Rozdział 2 - Organizacja Komisji - Organizacja oraz zasady funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.138.1464

Akt utracił moc
Wersja od: 5 maja 2010 r.

Rozdział  2

Organizacja Komisji

§  2.
1.
W skład Komisji wchodzi przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz i członkowie.
2.
Przewodniczącego i członków Komisji powołuje i odwołuje Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
2a. 1
 W przypadku badania przez Komisję wypadku lub poważnego incydentu lotniczego zaistniałego z udziałem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu lub Prezesa Rady Ministrów, a także w innej szczególnej sytuacji, powołanie przewodniczącego i członków Komisji, o których mowa w ust. 2, następuje w uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
3.
W przypadku badania przez Komisję wypadków i poważnych incydentów lotniczych, zaistniałych z udziałem załóg lub statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego, Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, włącza w skład Komisji przedstawicieli tego lotnictwa na prawach członków Komisji.
4. 2
 Liczba członków Komisji wynosi od 5 do 40 w zależności od rodzaju zdarzenia lotniczego, które podlega badaniu przez Komisję.
5.
W ramach prac Komisji spośród jej członków, w zależności od potrzeb, tworzy się:
1)
podkomisję lotniczą - w skład której wchodzą specjaliści z zakresu szkolenia lotniczego, ruchu lotniczego, ratownictwa lotniczego (SAR), łączności, nawigacji i meteorologii;
2)
podkomisję techniczną - w skład której wchodzą specjaliści z zakresu eksploatacji statków powietrznych, awioniki oraz wyposażenia techniki lotniczej, logistyki i informatyki;
3)
podkomisję medyczną - w skład której wchodzą eksperci z zakresu medycyny lotniczej, psychologii i patomorfologii.
6.
O powołaniu podkomisji, o których mowa w ust. 5, decyduje przewodniczący Komisji.
7.
Pracami podkomisji kierują przewodniczący podkomisji wyznaczani przez przewodniczącego Komisji spośród członków wybranych do danej podkomisji.
§  3.
1.
Członkiem Komisji może być osoba, która ukończyła wyższe studia w dziedzinie nauk: wojskowych, technicznych, matematycznych, fizycznych, chemicznych, ekonomicznych, humanistycznych, w zakresie dyscyplin naukowych: nauk o zarządzaniu, pedagogiki lub psychologii, prawnych lub medycznych i jest specjalistą w zakresie, o którym mowa w art. 17 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
2.
Członkiem Komisji może być także osoba, które posiada wykształcenie minimum średnie oraz doświadczenie udokumentowane co najmniej dziesięcioletnią praktyką w specjalności niezbędnej przy badaniu wypadku lub incydentu lotniczego.
§  4.
1.
Przewodniczącego albo członka Komisji można odwołać w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem, stwierdzenia utraty zdolności do czynności prawnych lub rezygnacji z funkcji przewodniczącego albo członka Komisji.
2.
Przewodniczący może wystąpić do Ministra Obrony Narodowej o odwołanie członka Komisji w przypadku, gdy uzna, iż swoim zachowaniem naruszył on obowiązki, o których mowa w § 9.
§  5.
Z chwilą zatwierdzenia protokołu badania wypadku lub poważnego incydentu lotniczego przez Ministra Obrony Narodowej następuje rozwiązanie Komisji.
1 § 2 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.69.442) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 kwietnia 2010 r. - zob. § 2 rozporządzenia zmieniającego.
2 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 2010 r. (Dz.U.10.74.470) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 2010 r.