Rozdział 11 - Sygnały dawane dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

Rozdział  11

Sygnały dawane dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego

§  95. 
1. 
Jeżeli na przodzie pociągu są dwie lokomotywy, wówczas sygnały dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy daje maszynista pierwszej lokomotywy.
2. 
Sygnały na zatrzymanie pociągu daje maszynista dowolnej lokomotywy.
3. 
W przypadku gdy przestało działać dźwiękowe urządzenie ostrzegające lokomotywy, dalsza jazda pociągu powinna odbywać się z zachowaniem największej ostrożności.
4. 
Podczas mgły lub zamieci utrudniających widoczność należy w razie zepsucia się dźwiękowego urządzenia ostrzegającego lokomotywy dojechać do najbliższej stacji ze zmniejszoną prędkością i zażądać lokomotywy pomocniczej.
§  96. 
1.  107
 Stosuje się następujący sygnał ostrzeżenia: sygnał Rp 1 "Baczność": jeden długi ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego (rys. 99).
2. 
Sygnał Rp 1 "Baczność" maszynista daje:
1) 108
 w razie konieczności ostrzeżenia przed zbliżającym się pociągiem pracowników kolejowych, podróżnych lub innych osób znajdujących się na torze lub w jego pobliżu;
2)
po zatrzymaniu pociągu przed semaforem wjazdowym lub odstępowym nadającym sygnał "Stój", wątpliwy lub nieoświetlony albo białe światło przy zbitym szkle sygnałowym, z wyjątkiem semafora odstępowego blokady samoczynnej, jeżeli maszynista nie może porozumieć się z dyżurnym ruchu za pomocą środków łączności;
3)
na wezwanie kierownika pociągu, przed odjazdem pociągu pasażerskiego zatrzymanego na szlaku;
4)
przed każdym ruszeniem podczas pracy pociągu technologicznego zarządcy infrastruktury, maszyny torowej i pojazdu pomocniczego, w celu ostrzeżenia robotników pracujących na torze lub obok niego;
5) 109
 po minięciu wskaźnika W 6, W 6b lub W 7;
5a) 110
 w przypadku zauważenia zagrożenia lub potencjalnego zagrożenia zdarzeniem na przejeździe kolejowo--drogowym lub przejściu;
5b) 111
 na zarządzenie zarządcy infrastruktury w przypadku niedziałania urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu albo braku pracownika obsługującego przejazd kolejowo-drogowy lub przejście lub kierującego ruchem drogowym w obrębie przejazdu kolejowo--drogowego lub przejścia;
5c) 112
 przed przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem w przypadku nadawania sygnału Osp 1 przez tarczę ostrzegawczą przejazdową odnoszącą się do tego przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia lub gdy do czasu minięcia tej tarczy przez czoło pociągu pozostaje ona ciemna;
5d) 113
 po minięciu wskaźnika Wk-WKD w przypadku gdy do czasu minięcia tego wskaźnika przez czoło pociągu pozostaje on ciemny;
5e) 114
 w przypadku mijania się pociągów jadących w przeciwnych kierunkach na przejeździe kolejowo--drogowym lub przejściu lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie;
5f) 115
 przed wszystkimi przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami znajdującymi się w drodze przebiegu pociągu wyprawionego na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny doręczony lub przekazany za pomocą urządzeń łączności;
6)
przed każdym ruszeniem z miejsca pociągu towarowego z ludźmi;
7)
przed każdym ruszeniem z postoju niepilotowanego manewrującego pojazdu trakcyjnego, gdy jazda manewrowa odbywa się na polecenie dyżurnego ruchu, nastawniczego lub zwrotniczego.
3.  116
 W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5b-5d, sygnał Rp 1 "Baczność" podaje się wielokrotnie.
§  97. 
(uchylony).
§  98. 
Jeżeli przy hamowaniu pociągu potrzebne jest współdziałanie drużyny konduktorskiej, stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rp 4 "Hamować średnio": jeden krótki ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy (rys. 102);
2)
sygnał Rp 5 "Hamować": trzy długie szybko po sobie następujące tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy (rys. 103);
3)
sygnał Rp 6 "Odhamować średnio": jeden długi i jeden krótki ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy (rys. 104);
4)
sygnał Rp 7 "Odhamować": dwa długie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy (rys. 105).
§  99. 
1. 
Przy stosowaniu lokomotywy popychającej stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rp 8 "Rozpocząć popychanie": dwa krótkie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy ciągnącej (rys. 106);
2)
sygnał Rp 9 "Przerwać popychanie, pozostać przy pociągu": jeden krótki i jeden długi ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy ciągnącej (rys. 107);
3)
sygnał Rp 10 "Dalsze popychanie nie jest potrzebne. Odjechać od pociągu": cztery krótkie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy ciągnącej (rys. 108).
2. 
Jeżeli wszystkie lokomotywy ciągnące i popychające wyposażone są w sprawne urządzenia radiołączności, maszyniści mogą porozumiewać się za pomocą tych urządzeń. W takim przypadku można nie stosować sygnałów Rp 8, Rp 9 i Rp 10 podawanych dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy.
107 § 96 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 22 września 2015 r. (Dz.U.2015.1476) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 października 2015 r.
108 § 96 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
109 § 96 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
110 § 96 ust. 2 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 6 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
111 § 96 ust. 2 pkt 5b dodany przez § 1 pkt 6 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
112 § 96 ust. 2 pkt 5c dodany przez § 1 pkt 6 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
113 § 96 ust. 2 pkt 5d dodany przez § 1 pkt 6 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
114 § 96 ust. 2 pkt 5e dodany przez § 1 pkt 6 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
115 § 96 ust. 2 pkt 5f dodany przez § 1 pkt 6 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
116 § 96 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.