu o zdolności do służby regionalna komisja lekarska stwierdziła trwały uszczerbek na zdrowiu, spowodowany schorzeniami i chorobami pozostającymi w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby, to poza orzeczeniem o zdolności do służby wydaje orzeczenie o trwałym uszczerbku na zdrowiu, jeżeli wcześniej orzeczenie w tej sprawie nie zostało wydane.
4. 
Związek schorzeń i chorób ze służbą regionalna komisja lekarska ustala na podstawie:
1)
dokumentacji lekarskiej, o której mowa w § 12 ust. 1, związanej z orzekanym schorzeniem i chorobą;
2)
wyników przeprowadzonego śledztwa lub dochodzenia;
3)
wyroków sądowych;
4)
protokołów powypadkowych;
5)
informacji dotyczącej warunków i przebiegu służby, ze szczególnym uwzględnieniem opisu warunków służby w okresie powstania schorzenia i choroby lub znaczącego pogorszenia stanu zdrowia;
6)
oświadczeń przełożonych i świadków.
5. 
Orzeczenie regionalnej komisji lekarskiej o związku schorzeń i chorób ze służbą powinno być uzasadnione i zawierać jedno z następujących określeń:
1)
trwała niezdolność do służby pozostaje w związku ze służbą;
2)
trwała niezdolność do służby nie pozostaje w związku ze służbą.
§  14. 
Regionalna komisja lekarska, wydając orzeczenie o inwalidztwie funkcjonariusza, jest obowiązana do:
1)
stwierdzenia, czy nastąpiła trwała niezdolność do służby wskutek stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu oraz czy istnieje zdolność do pracy;
2)
ustalenia grupy inwalidztwa, o której mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, do której funkcjonariusz zostaje zaliczony;
3)
ustalenia grupy inwalidztwa w związku ze schorzeniami narządu ruchu, wzroku i słuchu;
4)
ustalenia, w odniesieniu do każdej stwierdzonej grupy inwalidztwa, czy inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą oraz czy powstało wskutek choroby lub wypadku pozostających w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby;
5)
ustalenia daty lub okresu powstania inwalidztwa albo daty pogorszenia stanu zdrowia, powodującego zmianę grupy inwalidztwa;
6)
ustalenia, czy inwalidztwo jest okresowe albo trwałe;
7)
ustalenia, czy inwalida jest zdolny do samodzielnej egzystencji;
8)
określenia stopnia zdolności do pracy oraz wskazań i przeciwwskazań dotyczących pracy inwalidy;
9)
wyznaczenia terminu kontrolnego badania lekarskiego.
§  15. 
1. 
Regionalna komisja lekarska, wydając orzeczenie o związku inwalidztwa ze służbą, stosuje kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 3 i 5 ustawy.
2. 
Orzeczenie regionalnej komisji lekarskiej w sprawach, o których mowa w ust. 1, powinno być uzasadnione i zawierać jedno z następujących określeń:
1)
inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą na skutek choroby;
2)
inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą na skutek wypadku;
3)
inwalidztwo nie pozostaje w związku ze służbą.
§  16. 
1. 
Za datę powstania inwalidztwa przyjmuje się datę ustaloną przez regionalną komisję lekarską.
2. 
Jeżeli regionalna komisja lekarska nie ma możliwości ustalenia daty powstania inwalidztwa, natomiast ustaliła okres, w którym ono powstało, za datę powstania inwalidztwa przyjmuje się datę końcową tego okresu.
3. 
Jeżeli regionalna komisja lekarska nie ma możliwości ustalenia ani daty, ani okresu powstania inwalidztwa, za datę jego powstania przyjmuje się datę skierowania do regionalnej komisji lekarskiej.
§  17. 
Regionalna komisja lekarska, wydając orzeczenie o związku śmierci ze służbą funkcjonariusza, emeryta i rencisty, ustala, czy śmierć jest następstwem wypadku lub schorzeń i chorób pozostających w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby.
§  18. 
1. 
Regionalna komisja lekarska wydaje orzeczenie po zebraniu wszystkich niezbędnych dokumentów, o których mowa w § 13 ust. 4.
2. 
Jeżeli regionalna komisja lekarska nie może wydać orzeczenia z powodu braku dokumentów, o których mowa w § 13 ust. 4, zawiadamia o tym osobę skierowaną, zobowiązując ją do ich dostarczenia w terminie 14 dni, lub kieruje tę osobę na dodatkowe badania specjalistyczne lub obserwację szpitalną.
3. 
Regionalna komisja lekarska może zwrócić się o dostarczenie dokumentów, o których mowa w § 13 ust. 4, do organu kierującego.
4. 
Po upływie terminu wyznaczonego do dostarczenia brakujących dokumentów, o których mowa w § 13 ust. 4, lub też w razie odmowy osoby skierowanej poddania się zleconym dodatkowym badaniom specjalistycznym lub obserwacji szpitalnej regionalna komisja lekarska wydaje orzeczenie na podstawie posiadanych dokumentów i dokonanej oceny stanu zdrowia osoby skierowanej.
§  19. 
1. 
Regionalna komisja lekarska orzeka większością głosów. Orzeczenie podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego.
2. 
Członek regionalnej komisji lekarskiej mający w sprawie orzeczenia zdanie odrębne może je wnieść na piśmie wraz z uzasadnieniem do protokołu badania regionalnej komisji lekarskiej.
§  20. 
1. 
Orzeczenie regionalnej komisji lekarskiej stwierdzające po raz pierwszy związek schorzeń i chorób ze służbą oraz zaliczenie do jednej z grup inwalidztwa sporządza się w 4 egzemplarzach, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Orzeczenie, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje po jednym egzemplarzu osoba skierowana i właściwy organ kierujący, trzeci egzemplarz przechowuje się w aktach regionalnej komisji lekarskiej, natomiast czwarty egzemplarz orzeczenia wraz z protokołem badania regionalnej komisji lekarskiej, o którym mowa w § 12 ust. 5 zdanie drugie, przesyła się do wiadomości Centralnej Komisji Lekarskiej.
3. 
Orzeczenie regionalnej komisji lekarskiej ustalające związek śmierci funkcjonariusza, emeryta i rencisty ze służbą sporządza się w 3 egzemplarzach, według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4. 
Orzeczenie, o którym mowa w ust. 3, otrzymuje po jednym egzemplarzu uprawniony wnioskodawca i właściwy organ kierujący, trzeci egzemplarz przechowuje się w aktach regionalnej komisji lekarskiej.
5.  2
 Wraz z orzeczeniem, o którym mowa w ust. 1 i 3, osoba skierowana lub uprawniony wnioskodawca otrzymuje wypis z treści orzeczenia, którego wzór określa odpowiednio załącznik nr 3a lub 4a do rozporządzenia.
§  21. 
1. 
Podstawowe ustalenia zawarte w protokole badania lekarskiego oraz orzeczeniu regionalnej komisji lekarskiej wpisuje się do rejestru orzeczeń. W rejestrze członkowie składu orzekającego składają podpisy po zakończeniu każdego dnia pracy regionalnej komisji lekarskiej.
2. 
Rejestr orzeczeń prowadzi się według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  22. 
1. 
Niezwłocznie po wydaniu orzeczenia, o którym mowa w § 20 ust. 1 i 3, przewodniczący regionalnej komisji lekarskiej wręcza je odpowiednio osobie skierowanej lub uprawnionemu wnioskodawcy oraz właściwemu organowi kierującemu, informując jednocześnie o prawie do wniesienia odwołania. W przypadku osobistego odbioru orzeczenia osoba skierowana albo uprawniony wnioskodawca oraz właściwy organ kierujący potwierdzają jego odbiór w rejestrze orzeczeń.
2. 
Przewodniczący regionalnej komisji lekarskiej może również przesłać orzeczenie, o którym mowa w ust. 1, odpowiednio osobie skierowanej lub uprawnionemu wnioskodawcy oraz właściwemu organowi kierującemu pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
2 § 20 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.87.817) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2004 r.