Art. 160a. - [Zadania krajowego punktu kontaktowego do spraw odnawialnych źródeł energii] - Odnawialne źródła energii.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1436 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 1 stycznia 2024 r. do: 30 czerwca 2024 r.
Art. 160a. [Zadania krajowego punktu kontaktowego do spraw odnawialnych źródeł energii]
1.
Minister właściwy do spraw klimatu, przy użyciu systemu teleinformatycznego, prowadzi krajowy punkt kontaktowy do spraw odnawialnych źródeł energii, zwany dalej "krajowym punktem kontaktowym".2.
Krajowy punkt kontaktowy udziela wsparcia w zakresie procedur administracyjnych dotyczących rozstrzygnięć umożliwiających przyłączenie instalacji odnawialnego źródła energii do sieci oraz wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii.3.
Wsparcia, o którym mowa w ust. 2, krajowy punkt kontaktowy udziela przez:1)
udostępnianie informacji o procedurach administracyjnych, o których mowa w ust. 2, w szczególności o postępowaniach w sprawie wydania:a)
decyzji o:–
środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, 1113, 1501, 1506, 1688 i 1719),–
warunkach zabudowy, o której mowa w art. 60 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977, 1506, 1597 i 1688),–
pozwoleniu na budowę i pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, o których mowa odpowiednio w art. 28 i art. 59 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,b)
koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania paliw lub energii, o której mowa w art. 32 ustawy - Prawo energetyczne,c)
warunków przyłączenia do sieci, o których mowa w art. 7 ust. 3a ustawy - Prawo energetyczne;2)
udzielanie ogólnych odpowiedzi na pytania dotyczące procedur administracyjnych, o których mowa w ust. 2, przesyłane za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu, w którym należy podać dane określone w ust. 9.4.
Informacje o procedurach administracyjnych, o których mowa w ust. 2, dotyczą w szczególności:1)
warunków, które należy spełnić w celu uzyskania pozytywnego rozstrzygnięcia;2)
wymaganych dokumentów oraz informacji, które należy złożyć w ramach określonych procedur;3)
terminów załatwiania spraw w ramach określonych procedur;4)
organów właściwych w sprawie i dokonywanych przez nie czynności;5)
środków odwoławczych.5.
Informacje o procedurach administracyjnych, o których mowa w ust. 2, krajowy punkt kontaktowy udostępnia za pośrednictwem strony internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu.6.
Minister właściwy do spraw klimatu jest administratorem danych użytkowników systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 1.7.
W przypadku gdy w zasobach informacyjnych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu brak jest informacji niezbędnych do udzielenia odpowiedzi na pytanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, krajowy punkt kontaktowy zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na to pytanie do właściwych organów lub podmiotów i określa termin przekazania tej odpowiedzi do krajowego punktu kontaktowego.8.
Skorzystanie przez osobę fizyczną z formularza, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, stanowi zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych przez ministra właściwego do spraw klimatu, w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie, o którym mowa w tym przepisie.9.
Realizując zadanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, minister właściwy do spraw klimatu przetwarza następujące dane osobowe osób fizycznych:1)
imię i nazwisko;2)
numer:a)
PESEL - w przypadku innej osoby fizycznej niż wskazana w lit. b, a w przypadku osoby fizycznej nieposiadającej numeru PESEL niepowtarzalny identyfikator środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 73 oraz Dz. Urz. UE L 333 z 14.12.2022, str. 80), albob)
identyfikacji podatkowej (NIP) - w przypadku osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą;3)
adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada;4)
numer telefonu, jeżeli posiada;5)
adres zamieszkania;6)
adres korespondencyjny, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania;7)
nazwę prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.10.
W celu zapewnienia osobom fizycznym dostępu do krajowego punktu kontaktowego, minister właściwy do spraw klimatu przetwarza dane osobowe tych osób, w zakresie niezbędnym do uwierzytelnienia przez węzeł krajowy w rozumieniu ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797 oraz z 2023 r. poz. 1234).11.
Minister właściwy do spraw klimatu anonimizuje dane osobowe przetwarzane w krajowym punkcie kontaktowym po upływie 2 lat od dnia udzielenia odpowiedzi na pytanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.12.
W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zgodnie z ust. 7, minister właściwy do spraw klimatu może udostępnić dane osobowe, o których mowa w ust. 9, w postaci elektronicznej, właściwemu do odpowiedzi na pytanie organowi administracji publicznej, w szczególności:1)
regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska,2)
wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta,3)
staroście,4)
wojewodzie,5)
dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej,6)
organom nadzoru budowlanego,7)
Prezesowi URE- w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie, zgodnie z ust. 7.
13.
Krajowy punkt kontaktowy udziela odpowiedzi na pytania, o których mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, termin ten może być przedłużony do 50 dni.14.
W przypadku gdy pytanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2:1)
dotyczy postępowania administracyjnego w konkretnej, indywidualnej sprawie lub2)
nie zawarto w nim informacji niezbędnych do udzielenia odpowiedzi, lub3)
nie dotyczy zakresu działania krajowego punktu kontaktowego, lub4)
jest oczywiste, że nie zostało złożone w celu uzyskania wsparcia, o którym mowa w ust. 2- krajowy punkt kontaktowy może odmówić udzielenia na nie odpowiedzi, informując wnioskodawcę o przyczynie tej odmowy.
15.
Do udzielania odpowiedzi na pytania, o których mowa w ust. 3 pkt 2, przepisów ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego nie stosuje się.