Rozdział 2 - Zawieranie i rozwiązywanie umów - Ogólne warunki, tryb zawierania i rozwiązywania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych oraz tryb ustalania i rozliczania należności za te świadczenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.76.363

Akt utracił moc
Wersja od: 5 grudnia 1997 r.

Rozdział  2.

Zawieranie i rozwiązywanie umów

§  10.
1.
Zawarcie umowy następuje w wyniku ogłoszenia publicznego przetargu.
2.
Warunek określony w ust. 1 nie dotyczy zakładu opieki zdrowotnej udzielającego świadczeń opiekuńczo-leczniczych, leczniczo-wychowawczych lub rehabilitacyjno-readaptacyjnych.
§  11.
Zleceniodawca dokonuje obwieszczenia o przetargu wraz z zaproszeniem do składania ofert.
§  12.
Obwieszczenie o przetargu, o którym mowa w § 11, zamieszcza się na łamach terenowej prasy codziennej, na tablicy ogłoszeń w siedzibie organizatora przetargu, w siedzibie właściwych terenowo okręgowych izb zrzeszających zawody medyczne.
§  13.
W obwieszczeniu o przetargu należy określić:
1)
nazwę i siedzibę ogłaszającego przetarg,
2)
przedmiot przetargu obejmujący przyjęcie obowiązków udzielania świadczeń zdrowotnych o określonej szacunkowo liczbie osób ubezpieczonych i innych osób uprawnionych do świadczeń publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
3)
warunki, jakie powinna spełniać oferta, a w szczególności:
a)
rodzaje świadczeń zdrowotnych,
b)
liczbę osób uprawnionych do świadczeń zdrowotnych,
c)
przypuszczalną liczbę świadczeń zdrowotnych,
4)
miejsce i termin, w którym można zapoznać się ze szczegółowymi warunkami przetargu i szczegółowymi materiałami informacyjnymi o przedmiocie przetargu,
5)
miejsce i termin składania ofert,
6)
miejsce i termin rozstrzygnięcia przetargu,
7)
zastrzeżenie o prawie do odwołania przetargu oraz do przesunięcia terminu składania ofert.
§  14.
Oferta, o której mowa w § 13, powinna zawierać:
1)
nazwę i siedzibę zakładu oraz numer księgi rejestrowej, a jeżeli ofertę składa osoba fizyczna - imię i nazwisko, adres oraz numer zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu,
2)
określenie warunków lokalowych, wyposażenia oraz aparatury i sprzętu medycznego, środków transportu i środków łączności,
3)
wskazanie liczby i kwalifikacji zawodowej osób udzielających świadczeń, i personelu pomocniczego,
4)
określenie przewidywanych kosztów udzielania świadczeń, będących przedmiotem przetargu oraz sposobu ich kalkulacji,
5)
proponowany czas trwania umowy.
§  15.
W celu przeprowadzenia przetargu zlecający przetarg powołuje komisję przetargową w składzie co najmniej 3 osób.
§  16.
1.
Oferta powinna być rozpatrzona w ciągu miesiąca od jej złożenia.
2.
Organizator przetargu, któremu złożono ofertę, ma prawo przeprowadzenia kontroli wstępnej w celu potwierdzenia prawidłowości danych zawartych w ofercie.
3.
Organizator przetargu, o którym mowa w ust. 2, może przedstawić oferentowi propozycje, od których przyjęcia uzależnia zawarcie umowy, wraz z uzasadnieniem.
§  17.
Przetarg rozpoczyna się w miejscu i terminie wskazanym w obwieszczeniu o przetargu.
§  18.
Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.
§  19.
1.
W części jawnej przetargu komisja przetargowa w obecności oferentów:
1)
stwierdza prawidłowość ogłoszenia przetargu oraz liczbę otrzymanych ofert,
2)
otwiera kopertę z ofertami i określa, które z ofert spełniają warunki przetargu,
3)
przyjmuje do protokołu zgłoszone przez oferentów wyjaśnienia lub oświadczenia.
2.
Obecność oferentów w części jawnej przetargu nie jest obowiązkowa.
3.
Komisja przetargowa odrzuca oferty nie odpowiadające warunkom przetargu lub zgłoszone po wyznaczonym terminie.
§  20.
1.
W części niejawnej przetargu komisja przetargowa:
1)
wybiera najkorzystniejszą ofertę albo
2)
ustala, że żadna z ofert nie została przyjęta.
2.
W przypadku równorzędności ofert i trudności z wyborem najkorzystniejszej oferty, komisja przetargowa może zarządzić dodatkowy przetarg ustny.
§  21.
Z przebiegu przetargu sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1)
oznaczenie miejsca i czasu przetargu,
2)
imiona i nazwiska osób prowadzących przetarg,
3)
liczbę zgłoszonych ofert,
4)
wskazanie ofert nie odpowiadających warunkom przetargu lub z innych przyczyn odrzuconych wraz z uzasadnieniem,
5)
wnioski i oświadczenia osób obecnych przy przetargu,
6)
wskazanie najkorzystniejszej dla zleceniodawcy oferty,
7)
ustalenie, że żadna z ofert nie została przyjęta,
8)
wzmiankę o odczytaniu protokołu,
9)
podpisy osób prowadzących przetarg.
§  22.
Komisja przetargowa niezwłocznie zawiadamia oferentów o zakończeniu przetargu i jego wyniku.
§  23.
Jeżeli oferent, którego oferta została przyjęta, zrezygnował z zawarcia umowy, zobowiązany jest do naprawienia spowodowanej tym szkody.
§  24.
1.
Umowę zawiera się na piśmie.
2.
Umowa powinna w szczególności zawierać:
1)
oznaczenie stron umowy,
2)
określenie rodzajów świadczeń zdrowotnych i przewidywanej ich liczby oraz obszaru, którego mieszkańcy będą mogli korzystać ze świadczeń,
3)
oznaczenie osób uprawnionych do świadczeń zdrowotnych,
4)
określenie sposobu rejestracji pacjentów, organizację udzielania świadczeń, dni i godzin udzielania świadczeń i sposobu podania ich do wiadomości osobom uprawnionym do świadczeń,
5)
określenie warunków lokalowych, wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną,
6)
określenie liczby osób udzielających świadczeń oraz liczby personelu pomocniczego,
7)
określenie czasu, na który umowa została zawarta oraz określenie terminu zgłaszania woli kontynuowania umowy i terminu zgłaszania woli zmiany warunków umowy,
8)
przyjęcie przez zleceniobiorcę obowiązku poddania się kontroli przeprowadzonej przez zleceniodawcę, w tym również kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez niego osoby, w zakresie wykonywania umowy, a w szczególności:
a)
sposobu udzielania świadczeń zdrowotnych,
b)
gospodarowania uzyskanymi środkami publicznymi,
c)
dokonywanych rozliczeń ustalających koszty udzielonych świadczeń i należności za udzielane świadczenia,
9)
wymóg rady nadzorczej, jeżeli strony umowy tak ustaliły,
10)
zobowiązania zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji medycznej, sprawozdawczości statystycznej na zasadach obowiązujących w publicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz na zasadach wynikających z innych przepisów dotyczących rachunkowości,
11)
zobowiązanie się zleceniobiorcy do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej,
12)
określenie sumy należności jaką zleceniodawca przekazuje zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, z uwzględnieniem ust. 3,
13)
ustalenie zasad rozliczeń, terminu i zasad płatności,
14)
ustalenie trybu przekazywania informacji o zakresie i o sposobie realizacji umowy do zleceniodawcy oraz ustalenie zakresu objętego stałym monitorowaniem ze strony zleceniodawcy.
3.
W przypadku umów, o których mowa w § 3 ust. 3, określenie sumy należności z tytułu realizacji umowy dokonywane jest corocznie w aneksie do umowy.
§  25.
Umowa wygasa:
1)
z upływem terminu określonego w umowie,
2)
gdy zajdą okoliczności, za które strony nie ponoszą odpowiedzialności, a które uniemożliwiają dalsze wykonywanie umowy.
§  26.
1.
Umowa może zostać rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym, gdy:
1)
zleceniobiorca nie dopełnił obowiązków określonych w § 5 lub w § 6,
2)
w razie niewykonania umowy lub wadliwego jej wykonania, a w szczególności ograniczenia dostępności świadczeń, zawężenia ich zakresu, złej jakości świadczeń, a także niewypłacania lub nieterminowego wypłacania należności, gdy strona winna uchybień nie doprowadzi do ich usunięcia w terminie, z upływem tego terminu.
2.
Podstawę do rozwiązania umowy z przyczyn określonych w ust. 1 pkt 2 powinny stanowić wyniki kontroli wykonania umowy i realizacji zaleceń pokontrolnych oraz kontroli przeprowadzanej w trybie określonym w przepisach odrębnych.
§  27.
Umowy nie mogą być rozwiązane przed upływem ustalonego terminu, chyba że zachodzą przyczyny określone w § 26 lub inne przyczyny wskazane przez strony w umowie.