Rozdział 4 - Komunikacja i łączność. - Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1951.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1951.18.146

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1951 r.

IV. 

Komunikacja i łączność.

37.
Przewozy towarowe w poszczególnych rodzajach transportu wyniosą w porównaniu z rokiem 1950 w:

kolejach normalnotorowych 113,0%

kolejach dojazdowych 116,2%

państwowej komunikacji samochodowej 213,0%

komunikacji wodno-śródlądowej 128,7%

żegludze morskiej 119,0%

38.
W poszczególnych rodzajach transportu zapewnione zostaną warunki dla wykonania następujących zadań w zakresie przewozów osobowych, które w porównaniu z rokiem 1950 wzrosną jak następuje w:

kolejach normalnotorowych o 22,6%

kolejach dojazdowych o 11,2%

państwowej komunikacji samochodowej o 28,4%

komunikacji wodno-śródlądowej o 11,5%

komunikacji lotniczej o 13,8%

żegludze przybrzeżnej o 5,7%

39.
Przeładunki w portach morskich wyniosą 107,1% w porównaniu z rokiem 1950.
40.
Poprawa wskaźników techniczno-ekonomicznych umożliwi usprawnienie eksploatacji w poszczególnych rodzajach transportu. W porównaniu z rokiem 1950 nastąpi w zakresie przewozów towarowych kolei normalnotorowych:

- polepszenie współczynnika obrotu wagonu towarowego o 5,3%,

- zwiększenie przeciętnej szybkości handlowej o 5,7%,

- zwiększenie średniego przebiegu na dobę parowozu w pociągach towarowych o 7,3%.

W zakresie przewozów osobowych kolei normalnotorowych nastąpi:

- zwiększenie przeciętnej szybkości handlowej w trakcji parowej o 5,3%,

- zwiększenie przeciętnej szybkości handlowej w trakcji elektrycznej o 2,5%,

- zwiększenie średniego przebiegu na dobę parowozu w pociągach osobowych o 6,2%.

Ponadto zmniejszone zostanie zużycie węgla obliczeniowego na loco brutto-tono-km zarówno w przewozach towarowych, jak i osobowych o 5,6%.

W państwowej komunikacji samochodowej nastąpi w zakresie przewozów towarowych:

- powiększenie współczynnika gotowości technicznej o 15,7%,

- powiększenie współczynnika wykorzystania taboru o 13,5%,

a w zakresie przewozów osobowych:

- powiększenie szybkości technicznej o 13,9%,

- powiększenie współczynnika gotowości technicznej o 12,5%.

W zakresie żeglugi morskiej nastąpi zwiększenie zdolności przewozowej w przewozach towarowych o 68,4% oraz powiększenie wykorzystania tej zdolności o 8,0%.

W portach morskich ulegnie powiększeniu zdolność przeładunkowa o 14,5%, przy czym wzrost w zakresie przeładunków drobnicowych wyniesie 42,5%.

41.
W roku 1951 nastąpi polepszenie usług pocztowo-telekomunikacyjnych w szczególności przez wzrost ilości placówek pocztowo-telekomunikacyjnych o dalsze 321 nowych placówek tj. o 6,4%, ilości skrzynek pocztowych o dalsze 26,7 tys. szt., tj. o 113,1%, ilości listonoszy wiejskich do liczby 13.600, tj. o 7,3%.