§ 6. - Ocena ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.840

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 czerwca 2024 r.
§  6. 
1. 
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą proaktywną autostradę lub drogę ekspresową dzieli się na segmenty, uwzględniając:
1)
odcinki miejskie i zamiejskie;
2)
natężenie ruchu;
3)
liczbę pasów ruchu;
4)
dopuszczalną prędkość;
5)
ukształtowanie terenu;
6)
zalecane długości segmentów.
2. 
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą proaktywną pozostałe drogi dzieli się na segmenty, uwzględniając:
1)
natężenie ruchu;
2)
liczbę pasów ruchu;
3)
dopuszczalną prędkość;
4)
ukształtowanie terenu;
5)
zalecane długości segmentów.
3. 
Dla każdego z segmentów ocenia się wpływ następujących parametrów drogi i jej otoczenia na ryzyko wystąpienia wypadków drogowych:
1)
w przypadku autostrad i dróg ekspresowych:
a)
szerokość pasów ruchu,
b)
otoczenie drogi,
c)
ukształtowanie drogi w planie,
d)
odległości między węzłami,
e)
konflikty z ruchem pieszych i rowerów,
f)
funkcjonowanie systemu zarządzania ruchem lub inteligentnych systemów transportowych;
2)
w przypadku pozostałych dróg:
a)
szerokość pasów ruchu,
b)
otoczenie drogi,
c)
ukształtowanie drogi w planie,
d)
gęstość zjazdów,
e)
parametry skrzyżowań,
f)
konflikty z ruchem pieszych i rowerów,
g)
szerokość i rodzaj pobocza,
h)
występowanie pasów do wyprzedzania,
i)
oznakowanie pionowe i poziome.
4. 
Wynikiem przeprowadzonej oceny ryzyka metodą proaktywną jest przypisanie każdemu segmentowi liczby punktów.
5. 
Na podstawie liczby punktów, o której mowa w ust. 4, każdy segment przypisuje się do jednej z klas bezpieczeństwa:
1)
bezpiecznej;
2)
średnio bezpiecznej;
3)
niebezpiecznej.
6. 
Szczegółowy sposób przeprowadzania oceny ryzyka metodą proaktywną jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.