Rozdział 3 - Postępowanie ochronne - Ochrona przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.110.1188

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2004 r.

Rozdział  3

Postępowanie ochronne

1.
Minister właściwy do spraw gospodarki wszczyna postępowanie ochronne:
1)
na pisemny wniosek osoby fizycznej lub prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, występującej na rzecz przemysłu krajowego; wniosek uważa się za złożony na rzecz przemysłu krajowego, jeżeli popierają go producenci krajowi, których łączna produkcja stanowi co najmniej 25% produkcji towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego, a wnioskodawca przedstawi dane i informacje dotyczące znaczącej części łącznej produkcji krajowej tego towaru,
2)
z urzędu, jeżeli dysponuje danymi uzasadniającymi wszczęcie postępowania ochronnego.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinien zawierać w szczególności informacje lub dane dotyczące:
1)
wnioskodawcy,
2)
nazwy towaru, wobec którego wnioskowane jest postępowanie ochronne,
3)
sprzedaży towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego produkcji krajowej,
4)
przemysłu krajowego w zakresie:
a)
wielkości produkcji krajowej,
b)
stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych,
c)
relacji przywozu ogółem do produkcji krajowej,
d)
stanu zapasów,
e)
zysków i strat,
f)
eksportu,
g)
inwestycji,
h)
stanu zatrudnienia, wydajności i wynagrodzenia,
5)
udziału produkcji krajowej i importu w rynku,
6)
kraju eksportu towaru,
7)
importerów,
8)
ceny towaru przywożonego na polski obszar celny,
9)
istnienia związku przyczynowego zachodzącego między nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny a poważną szkodą lub zagrożeniem wyrządzenia takiej szkody przemysłowi krajowemu.
3.
Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, a także sposób jego złożenia, uwzględniając dane, o których mowa w ust. 2.
4.
W wypadku gdy wniosek nie spełnia wymogów określonych zgodnie z ust. 2 i 3 lub przedstawione dane okażą się niewystarczające, minister właściwy do spraw gospodarki, nie później niż w terminie 15 dni od dnia wpłynięcia wniosku, wzywa wnioskodawcę, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania, do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 30 dni od dnia otrzymania wezwania. W razie nieusunięcia braków w wyznaczonym terminie minister właściwy do spraw gospodarki może, gdy uzasadniają to okoliczności sprawy, wyznaczyć dodatkowy termin do usunięcia braków.
5.
Za datę wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 4, uznaje się datę wpływu wniosku, w którym usunięto braki.
6.
W wypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę przed wydaniem postanowienia o wszczęciu postępowania ochronnego, postępowania nie wszczyna się.
7.
Jeżeli wnioskodawca wycofa wniosek po wszczęciu postępowania ochronnego, minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze postanowienia, umorzy postępowanie, chyba że naruszałoby to interes publiczny.
8. 6
(skreślony).
1.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku, wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania ochronnego, jeżeli:
1)
informacje i dane zawarte we wniosku wskazują, że nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 3,
2)
wymaga tego interes publiczny.
2. 7
(skreślony).

Jeżeli z Porozumienia wynika obowiązek zawiadamiania strony (stron) i Organu Kontrolnego do Spraw Tekstyliów WTO, zwanego dalej "TMB", o wszczęciu postępowania ochronnego, minister właściwy do spraw gospodarki powiadomi strony i TMB.

1.
Minister właściwy do spraw gospodarki wszczyna, w drodze postanowienia, postępowanie ochronne, jeżeli informacje oraz dane, którymi dysponuje, wskazują, że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 3.
2.
W wypadku postępowania wszczynanego na wniosek, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1, minister właściwy do spraw gospodarki wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania ochronnego, nie później niż w terminie 30 dni od daty wpłynięcia wniosku.
3.
Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w szczególności:
1)
datę wszczęcia postępowania,
2)
oznaczenie wnioskodawcy,
3)
nazwę towaru, opis towaru i kod taryfy celnej,
4)
nazwę kraju eksportu towaru,
5)
określenie krajowego towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego wobec towaru objętego postępowaniem,
6)
określenie skali wzrostu przywozu towaru objętego postępowaniem, zarówno w wielkościach bezwzględnych, jak i w stosunku do produkcji krajowej,
7)
określenie czynników, które stanowią podstawę ustaleń dotyczących poważnej szkody oraz związku przyczynowego,
8)
określenie okresu badanego,
9)
harmonogram postępowania, w tym:
a)
termin, w którym strony powinny zgłosić swój udział w postępowaniu,
b)
termin posiedzenia wyjaśniającego, o ile zachodzi potrzeba jego zwołania,
c)
przewidywany termin zakończenia postępowania.
4.
Przed wydaniem postanowienia o wszczęciu postępowania ochronnego informacje w tej sprawie nie będą podane do wiadomości publicznej.
5. 8
(skreślony).

Minister właściwy do spraw gospodarki dopuszcza do udziału w postępowaniu ochronnym stronę, która uprawdopodobni, że niedotrzymanie terminu określonego w art. 11 ust. 3 pkt 9 lit. a) nastąpiło z przyczyny od niej niezależnej.

1.
Minister właściwy do spraw gospodarki może wezwać strony do dostarczenia w wyznaczonym terminie informacji lub do złożenia wyjaśnień, jeżeli jest to niezbędne dla prowadzonego postępowania ochronnego.
2.
Jeżeli strona odmawia udzielenia w wyznaczonym terminie informacji lub złożenia wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, lub w inny sposób utrudnia postępowanie ochronne, ustaleń dokonuje się na podstawie dostępnych organowi prowadzącemu postępowanie danych i informacji.
3.
Jeżeli w toku postępowania zostanie ustalone, że przedstawione informacje lub wyjaśnienia są nieprawdziwe lub mylące, to takie informacje lub wyjaśnienia pomija się w postępowaniu ochronnym.
1.
Strony w toku postępowania ochronnego mogą składać wyjaśnienia, zgłaszać wnioski oraz dostarczać dowody na ich poparcie.
2.
Wyjaśnienia i informacje przekazane ustnie, w toku postępowania ochronnego, mogą być dopuszczone jako dowód, o ile zostaną utrwalone w formie protokołu włączonego do akt sprawy.

 

1.
Jeżeli zachodzi potrzeba ujawnienia informacji oraz dowodów uzyskanych w postępowaniach prowadzonych na podstawie przepisów ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki ujawni je w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia podjętych w postępowaniu rozstrzygnięć, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2.
Wszystkie informacje, które mają charakter prawnie chroniony, a w szczególności te, których ujawnienie stanowiłoby znaczną korzyść dla konkurencyjnych przedsiębiorców lub miałoby zdecydowanie negatywne skutki dla osoby przekazującej informacje lub osoby, od której osoba przekazująca informacje te otrzymała, nie podlegają ujawnieniu innym stronom postępowania, pod warunkiem że osoba przekazująca informacje wskaże przyczynę, dla której wnioskuje o takie traktowanie tych informacji.
3.
Zainteresowane strony, które przekazały informacje, o których mowa w ust. 2, są obowiązane dostarczyć jawne streszczenie tych informacji. Streszczenie powinno umożliwić zrozumienie istoty informacji. W uzasadnionych przypadkach zainteresowane strony mogą zawiadomić ministra właściwego do spraw gospodarki, że streszczenie tych informacji nie jest możliwe. W takim przypadku są one obowiązane umotywować swoje stanowisko.
4.
W przypadku gdy osoba przekazująca informacje odmawia dostarczenia ich streszczenia i ujawnienia ich w formie uogólnionej, informacje te mogą zostać pominięte, chyba że inne wiarygodne źródła potwierdzają te informacje.
5.
Informacje uzyskane na podstawie przepisów ustawy jako informacje chronione, w rozumieniu ust. 2, nie mogą być ujawnione bez pisemnego zezwolenia osoby, która je dostarczyła.
6.
Informacje dotyczące konsultacji urzędowych związanych z postępowaniami prowadzonymi na podstawie przepisów ustawy i inne dokumenty opracowane przez organy w związku z tymi postępowaniami mogą być ujawnione jedynie za zgodą tych organów.
7.
Informacje uzyskane na podstawie przepisów ustawy mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów, dla których zostały zgromadzone.
1.
W celu ustalenia, czy wzrost przywozu towaru objętego postępowaniem wyrządził poważną szkodę lub też zagraża rzeczywiście wyrządzeniem takiej szkody, minister właściwy do spraw gospodarki zbada w toku postępowania ochronnego, w szczególności:
1)
wielkość i tempo wzrostu przywozu ogółem w ilościach bezwzględnych, w tym z kraju, z którego nastąpił nadmierny przywóz, oraz stosunek wielkości przywozu z tego kraju do przywozu ogółem oraz do wielkości krajowej produkcji lub konsumpcji,
2)
wpływ przywozu na sytuację producentów krajowych towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego, wyrażający się w zmianach:
a)
wielkości produkcji,
b)
stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych,
c)
stanu zapasów,
d)
poziomu sprzedaży,
e)
udziału w rynku krajowym towarów objętych postępowaniem,
f)
wysokości cen towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego na rynku krajowym (obniżenie cen lub zapobieżenie wzrostowi cen, które nastąpiły w normalnych okolicznościach),
g)
wysokości zysku lub straty,
h)
rozmiarów inwestycji,
i)
stanu zatrudnienia,
j)
wydajności pracy,
k)
wysokości wynagrodzenia,
l)
rozmiarów eksportu,
3)
istnienie związku przyczynowego pomiędzy przywozem towarów na polski obszar celny a sytuacją krajowych producentów, o której mowa w pkt 2.
2.
W celu stwierdzenia, czy przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym zagraża wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu, minister właściwy do spraw gospodarki zbada:
1)
wielkość i tempo wzrostu przywozu na polski obszar celny towaru objętego postępowaniem ochronnym,
2)
możliwości eksportowe kraju eksportu towaru objętego postępowaniem ochronnym i prawdopodobieństwo wykorzystania tych możliwości dla zwiększenia przywozu na polski obszar celny.
3.
W toku postępowania ochronnego minister właściwy do spraw gospodarki zbada także czynniki inne niż przywóz, które wyrządziły lub mogły wyrządzić poważną szkodę przemysłowi krajowemu lub przyczyniły się do powstania takiej szkody. Stwierdzona szkoda wyrządzona przez te czynniki nie będzie przypisywana przywozowi.

W wypadku gdy zgromadzony materiał daje podstawę do uznania, że powstała poważna szkoda lub istnieje groźba powstania poważnej szkody, minister właściwy do spraw gospodarki wystąpi z wnioskiem do właściwego organu kraju eksportu o podjęcie konsultacji mających na celu osiągnięcie porozumienia odnośnie do ustanowienia środka ochronnego dla towarów objętych postępowaniem ochronnym.

1.
W toku prowadzonego postępowania ochronnego mogą być zwoływane posiedzenia w celu wyjaśnienia budzących wątpliwości okoliczności oraz faktów stanowiących przedmiot badania.
2. 10
Posiedzeniu wyjaśniającemu przewodniczy wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki pracownik ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki. Ustala on porządek posiedzenia, kieruje jego przebiegiem oraz utrwala na piśmie przebieg posiedzenia, a w szczególności przedmiot posiedzenia, wykaz osób, które brały w nim udział, i treść zgłoszonych przez nie uwag.
3.
Termin posiedzenia powinien być tak wyznaczony, aby informacja o jego zwołaniu umożliwiła stronom, których obecność jest uzasadniona, przygotowanie do udziału w posiedzeniu.

(skreślony).

1.
Jeżeli w wyniku postępowania ochronnego minister właściwy do spraw gospodarki stwierdzi, że przywóz na polski obszar celny jest nadmierny, to wobec przywozu takiego towaru, po konsultacjach z właściwym organem kraju eksportu, ustanowi, w drodze rozporządzenia, środek ochronny.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki wydaje rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, nie później niż przed upływem 90 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem do władz kraju eksportu o podjęcie konsultacji i nie wcześniej niż po upływie 60 dni od tej daty, z zastrzeżeniem art. 22.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli w wyniku konsultacji osiągnięto porozumienie w sprawie zasadności ustanowienia w innym terminie środka ochronnego wobec towarów objętych postępowaniem.
4.
Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno w szczególności określać:
1)
nazwę kraju eksportu,
2)
nazwę towaru, opis towaru i kod taryfy celnej,
3)
okres, na jaki ustanowiono środek ochronny, jego wielkość i sposób rozdysponowania,
4)
warunki liberalizacji, jeżeli środek ochronny został ustanowiony na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
5.
Środek ochronny może być ustanowiony na okres nie dłuższy niż 3 lata lub do czasu wyłączenia z listy towarów tekstylnych i odzieżowych, o której mowa w art. 1 ust. 2, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
6.
Minister właściwy do spraw gospodarki może uchylić lub zmienić rozporządzenie o ustanowieniu środka ochronnego, jeżeli TMB uzna, że ustanowienie środka ochronnego nie było zasadne.
7.
Środka ochronnego nie stosuje się w odniesieniu do towaru objętego kontraktami zawartymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem że dokumenty przewozowe zostały wystawione przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a towar został przywieziony na polski obszar celny nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia.
1.
Wielkość kontyngentu, stanowiącego środek ochronny, nie może być niższa od wielkości przywozu towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed wystąpieniem do władz kraju eksportu z wnioskiem, o którym mowa w art. 16.
2.
W wypadku ustanowienia środka ochronnego obowiązującego dłużej niż 12 miesięcy, poziom kontyngentu dla każdego następnego roku będzie wyższy o co najmniej 6% niż dla roku poprzedniego.
3.
Na wniosek właściwego organu kraju eksportu wielkość kontyngentu, o którym mowa w ust. 2, może być zwiększona:
1)
w drugim roku o nie więcej niż 5% kontyngentu roku następnego,
2)
w drugim i trzecim roku - o wielkość niewykorzystanych kontyngentów lat poprzednich.
4.
Zwiększenia, o których mowa w ust. 3, nie mogą w każdym roku przekraczać łącznie 10% kontyngentu dla danego roku.
5.
Zwiększenie, o którym mowa w ust. 3, dopuszczalne jest po dokonaniu oceny jego wpływu na sytuację przemysłu krajowego.

Jeżeli w wyniku postępowania ochronnego zostanie stwierdzone, że:

1)
przywóz na polski obszar celny towarów objętych postępowaniem nie wyrządził poważnej szkody przemysłowi krajowemu ani nie zagraża powstaniem takiej szkody lub
2)
przemawia za tym interes publiczny,

minister właściwy do spraw gospodarki wydaje postanowienie o zakończeniu postępowania ochronnego bez zastosowania środka ochronnego.

1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy poważna szkoda mogłaby stać się trudna do naprawienia wskutek opóźnienia wprowadzenia środka ochronnego, minister właściwy do spraw gospodarki może wprowadzić środek ochronny przed podjęciem konsultacji, o których mowa w art. 16.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki może uchylić albo zmienić środek ochronny wprowadzony na podstawie ust. 1, jeżeli w wyniku konsultacji, o których mowa w art. 16, uzna, że wymaga tego interes publiczny.

Jeżeli z zobowiązań międzynarodowych wynika konieczność zmiany lub uchylenia ustanowionego środka ochronnego, minister właściwy do spraw gospodarki może uchylić lub zmienić, w drodze rozporządzenia, ustanowiony środek ochronny.

6 Art. 8 ust. 8 skreślony przez art. 75 pkt 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.
7 Art. 9 ust. 2 skreślony przez art. 75 pkt 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.
8 Art. 11 ust. 5 skreślony przez art. 75 pkt 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.
9 Art. 14a dodany przez art. 75 pkt 6 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.
10 Art. 17 ust. 2 zmieniony przez art. 75 pkt 7 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.
11 Art. 18 skreślony przez art. 75 pkt 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.
12 Art. 21 zmieniony przez art. 75 pkt 9 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.
13 Art. 22a dodany przez art. 75 pkt 10 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U.02.125.1063) z dniem 7 listopada 2002 r.