Rozdział 3 - Środki realizacji polityki społeczno-gospodarczej. - Narodowy plan społeczno-gospodarczy na lata 1983-1985.
Dz.U.1983.24.103
Akt utracił mocRozdział 3
Środki realizacji polityki społeczno-gospodarczej.
Środki realizacji polityki społeczno-gospodarczej.
Banki powinny prowadzić politykę sprzyjającą zmianom strukturalnym w gospodarce, zgodnie z ogólnymi kierunkami określonymi w npsg, przez stosowanie preferencyjnych warunków kredytowania.
Dla przyspieszenia zmian strukturalnych należy wykorzystywać następujące mechanizmy:
Należy dążyć do stabilizacji zasad obciążeń na Państwowy Fundusz Aktywizacji Zawodowej oraz ograniczać zakres stosowania decyzji o charakterze preferencyjnym, powodujących zwiększenie ilości pieniądza na rynku.
Po 1983 r. należy wprowadzić sukcesywnie reformę zasad wynagradzania. Celem jej powinno być lepsze powiązanie indywidualnych wynagrodzeń z efektami pracy, uproszczenie systemów wynagrodzeń oraz uporządkowanie poziomych i pionowych struktur płacowych, łącznie z proporcjami między płacą minimalną a maksymalną. Zmodyfikowany podatek wyrównawczy powinien w szerszym niż dotychczas zakresie pełnić rolę regulatora dochodów.
Zakłada się doskonalenie systemu opodatkowania podatkiem obrotowym i dochodowym rzemiosła, prywatnego handlu i usług. Podatek obrotowy powinien być dostosowany do rozwiązań przyjętych w gospodarce uspołecznionej, a skala podatku dochodowego uwzględniać wzrost nominalnych wielkości dochodów. Dalszy rozwój rzemiosła powinien być nadal wspierany systemem ulg inwestycyjnych. Należy stosować preferencyjne formy opodatkowania zakładów drobnych, zwłaszcza usługowych.
Zakłada się, że opodatkowanie gospodarstw rolnych wszystkich sektorów będzie zasadniczo zreformowane przez wprowadzenie zintegrowanego podatku rolniczego. Służba skarbowa powinna zwiększyć kontrolę prywatnej działalności zarobkowej i zwiększyć sankcje za prowadzenie takiej działalności bez opodatkowania. Należy skuteczniej przeciwdziałać osiąganiu nadmiernych dochodów nie uzasadnionych wkładem pracy.
Źródłem finansowania importu na zaopatrzenie produkcji w latach 1983-1985 powinny być środki dewizowe przeznaczone na import centralny oraz odpisy dewizowe na rachunkach przedsiębiorstw. Lepszemu wykorzystaniu surowców krajowych powinny służyć także cła.
Upoważnia się Radę Ministrów do wprowadzenia specjalnych preferencji dla wybranych inwestycji centralnych w celu zapewnienia terminowej ich realizacji, m.in. przy wykorzystaniu formy zamówień rządowych na dostawy urządzeń i materiałów i roboty budowlano-montażowe realizowane dla tych inwestycji.
Zakłada się przeszacowanie z dniem 31 grudnia 1983 r. wartości majątku trwałego. Zakłada się, że część przyrostu amortyzacji z tytułu przeszacowania majątku będzie przejęta do budżetu po to, aby przez zakumulowane na szczeblu centralnym środki oddziaływać na zmiany struktury gospodarki. Środki przejęte z tego tytułu powinny być przeznaczone w pierwszym rzędzie na finansowanie inwestycji sfery produkcji materialnej. W uzasadnionych przypadkach należy stosować zwolnienia z obowiązku przekazywania amortyzacji.
Szczególnie ważne rozwiązania naukowo-techniczne, objęte zamówieniami rządowymi, należy finansować z funduszu prac badawczych oraz centralnego funduszu postępu techniczno-ekonomicznego.
Zakłada się, że jednostkom zaplecza naukowo-technicznego lub przedsiębiorstwom realizującym szczególnie ważne prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe będzie zapewniony dostęp do kredytu i preferencyjnych warunków kredytowania, a także umożliwione korzystanie z odpisów dewizowych z tytułu eksportu wyrobów oraz osiągnięć naukowo-technicznych.
Rada Ministrów podejmie środki dla dalszego doskonalenia mechanizmu inicjowania prac naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych, w kierunku skuteczniejszego nimi sterowania, lepszego wykorzystania ich wyników oraz zwiększenia ich atrakcyjności dla przedsiębiorstw. Zobowiązuje się Radę Ministrów do przygotowania zmiany przepisów dotyczących naliczania funduszu postępu techniczno-ekonomicznego.