Rozdział 2 - Opłaty za korzystanie z urządzeń wodnych, żeglugę i spław oraz za wydobywanie materiałów. - Opłaty za szczególne korzystanie z wód i z urządzeń wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1975.33.181

Akt utracił moc
Wersja od: 26 lipca 1982 r.

Rozdział  2

Opłaty za korzystanie z urządzeń wodnych, żeglugę i spław oraz za wydobywanie materiałów.

§  9.
1.
Za korzystanie z wód i z urządzeń wodnych stanowiących własność Państwa do celów żeglugi i spławu oraz za wydobywanie z tych wód piasku, żwiru i kamienia pobiera się opłaty określone w załączniku do rozporządzenia. Opłaty pobierają okręgowe dyrekcje gospodarki wodnej oraz Zarząd Administracji rzeki Odry.
2.
Za śluzowanie łodzi sportowo-turystycznych pobiera się od uczniów szkół podstawowych i średnich oraz od studentów szkół wyższych opłaty obniżone o połowę.
3.
Opłatom nie podlegają:
1)
łodzie ratunkowe lub towarzyszące, stanowiące wyposażenie statku,
2)
łodzie sportowo-turystyczne i inne małe obiekty pływające do 15 ton nośności, jeżeli przejście przez stopień wodny odbywa się łącznie z innymi statkami lub tratwami,
3)
obiekty pływające okręgowych dyrekcji gospodarki wodnej i Zarządu Administracji rzeki Odry,
4)
obiekty pływające jednostek Sił Zbrojnych i organów Milicji Obywatelskiej,
5)
obiekty pływające inspektoratów żeglugi śródlądowej.
§  10.
1.
Opłatę za przewóz towarów pobiera się w zależności od klasy przewożonych towarów, ustalonej według klasyfikacji towarów obowiązującej w polskiej żegludze śródlądowej. Wagę towarów zaokrągla się do pełnych ton, a wysokość opłaty do pełnych złotych.
2.
Jeżeli opłata za przewóz towarów jest niższa od opłaty za przejazd pustego statku, opłaty pobiera się tak jak za przejazd statku pustego.
3.
W śluzach wielostopniowych każdą komorę liczy się za osobną śluzę.
4.
Długość trasy przejazdu określa się według wykazu odległości taryfowych żeglugi śródlądowej.
§  11.
1.
Przy przewozie, holowaniu lub spławie drewna opłaty pobiera się za tonokilometry. Wagę drewna ustala się na podstawie dokumentu przewozowego wystawionego przez przewoźnika.
2.
Jeżeli w dokumencie przewozowym nie ustalono ilości m3 drewna albo przewoźnik nie wystawił dokumentu przewozowego, przyjmuje się, że 1 m3 drewna = 3,5 m2 powierzchni tratwy = 0,7 tony.
§  12.
1.
Rozliczenia z tytułu opłat między krajowymi przedsiębiorstwami żeglugi śródlądowej a okręgowymi dyrekcjami gospodarki wodnej oraz Zarządem Administracji rzeki Odry są dokonywane w formie ryczałtów.
2.
Ministrowie Rolnictwa i Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Finansów ustalą tryb rozliczeń z tytułu opłat oraz wysokość ryczałtu określonego w ust. 1.