Dział 3 - KOMUNIKACJA I ŁĄCZNOŚĆ. - Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1949.
Dz.U.1949.26.189
Akt utracił mocDział III.
KOMUNIKACJA I ŁĄCZNOŚĆ.
KOMUNIKACJA I ŁĄCZNOŚĆ.
Wykonanie napraw głównych taboru obejmie 1.100 szt. parowozów, 1.200 szt. wagonów osobowych i 9.000 szt. wagonów towarowych. Zakupionych zostanie 209 parowozów, 135 wagonów osobowych i 12.800 wagonów towarowych.
W stanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu nastąpi podwyższenie ilości blokad stacyjnych o 18%, blokad liniowych - o 22%, sygnałów - o 26% w stosunku do stanu w r. 1948, przy czym zostanie wybudowanych 148 nowych blokad stacyjnych z 712 km blokad liniowych.
Usprawnienie eksploatacji kolei zostanie osiągnięte przez: zmniejszenie współczynnika obrotu wagonów do 6, 8 dni, tj. o 1,7% w stosunku do 1948 r., powiększenie szybkości handlowej w ruchu towarowym o 9,1%, a w ruchu pasażerskim o 8,6% przy zwiększonym średnim przebiegu na dobę parowozu o 7% w stosunku do r. 1948.
Nastąpi wzrost brutto-tonokm, przypadających na 1 pracownika eksploatacyjnego PKP, o 11% w stosunku do r. 1948 oraz zmniejszenie liczby robotniko-godzin, zużytych przy naprawie głównej parowozu, o 5% w stosunku do roku 1948.
Zostanie odbudowanych lub wybudowanych 480 km linii kolejowych oraz 77 km elektrycznej sieci zasilającej.
Zostanie odbudowanych lub wybudowanych 480 km linii kolejowych, 148 blokad stacyjnych, 712 km blokad liniowych, 77 km elektrycznej sieci zasilającej i trakcyjnej oraz zakupionych zostanie 209 parowozów, 135 wagonów osobowych, 12.800 wagonów towarowych.
Długość czynnych linii transportu samochodowego w zakresie publicznych przewozów wyniesie około 46 tys. km, co będzie stanowiło wzrost o 8% w stosunku do roku 1948, z czego państwowe przedsiębiorstwa przewozowe będą eksploatowały 32,7 tys. km, osiągając stan o 26% większy niż w r. 1948.
Sieć państwowych dróg kołowych zostanie ulepszona, osiągając w szczególności w nawierzchniach ulepszonych stan 17,904 km, co będzie stanowiło wzrost o 2% w stosunku do r. 1948, oraz osiągając w mostach stalowych stan 13,922 mb, co stanowi wzrost o 23%.
Zdolność przewozowa państwowej żeglugi śródlądowej zostanie wydatnie zwiększona przez powiększenie stanu taboru pływającego. W szczególności stan holowników wzrośnie o 43% jednostek oraz o 73% mocy w stosunku do stanu w roku 1948.
Przeładunek portów morskich wyniesie 19,3 mil. ton, osiągając wzrost o 17% w stosunku do r. 1948. W szczególności przeładunek portów Gdańsk - Gdynia wyniesie 13,2 mil. ton, tj. 103% przeładunku z roku 1948, portów Szczecin - Świnoujście - 5,4 mil. ton, tj. 187% przeładunku z roku 1948.
Zdolność przeładunkowa portów morskich zostanie znacznie podniesiona przez powiększenie długości nadbrzeży o 11% w stosunku do roku 1948, zwiększenie ilości urządzeń przeładunkowych o 14%, rozszerzenie powierzchni hangarów manipulacyjnych o 24%, zwiększenie zdolności przepustowej magazynów o 57% w stosunku do roku 1948.
W ramach planu inwestycyjnego na rok 1949 przeznacza się:
na koleje 27,5
na drogi kołowe 7,5
na drogi wodne i żeglugę śródlądową 5,6
na lotnictwo 1
na motoryzację 2,5
na porty 7,1
na flotę 4,1
na pocztę i telekomunikację 4,3
na drogi kołowe 1,9
na telekomunikację 0,7