Rozdział 5 - Bunkrowanie statku paliwem płynnym. - Ochrona przeciwpożarowa na obszarze morskich portów i przystani.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1981.5.20

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lutego 1981 r.

Rozdział  5

Bunkrowanie statku paliwem płynnym.

§  20.
Podczas postoju statku przy nabrzeżu bunkrowym załoga statku oraz osoby postronne na statku mogą przebywać tylko w nadbudówkach. W tym czasie komunikacja towarowa i osobowa między statkiem a nabrzeżem jest zabroniona.
§  21.
W czasie pobierania przez statek paliwa przy nabrzeżu przeładunkowym ze statku bunkrowego powinny być przerwane wszelkie prace na statku powodujące niebezpieczeństwo pożaru oraz załadunek lub wyładunek materiałów niebezpiecznych.
§  22.
W czasie bunkrowania statku oficer służbowy statku powinien:
1)
wywiesić w dzień flagę "B" według księgi międzynarodowych sygnałów morskich, a w nocy lub podczas ograniczonej widoczności - umieścić (włączyć) czerwone światło, widoczne dookoła,
2)
na pokładzie przy trapie i przy wlewie paliwa wystawić tablice z napisem "palenie wzbronione",
3)
czuwać nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych przez załogę,
4)
przygotować na pokładzie odpowiedni sprzęt pożarniczy.
§  23.
Do obowiązków oficera-mechanika statku, odpowiedzialnego za bunkrowanie paliwa, należy:
1)
sprawdzenie stanu technicznego przewodów rozprowadzających paliwo do zbiorników i zaworów rozdzielczych,
2)
nadzorowanie połączeń węży paliwowych i niedopuszczenie do rozlewów paliwa,
3)
sprawdzenie stanu zabezpieczenia przewodów dymowych i spalinowych oraz założenie siatek iskrochronnych na kominy odprowadzające spaliny silników i agregatów statkowych,
4)
sprawdzenie drożności siatek w odpowietrznikach zbiorników paliwa,
5)
dokonania uziemień ochronnych,
6)
nadzorowanie przebiegu bunkrowania.
§  24.
Magazynier nabrzeża bunkrowego lub kierownik statku bunkrowego przed rozpoczęciem wydawania paliwa powinien:
1)
sprawdzić uziemienie statku,
2)
uzgodnić z oficerem - mechanikiem statku odpowiedzialnym za bunkrowanie ilości bunkrowanego paliwa oraz szybkość jego przepływu,
3)
sprawdzić stan techniczny węży paliwowych.
§  25.
W czasie bunkrowania paliwa magazynier nabrzeża bunkrowego lub kierownik statku bunkrowego nadzoruje całość operacji bunkrowania, a w razie nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych przez załogę statku przerywa podawanie paliwa, powiadamiając o tym kapitanat portu.
§  26.
Nabrzeże bunkrowe powinno być wyposażone w:
1)
zapory zabezpieczające przed rozlaniem się paliwa na akweny portowe i przedostaniem się paliwa do kanalizacji,
2)
środki wchłaniające (absorbenty),
3)
instalacje i urządzenia elektryczne z zabezpieczeniem przeciwwybuchowym, jeżeli znajdują się one w strefie zagrożenia wybuchem.
§  27.
W razie pożaru na statku w czasie jego bunkrowania należy:
1)
przerwać bunkrowanie,
2)
przystąpić do gaszenia pożaru urządzeniami i środkami gaśniczymi, znajdującymi się na statku i nabrzeżu bunkrowym,
3)
odbić statkiem bunkrowym od statku pobierającego paliwo.