§ 4. - Ogólne warunki świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.20.93

Akt utracił moc
Wersja od: 17 listopada 2000 r.
§  4. 1
 
1.
Operator sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego, zwany dalej "operatorem", stosownie do rodzaju sieci jest zobowiązany do:
1)
świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz udostępniania sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych przez wszystkie podmioty na równych zasadach;
2)
świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz udostępniania sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych w sposób ciągły, jeśli, w formie pisemnej, korzystający z tych usług lub z sieci nie wnioskuje inaczej;
3)
zapewnienia dostępu do publicznych aparatów telefonicznych;
4)
określenia parametrów jakościowych świadczonych przez siebie usług;
5)
zapewnienia publicznego dostępu do spisów własnych abonentów, jeśli abonent nie zastrzeże poufności tej informacji;
6)
zapewnienia własnym abonentom uzyskania informacji o numerach stacji abonenckich osiąganych z ich stacji abonenckiej;
7)
umożliwienia własnym abonentom, w ich siedzibie i na ich wniosek, stałego korzystania z wykazu abonentów co najmniej województwa lub jego znacznej części, na której terenie zlokalizowana jest stacja abonencka;
8)
zapewnienia rozszerzonej informacji o stosowaniu specjalnej taryfy za realizowane połączenia;
9)
zapewnienia przekazywania abonentowi rachunków za usługi w formie uniemożliwiającej osobom trzecim bezpośredni dostęp do informacji w nich zawartych;
10)
zapewnienia środków uniemożliwiających dostęp osób trzecich do treści przekazywanych informacji, z wyłączeniem przypadków określonych w odrębnych przepisach.
2. 2
Poziom jakości usług telefonicznych, polegających na zapewnianiu bezpośredniej transmisji sygnałów mowy w czasie rzeczywistym za pomocą sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego wykorzystującej techniki komutacji łączy, określa się na podstawie następujących wskaźników:
1)
sprawności usuwania uszkodzeń - procentowego udziału uszkodzeń zgłoszonych przez abonentów i usuniętych do końca następnego dnia roboczego w ogólnej liczbie zgłoszonych uszkodzeń,
2)
stopy błędnych połączeń - procentowego udziału błędnych połączeń krajowych w godzinach największego ruchu telefonicznego spowodowanych uszkodzeniami urządzeń i sieci telekomunikacyjnej oraz blokadą sieci,
3)
czasu usunięcia uszkodzenia - średniego czasu oczekiwania abonenta, określonego w dniach, na przywrócenie możliwości korzystania ze stacji telefonicznej,
4)
liczby uszkodzeń - liczby uszkodzeń zgłaszanych przez abonentów przypadającej na 100 linii abonenckich,
5)
gęstości publicznych aparatów samoinkasujących - liczby aparatów samoinkasujących przypadającej na 1000 mieszkańców,
6)
średniego czasu oczekiwania na uzyskanie dostępu do sieci telekomunikacyjnej - średniego czasu oczekiwania, określonego w miesiącach, na zainstalowanie nowej stacji telefonicznej lub przeniesienie istniejącej.
3.
Wartości wskaźników, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, powinny być obliczane za każdy kwartał, natomiast wartości wskaźników, o których mowa w ust. 2 pkt 4-6, za cały rok kalendarzowy.
4.
Operator świadczący usługi telefoniczne:
1)
oblicza wartości wskaźników jakości, o których mowa w ust. 2, na obszarze swojego działania, a także odrębnie na obszarze działania każdego z jego zakładów świadczących takie usługi,
2)
przekazuje Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej kwartalne i roczne wyniki obliczeń, o których mowa w pkt 1, do końca miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego,
3)
nieodpłatnie udostępnia swoją sieć oraz dokumentację źródłową, stanowiącą podstawę obliczania wartości wskaźników jakości, do badań kontrolnych prowadzonych przez Państwową Inspekcję Telekomunikacyjną i Pocztową,
4)
podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, do końca drugiego miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego, obliczone wartości wskaźników jakości usług telefonicznych, o których mowa w ust. 2,
5)
wprowadza system jakości usług telefonicznych zgodnie z Polską Normą PN-ISO-9004-2:1994 "Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości - wytyczne dotyczące usług" oraz informuje Państwową Inspekcję Telekomunikacyjną i Pocztową w cyklu półrocznym o postępach w jego wdrażaniu.
5.
Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa opracowuje i publikuje w swoim kwartalniku "W Telekomunikacji i Poczcie", do końca pierwszego kwartału każdego roku, raport o poziomie jakości usług telefonicznych osiągniętym w kraju oraz odrębnie przez każdego operatora i jego zakłady, uzupełniony danymi porównawczymi z innych krajów i organizacji międzynarodowych.
6.
Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa oraz podmioty, o których mowa w ust. 4, mogą we własnym zakresie, o ile nie naruszy to interesu abonentów, rozszerzać metody badania jakości, w tym poprzez stosowanie anonimowych badań ankietowych.
6a. 3
Połączenia telefoniczne pomiędzy abonentami znajdującymi się na obszarach powiatów utworzonych z dniem 1 stycznia 1999 r. i podzielonych granicami stref numeracyjnych powinny być zaliczane przez operatorów jak połączenia lokalne nie później niż z dniem 1 października 2000 r.
7. 4
Od dnia uruchomienia w strefie numeracyjnej punktów styku z siecią operatora międzystrefowej sieci telefonicznej, zwanego dalej «operatorem międzystrefowym», realizowanie połączeń telefonicznych międzystrefowych odbywa się po wyborze przez abonenta operatora świadczącego usługi międzystrefowe za pomocą numeru dostępu do sieci tego operatora, zwanego dalej «numerem dostępu NDSMS», wybieranego każdorazowo przed numerem krajowym abonenta.
8. 5
Operator strefowej sieci telefonicznej, zwany dalej «operatorem strefowym», jest obowiązany kierować połączenia międzystrefowe na wybrany każdorazowo przez abonenta numer dostępu NDSMS operatora międzystrefowego, bez możliwości kierowania połączeń przez operatora domyślnego.
9. 6
Operator strefowy od dnia uruchomienia punktów styku z siecią operatora międzystrefowego zapewnia własnym abonentom możliwość wyboru, zwanego dalej «preselekcją», operatora międzystrefowego w celu realizacji połączeń międzystrefowych bez wybierania numeru dostępu, w następujący sposób:
1)
abonent może ustalić za pomocą znaków oraz cyfr, wybieranych z urządzenia końcowego, stałe kierowanie połączeń międzystrefowych do realizacji przez operatora posiadającego numer dostępu NDSMS albo
2)
abonent może złożyć do operatora strefowego zlecenie kierowania swoich połączeń międzystrefowych do wskazanego operatora świadczącego usługi międzystrefowe. Zlecenie może być zmieniane.

Preselekcja nie wyłącza możliwości doraźnego wyboru operatora międzystrefowego dla poszczególnych połączeń poprzez wybór numeru dostępu NDSMS.

10. 7
W przypadkach uzasadnionych brakiem, w danej centrali abonenckiej, technicznych możliwości wdrożenia preselekcji lub w przypadku, gdy abonent nie dokonał preselekcji, operator strefowy jest obowiązany kierować połączenia międzystrefowe na wybrany każdorazowo przez abonenta numer dostępu NDSMS operatora międzystrefowego.
11. 8
Operator strefowy zapewni abonentom, którzy wybrali numer dostępu NDSMS operatora międzystrefowego, zapowiedź słowną informującą o dacie rozpoczęcia świadczenia usług przez operatora międzystrefowego.
1 § 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1997 r. (Dz.U.97.39.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1997 r.
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.
3 § 4 ust. 6a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 14 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.50.594) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2000 r.
4 § 4 ust. 7:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.35.331) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2000 r.

5 § 4 ust. 8:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.35.331) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.

6 § 4 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.
7 § 4 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2000 r.
8 § 4 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.