§ 6. - Ocena ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.840
Akt obowiązujący Wersja od: 7 czerwca 2024 r.
§ 6.
1.
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą proaktywną autostradę lub drogę ekspresową dzieli się na segmenty, uwzględniając:1)
odcinki miejskie i zamiejskie;2)
natężenie ruchu;3)
liczbę pasów ruchu;4)
dopuszczalną prędkość;5)
ukształtowanie terenu;6)
zalecane długości segmentów.2.
W celu przeprowadzenia oceny ryzyka metodą proaktywną pozostałe drogi dzieli się na segmenty, uwzględniając:1)
natężenie ruchu;2)
liczbę pasów ruchu;3)
dopuszczalną prędkość;4)
ukształtowanie terenu;5)
zalecane długości segmentów.3.
Dla każdego z segmentów ocenia się wpływ następujących parametrów drogi i jej otoczenia na ryzyko wystąpienia wypadków drogowych:1)
w przypadku autostrad i dróg ekspresowych:a)
szerokość pasów ruchu,b)
otoczenie drogi,c)
ukształtowanie drogi w planie,d)
odległości między węzłami,e)
konflikty z ruchem pieszych i rowerów,f)
funkcjonowanie systemu zarządzania ruchem lub inteligentnych systemów transportowych;2)
w przypadku pozostałych dróg:a)
szerokość pasów ruchu,b)
otoczenie drogi,c)
ukształtowanie drogi w planie,d)
gęstość zjazdów,e)
parametry skrzyżowań,f)
konflikty z ruchem pieszych i rowerów,g)
szerokość i rodzaj pobocza,h)
występowanie pasów do wyprzedzania,i)
oznakowanie pionowe i poziome.4.
Wynikiem przeprowadzonej oceny ryzyka metodą proaktywną jest przypisanie każdemu segmentowi liczby punktów.5.
Na podstawie liczby punktów, o której mowa w ust. 4, każdy segment przypisuje się do jednej z klas bezpieczeństwa:1)
bezpiecznej;2)
średnio bezpiecznej;3)
niebezpiecznej.6.
Szczegółowy sposób przeprowadzania oceny ryzyka metodą proaktywną jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.