Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1981.30.166

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1984 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Obowiązkowym ubezpieczeniom na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL) podlegają:
1)
odpowiedzialność cywilna (OC) posiadaczy i kierowców pojazdów mechanicznych za szkody spowodowane ruchem tych pojazdów,
2)
następstwa nieszczęśliwych wypadków (NW) wynikłych u pasażerów lub innych osób z ruchu pojazdów mechanicznych,
3)
szkody wynikłe wskutek uszkodzenia, zniszczenia lub utraty pojazdów mechanicznych, zwane dalej "ubezpieczeniem auto-casco (AC)", będących w posiadaniu osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
2.
Obowiązkowe ubezpieczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, nie obejmują następstw nieszczęśliwych wypadków wynikłych u cudzoziemców dewizowych oraz szkód w pojazdach będących w ich posiadaniu.
§  2.
Pojazdami mechanicznymi w rozumieniu rozporządzenia są:
1)
pojazdy samochodowe wraz z przyczepami (naczepami) podlegające rejestracji w PRL; przez pojazd zarejestrowany rozumie się pojazd dopuszczony do ruchu na drogach publicznych PRL, tj. zaopatrzony w dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, lub czasowo dopuszczony do ruchu, tj. zaopatrzony w pozwolenie czasowe i tymczasowe lub próbne tablice rejestracyjne,
2)
inne pojazdy nie biegnące po szynach, będące w posiadaniu jednostek podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, napędzane umieszczonym na nich silnikiem, zasilanym z własnego źródła energii, wraz z ciągniętymi przyczepami (naczepami) i wszelkiego rodzaju sprzętem,
3)
pojazdy zarejestrowane za granicą.
§  3.
Obowiązkowym ubezpieczeniom w ruchu zagranicznym podlegają w pełnym zakresie (OC, NW, AC) pojazdy mechaniczne wraz z przyczepami, posiadane przez krajowców dewizowych, będących osobami fizycznymi, jednostkami gospodarki uspołecznionej oraz nie uspołecznionej - bez względu na okres używania tych pojazdów.
§  4.
1.
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, obowiązkowe ubezpieczenia obejmują następstwa wypadków, które wynikły z ruchu oraz w czasie postoju lub naprawy pojazdu mechanicznego na trasie jazdy albo bezpośrednio przy załadowywaniu lub wyładowywaniu pojazdu.
2.
Zakład ubezpieczeń nie odpowiada za następstwa wypadków spowodowanych zdarzeniami wojennymi.
§  5.
1.
Z obowiązkowego ubezpieczenia auto-casco, dotyczącego wypadków na terytorium PRL (§ 1 ust. 1 pkt 3), zwalnia się:
1) 1
samochody osobowe, używane w celach niezarobkowych przez okres dłuższy niż 15 lat,
2) 2
autobusy, samochody ciężarowe, ciągniki oraz przyczepy do pojazdów samochodowych, używane w celach niezarobkowych przez okres dłuższy niż 10 lat,
3)
przyczepy do samochodów osobowych,
4)
motocykle.

Okres używania pojazdu liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym pojazd został wyprodukowany.

2. 3
Poza przypadkami wymienionymi w ust. 1 zwalnia się z obowiązkowego ubezpieczenia auto-casco w danym roku kalendarzowym pojazd mechaniczny, który nie jest używany w celach zarobkowych, jeżeli posiadacz pojazdu w terminie do dnia 31 stycznia tego roku opłaci składkę za obowiązkowe ubezpieczenia OC i NW oraz złoży jednocześnie oświadczenie o rezygnacji z ubezpieczenia auto-casco na blankiecie wpłaty składki dla PZU. Zwolnienie z obowiązkowego ubezpieczenia auto-casco nie przysługuje w danym roku kalendarzowym w stosunku do pojazdu mechanicznego, który w okresie od dnia 1 stycznia do dnia złożenia rezygnacji został uszkodzony, zniszczony lub utracony wskutek zdarzeń, z których wynika roszczenie z obowiązkowego ubezpieczenia auto-casco.
3.
Jeżeli pojazd mechaniczny jest rejestrowany w okresie roku kalendarzowego, obowiązuje ubezpieczenie pojazdu w pełnym zakresie (OC, NW, AC), chyba że posiadacz pojazdu opłaci składkę za obowiązkowe ubezpieczenie OC i NW oraz złoży przed zarejestrowaniem pojazdu oświadczenie o rezygnacji z ubezpieczenia auto-casco w trybie określonym w ust. 2.
4.
W razie zbycia pojazdu przez osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej w okresie roku kalendarzowego dowód opłacenia składki ubezpieczeniowej jest ważny w stosunku do nowego posiadacza pojazdu z uwzględnieniem zakresu ubezpieczenia (OC, NW, AC lub OC, NW) do końca roku kalendarzowego, za który opłacił składkę poprzedni posiadacz (ust. 2 i 3). Nabywcy pojazdu objętego ubezpieczeniem tylko w zakresie OC i NW przysługuje prawo rozszerzenia zakresu tego ubezpieczenia o ubezpieczenie auto-casco, pod warunkiem zapłaty składki uzupełniającej za to ubezpieczenie za pełne miesiące do końca danego roku kalendarzowego, z tym że miesiąc rozpoczęty liczy się za pełny.
§  6.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o zakładzie ubezpieczeń - rozumie się przez to Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU) oraz Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna (TUiR "WARTA"),
2)
o krajowcach dewizowych lub cudzoziemcach dewizowych - rozumie się przez to osoby określone w ustawie dewizowej,
3)
o małżonku - rozumie się przez to również osobę, która co najmniej przez dwa lata pozostaje z ubezpieczonym w faktycznym związku i wspólnie z nim zamieszkuje, a ponadto zarówno ubezpieczony, jak i ta osoba nie pozostają w związku małżeńskim zawartym z inną osobą,
4)
o dzieciach - rozumie się przez to również pasierbów, dzieci przysposobione oraz dzieci obce i przyjęte na wychowanie,
5)
o rodzicach - rozumie się przez to również przysposabiających, ojczyma, macochę oraz teściów,
6)
o osobach bliskich - rozumie się przez to osoby, o których mowa w pkt 3-5, oraz zamieszkujących wspólnie z ubezpieczonym dziadków, wnuki, rodzeństwo, zięciów i synowe.
§  7.
1.
PZU odpowiada za następstwa wypadków, które wydarzyły się na terytorium PRL i dotyczą wymienionych w § 2 pkt 1 i 2 pojazdów mechanicznych, będących w posiadaniu krajowców dewizowych.
2.
TUiR "WARTA" odpowiada za następstwa wypadków, które wydarzyły się:
1)
na terytorium PRL i dotyczą pojazdów mechanicznych zarejestrowanych za granicą oraz pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w PRL, będących w posiadaniu cudzoziemców dewizowych,
2)
na terytorium innych państw, w których uznawane są polskie dowody ubezpieczenia, i dotyczą pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w PRL, będących w posiadaniu krajowców dewizowych.
§  8.
1.
Świadczenia z obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych przysługują niezależnie od jednorazowych świadczeń pieniężnych należnych z tytułu wypadków przy pracy lub w drodze do pracy albo z pracy.
2.
Zakładowi pracy oraz Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych nie przysługuje roszczenie o zwrot świadczeń wypłacanych z tytułu wypadku przy pracy lub w drodze do pracy albo z pracy zarówno od zakładu ubezpieczeń, jak i od posiadacza lub kierowcy pojazdu. Zakładowi pracy oraz Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych przysługuje jednak roszczenie o zwrot tych świadczeń od posiadacza lub kierowcy pojazdu, jeżeli zakład ubezpieczeń nie odpowiada za szkody przez nich wyrządzone, jak również - jeżeli zakład pracy lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wypłacił świadczenia w związku z wypadkiem spowodowanym przez cudzoziemca dewizowego.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadkach, w których poszkodowanemu żołnierzowi, funkcjonariuszowi Milicji Obywatelskiej lub służby więziennej albo członkom ich rodzin przysługują, w razie wypadku powodującego uszczerbek na zdrowiu lub śmierć, świadczenia pieniężne przewidziane w przepisach szczególnych.
1 § 5 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 1983 r. (Dz.U.83.73.325) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1984 r.
2 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 1983 r. (Dz.U.83.73.325) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1984 r.
3 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 1983 r. (Dz.U.83.73.325) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1984 r.