Rozdział 3 - Środki na realizację planu jednostek sfery budżetowej. - Narodowy plan społeczno-gospodarczy na lata 1986-1990.
Dz.U.1986.45.224
Akt utracił mocRozdział 3 11
Środki na realizację planu jednostek sfery budżetowej.
Środki na realizację planu jednostek sfery budżetowej.
Wzrost zatrudnienia w jednostkach sfery budżetowej wyniesie około 240 tys. osób.
W dziale oświata i wychowanie zatrudnienie wzrośnie o ok. 75 tys. osób. Wzrost ten pozwoli na zaspokojenie potrzeb placówek oświaty i wychowania, wynikających ze zwiększonej liczby uczniów.
W dziale ochrona zdrowia i opieka społeczna wzrost zatrudnienia wyniesie ok. 93 tys. osób, co zaspokoi potrzeby związane z oddawaniem do użytku nowych zadań rzeczowych i umożliwi zatrudnienie wszystkich absolwentów szkół medycznych.
W pozostałych działach sfery budżetowej przyrost zatrudnienia wyniesie ok. 72 tys. osób. Nastąpi on głównie w gospodarce mieszkaniowej i komunalnej, usługach komunalnych, kulturze i wypoczynku oraz w instytucjach finansowych i wymiaru sprawiedliwości.
Od 1989 r. zatrudnienie w sferze budżetowej będzie miało charakter informacyjny.
Wynagrodzenia w jednostkach sfery budżetowej będą kształtowane w odpowiedniej relacji do wynagrodzeń w sferze produkcji materialnej.
2. Nakłady inwestycyjne jednostek budżetowych ministerstw
Ustala się, że nakłady inwestycyjne jednostek budżetowych ministerstw wyniosą w pięcioleciu 407 mld zł, przy czym w drugiej połowie tego okresu nastąpi zmniejszenie globalnych rozmiarów inwestycji. W rezultacie w 1990 r. powinny one być określone na poziomie zrealizowanym w 1985 r.
W miarę możliwości zostaną zaspokojone potrzeby rozwojowe resortów: ochrony środowiska i zasobów naturalnych, zdrowia i opieki społecznej, edukacji narodowej oraz Polskiej Akademii Nauk.
3. Nakłady inwestycyjne władz terenowych
Ustala się, że nakłady inwestycyjne władz terenowych wyniosą w latach 1986-1990 - 1.057 mld zł.
Sposób wykorzystania nakładów inwestycyjnych, określony przez plany terytorialne, powinien być zgodny z głównymi kierunkami polityki społeczno-gospodarczej, ustalonymi niniejszym planem.
W gospodarce żywnościowej środki inwestycyjne należy kierować w pierwszej kolejności na realizację programu melioracji i zaopatrzenia wsi w wodę oraz poprawę stanu sieci elektroenergetycznej na wsi.
W celu realizacji programu melioracji gruntów rolnych Rada Ministrów zobowiąże wojewodów do ujęcia w projektach wojewódzkich planów społeczno-gospodarczych rzeczowych zadań melioracji według poniższego zestawienia:
Województwo | Melioracje w tys. ha |
1 | 2 |
stołeczne warszawskie | 8,0 |
bialskopodlaskie | 15,0 |
białostockie | 32,0 |
bielskie | 4,5 |
bydgoskie | 24,0 |
chełmskie | 10,0 |
ciechanowskie | 20,0 |
częstochowskie | 7,0 |
elbląskie | 19,0 |
gdańskie | 9,0 |
gorzowskie | 12,0 |
jeleniogórskie | 5,0 |
kaliskie | 11,5 |
katowickie | 3,0 |
kieleckie | 13,0 |
konińskie | 22,0 |
koszalińskie | 14,0 |
krakowskie | 2,9 |
krośnieńskie | 7,0 |
legnickie | 5,0 |
leszczyńskie | 9,0 |
lubelskie | 8,6 |
łomżyńskie | 33,0 |
łódzkie | 6,0 |
nowosądeckie | 6,5 |
olsztyńskie | 37,0 |
opolskie | 8,0 |
ostrołęckie | 17,2 |
pilskie | 17,5 |
piotrkowskie | 11,0 |
płockie | 26,0 |
poznańskie | 25,0 |
przemyskie | 10,0 |
radomskie | 17,5 |
rzeszowskie | 7,0 |
siedleckie | 24,0 |
sieradzkie | 17,0 |
skierniewickie | 19,0 |
słupskie | 9,0 |
suwalskie | 32,0 |
szczecińskie | 24,0 |
tarnobrzeskie | 10,0 |
tarnowskie | 13,0 |
toruńskie | 14,9 |
wałbrzyskie | 3,2 |
włocławskie | 16,0 |
wrocławskie | 9,2 |
zamojskie | 13,0 |
zielonogórskie | 12,5 |
Dla wspomagania realizacji tego zakresu melioracji tworzy się centralną rezerwę środków finansowych w wysokości 65 mld zł. Środki te zwiększają ogólną wielkość nakładów inwestycyjnych władz terenowych. Rada Ministrów określi wielkość udziału poszczególnych województw w tej rezerwie. W przypadku realizacji zadań rzeczowych przy niższych kosztach, środki rezerwy centralnej pozostają w dyspozycji rad narodowych, w razie zaś niewykonania zadań rzeczowych środki te podlegają zwrotowi i będą wykorzystane do finansowania zadań z zakresu melioracji w innych województwach.
W dziale oświata i wychowanie priorytet powinno uzyskać zwiększenie efektów rzeczowych, przede wszystkim w zakresie szkół podstawowych.
W celu tworzenia warunków wzrostu budownictwa mieszkaniowego należy zapewnić odpowiedni poziom inwestowania w uzbrojenie terenów i gospodarkę komunalną oraz rozwój produkcji materiałów budowlanych.
W dziedzinie ochrony zdrowia i opieki społecznej, w celu osiągnięcia zakładanych efektów rzeczowych należy skoncentrować środki na inwestycjach kontynuowanych, usprawnieniu ich realizacji, a zwłaszcza skróceniu cykli budowy.
W dziedzinie ochrony środowiska priorytet powinna uzyskać ochrona wód przed zanieczyszczeniem i utylizacja odpadów.
4. Dochody zasilające dla budżetów terenowych
Poziom dochodów zasilających dla budżetów terenowych oraz stawki procentowe naliczania udziałów w dochodach budżetu centralnego, a także udziały budżetu centralnego w dochodach budżetów wojewódzkich ustala się na lata 1989 i 1990 w ustawach budżetowych.