Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  116. 
1. 
Linie kolei wąskotorowych dzielą się na:
1)
stacje - punkt eksploatacyjny, na którym znajduje się obsługiwany posterunek ruchu;
2)
szlaki - część linii kolejowej wąskotorowej między posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii kolejowej, przy czym posterunkiem zapowiadawczym jest punkt eksploatacyjny, z którego prowadzi się zapowiadanie pociągów przez dyżurnego ruchu;
3)
odstępy - część toru szlakowego między:
a)
stacją lub posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym posterunkiem odstępowym lub bocznicowym,
b)
dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
c)
posterunkiem odstępowym lub końcowym punktem linii kolejowej.
2. 
Granicą odstępu na posterunku odstępowym jest pierwszy słupek ukresowy rozjazdu na torze prawym, patrząc w kierunku jazdy w drugiej głowicy rozjazdowej posterunku. Jeżeli na posterunku są ustawione wskaźniki W 4, granicą odstępu jest miejsce ustawienia tego wskaźnika.
3. 
Punkty początkowe i końcowe linii kolejowych ustala zarząd kolei wąskotorowej.
§  117. 
1. 
Kierowanie ruchem pociągów na liniach kolejowych wąskotorowych należy do dyżurnego ruchu.
2. 
Dyżurny ruchu określa bieżącą sytuację ruchową na szlakach i odstępach na podstawie:
1)
wpisów dokonywanych w dzienniku ruchu;
2)
zapisów w raportach z jazdy znajdujących się w przeznaczonym do ich archiwizacji w miejscu określonym w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej;
3)
wzajemnego porozumienia dyżurnego ruchu i kierowników pociągów znajdujących się na szlaku.
§  118. 
1. 
Na szlaku mogą znajdować się jednocześnie nie więcej niż trzy pociągi.
2. 
Jeżeli pociągi jadą w przeciwnych kierunkach i zbliżają się do siebie, to mogą się krzyżować na posterunkach odstępowych przewidzianych w rozkładzie jazdy pociągów lub wyznaczonych każdorazowo przez dyżurnego ruchu.
3. 
Na odstępie może znajdować się jednocześnie tylko jeden pociąg.
4. 
Ruch lokomotyw luzem, drezyn motorowych i pojazdów pomocniczych jest prowadzony na zasadach ustalonych dla pociągów.
5. 
Obsługa pociągu powinna składać się z co najmniej dwóch uprawnionych osób. W pociągach obsługiwanych przez lekkie wagony silnikowe, spalinowe lub elektryczne oraz w pojazdach pomocniczych dopuszcza się jednoosobową obsadę pociągu. Drużyna trakcyjna może pełnić czynności drużyny konduktorskiej.