Art. 160a. - [Zadania krajowego punktu kontaktowego do spraw odnawialnych źródeł energii] - Odnawialne źródła energii.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1436 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2024 r. do: 30 czerwca 2024 r.
Art.  160a.  [Zadania krajowego punktu kontaktowego do spraw odnawialnych źródeł energii]
1. 
Minister właściwy do spraw klimatu, przy użyciu systemu teleinformatycznego, prowadzi krajowy punkt kontaktowy do spraw odnawialnych źródeł energii, zwany dalej "krajowym punktem kontaktowym".
2. 
Krajowy punkt kontaktowy udziela wsparcia w zakresie procedur administracyjnych dotyczących rozstrzygnięć umożliwiających przyłączenie instalacji odnawialnego źródła energii do sieci oraz wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii.
3. 
Wsparcia, o którym mowa w ust. 2, krajowy punkt kontaktowy udziela przez:
1)
udostępnianie informacji o procedurach administracyjnych, o których mowa w ust. 2, w szczególności o postępowaniach w sprawie wydania:
a)
decyzji o:
środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, 1113, 1501, 1506, 1688 i 1719),
warunkach zabudowy, o której mowa w art. 60 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977, 1506, 1597 i 1688),
pozwoleniu na budowę i pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, o których mowa odpowiednio w art. 28 i art. 59 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,
b)
koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania paliw lub energii, o której mowa w art. 32 ustawy - Prawo energetyczne,
c)
warunków przyłączenia do sieci, o których mowa w art. 7 ust. 3a ustawy - Prawo energetyczne;
2)
udzielanie ogólnych odpowiedzi na pytania dotyczące procedur administracyjnych, o których mowa w ust. 2, przesyłane za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu, w którym należy podać dane określone w ust. 9.
4. 
Informacje o procedurach administracyjnych, o których mowa w ust. 2, dotyczą w szczególności:
1)
warunków, które należy spełnić w celu uzyskania pozytywnego rozstrzygnięcia;
2)
wymaganych dokumentów oraz informacji, które należy złożyć w ramach określonych procedur;
3)
terminów załatwiania spraw w ramach określonych procedur;
4)
organów właściwych w sprawie i dokonywanych przez nie czynności;
5)
środków odwoławczych.
5. 
Informacje o procedurach administracyjnych, o których mowa w ust. 2, krajowy punkt kontaktowy udostępnia za pośrednictwem strony internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu.
6. 
Minister właściwy do spraw klimatu jest administratorem danych użytkowników systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 1.
7. 
W przypadku gdy w zasobach informacyjnych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu brak jest informacji niezbędnych do udzielenia odpowiedzi na pytanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, krajowy punkt kontaktowy zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na to pytanie do właściwych organów lub podmiotów i określa termin przekazania tej odpowiedzi do krajowego punktu kontaktowego.
8. 
Skorzystanie przez osobę fizyczną z formularza, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, stanowi zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych przez ministra właściwego do spraw klimatu, w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie, o którym mowa w tym przepisie.
9. 
Realizując zadanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, minister właściwy do spraw klimatu przetwarza następujące dane osobowe osób fizycznych:
1)
imię i nazwisko;
2)
numer:
a)
PESEL - w przypadku innej osoby fizycznej niż wskazana w lit. b, a w przypadku osoby fizycznej nieposiadającej numeru PESEL niepowtarzalny identyfikator środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 73 oraz Dz. Urz. UE L 333 z 14.12.2022, str. 80), albo
b)
identyfikacji podatkowej (NIP) - w przypadku osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą;
3)
adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada;
4)
numer telefonu, jeżeli posiada;
5)
adres zamieszkania;
6)
adres korespondencyjny, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania;
7)
nazwę prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.
10. 
W celu zapewnienia osobom fizycznym dostępu do krajowego punktu kontaktowego, minister właściwy do spraw klimatu przetwarza dane osobowe tych osób, w zakresie niezbędnym do uwierzytelnienia przez węzeł krajowy w rozumieniu ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797 oraz z 2023 r. poz. 1234).
11. 
Minister właściwy do spraw klimatu anonimizuje dane osobowe przetwarzane w krajowym punkcie kontaktowym po upływie 2 lat od dnia udzielenia odpowiedzi na pytanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.
12. 
W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zgodnie z ust. 7, minister właściwy do spraw klimatu może udostępnić dane osobowe, o których mowa w ust. 9, w postaci elektronicznej, właściwemu do odpowiedzi na pytanie organowi administracji publicznej, w szczególności:
1)
regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska,
2)
wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta,
3)
staroście,
4)
wojewodzie,
5)
dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej,
6)
organom nadzoru budowlanego,
7)
Prezesowi URE

- w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie, zgodnie z ust. 7.

13. 
Krajowy punkt kontaktowy udziela odpowiedzi na pytania, o których mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, termin ten może być przedłużony do 50 dni.
14. 
W przypadku gdy pytanie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2:
1)
dotyczy postępowania administracyjnego w konkretnej, indywidualnej sprawie lub
2)
nie zawarto w nim informacji niezbędnych do udzielenia odpowiedzi, lub
3)
nie dotyczy zakresu działania krajowego punktu kontaktowego, lub
4)
jest oczywiste, że nie zostało złożone w celu uzyskania wsparcia, o którym mowa w ust. 2

- krajowy punkt kontaktowy może odmówić udzielenia na nie odpowiedzi, informując wnioskodawcę o przyczynie tej odmowy.

15. 
Do udzielania odpowiedzi na pytania, o których mowa w ust. 3 pkt 2, przepisów ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego nie stosuje się.