Dział 3 - KOMUNIKACJA I ŁĄCZNOŚĆ. - Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1949.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1949.26.189

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1949 r.

Dział  III.

KOMUNIKACJA I ŁĄCZNOŚĆ.

1.
W zakresie ruchu towarowego koleje normalnotorowe zapewnią: przewiezienie 130 mil. ton towarów, tj. o 15% więcej niż w r. 1948, wykonanie 32,7 mld. tonokm, tj. 15,9% więcej niż w r. 1948, oraz załadowanie 7,6 mil. wagonów, tj. o 16,2% więcej niż w r. 1948.
2.
W zakresie ruchu osobowego koleje normalnotorowe zapewnią przewiezienie 390 mil. pasażerów, tj. o 2,4% więcej niż w r. 1948, oraz wykonanie 18,2 mld. osobokm. W stosunku do stanu z r. 1948 tabor kolei normalnotorowych osiągnie parowozów zdrowych o 2,4% więcej, wagonów towarowych zdrowych - o 5% więcej, wagonów osobowych zdrowych - 3,7% więcej.

Wykonanie napraw głównych taboru obejmie 1.100 szt. parowozów, 1.200 szt. wagonów osobowych i 9.000 szt. wagonów towarowych. Zakupionych zostanie 209 parowozów, 135 wagonów osobowych i 12.800 wagonów towarowych.

W stanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu nastąpi podwyższenie ilości blokad stacyjnych o 18%, blokad liniowych - o 22%, sygnałów - o 26% w stosunku do stanu w r. 1948, przy czym zostanie wybudowanych 148 nowych blokad stacyjnych z 712 km blokad liniowych.

Usprawnienie eksploatacji kolei zostanie osiągnięte przez: zmniejszenie współczynnika obrotu wagonów do 6, 8 dni, tj. o 1,7% w stosunku do 1948 r., powiększenie szybkości handlowej w ruchu towarowym o 9,1%, a w ruchu pasażerskim o 8,6% przy zwiększonym średnim przebiegu na dobę parowozu o 7% w stosunku do r. 1948.

Nastąpi wzrost brutto-tonokm, przypadających na 1 pracownika eksploatacyjnego PKP, o 11% w stosunku do r. 1948 oraz zmniejszenie liczby robotniko-godzin, zużytych przy naprawie głównej parowozu, o 5% w stosunku do roku 1948.

Zostanie odbudowanych lub wybudowanych 480 km linii kolejowych oraz 77 km elektrycznej sieci zasilającej.

1.
Koleje wąskotorowe zapewnią przewiezienie 6,9 mil. ton towarów, tj. około 2% więcej niż w r. 1948, i wykonają 126 mil. tonokm, co stanowi 15,6% przebiegów więcej niż w r. 1948.
2.
W zakresie przewozu pasażerów koleje wąskotorowe zapewnią przewóz 32,5 mil. osób, tj. o około 3% więcej niż w r. 1948, i wykonają 540 mil. osobokm, co stanowi 102% przebiegów w ruchu pasażerskim w r. 1948.
3.
Usprawnienie eksploatacji kolei wąskotorowych osiągnięte zostanie przez zwiększenie ilości czynnych parowozów o około 2% oraz ilości wagonów osobowych o 2% w porównaniu z r. 1948. Jednocześnie zwiększona zostanie przeciętna szybkość handlowa o 6%.

Zostanie odbudowanych lub wybudowanych 480 km linii kolejowych, 148 blokad stacyjnych, 712 km blokad liniowych, 77 km elektrycznej sieci zasilającej i trakcyjnej oraz zakupionych zostanie 209 parowozów, 135 wagonów osobowych, 12.800 wagonów towarowych.

1.
W zakresie publicznych przewozów towarowych transport samochodowy zapewni przewóz 7.050 tys. ton, co będzie stanowiło w stosunku do 1948 r. wzrost o około 114%, z czego przedsiębiorstwa przewozowe państwowe przewiozą 3.300 tys. ton, osiągając wzrost o ponad 300%, i wykonają 55,9 mil. tonokm, co będzie stanowiło wzrost o około 300% w stosunku do roku 1948.
2.
W zakresie publicznych przewozów osobowych transport samochodowy zapewni przewóz 58 mil. pasażerów, co będzie stanowiło w stosunku do r. 1948 wzrost o 16%, z czego przedsiębiorstwa przewozowe państwowe przewiozą 32,8 mil. osób i wykonają 1,314 mil. osobokm, osiągając wzrost o 80% w stosunku do roku 1948.

Długość czynnych linii transportu samochodowego w zakresie publicznych przewozów wyniesie około 46 tys. km, co będzie stanowiło wzrost o 8% w stosunku do roku 1948, z czego państwowe przedsiębiorstwa przewozowe będą eksploatowały 32,7 tys. km, osiągając stan o 26% większy niż w r. 1948.

Sieć państwowych dróg kołowych zostanie ulepszona, osiągając w szczególności w nawierzchniach ulepszonych stan 17,904 km, co będzie stanowiło wzrost o 2% w stosunku do r. 1948, oraz osiągając w mostach stalowych stan 13,922 mb, co stanowi wzrost o 23%.

1.
Państwowa żegluga śródlądowa zapewni w ruchu towarowym przewóz 1 mil. ton towarów, co będzie stanowiło wzrost o 80%, i wykonanie 467 mil. tonokm, co będzie stanowiło wzrost o 114% w stosunku do r. 1948. Przewozy na Odrze wyniosą 700 tys. ton, osiągając wzrost o 86%, i 425 mil. tonokm, co będzie stanowiło wzrost o 115%.
2.
W przewozach pasażerskich państwowa żegluga śródlądowa przewiezie około 700 tys. osób, co będzie stanowiło wzrost o 57%, i wykona 41 mil. osobokm, co będzie stanowiło wzrost o 58% w stosunku do r. 1948.

Zdolność przewozowa państwowej żeglugi śródlądowej zostanie wydatnie zwiększona przez powiększenie stanu taboru pływającego. W szczególności stan holowników wzrośnie o 43% jednostek oraz o 73% mocy w stosunku do stanu w roku 1948.

Przeładunek portów morskich wyniesie 19,3 mil. ton, osiągając wzrost o 17% w stosunku do r. 1948. W szczególności przeładunek portów Gdańsk - Gdynia wyniesie 13,2 mil. ton, tj. 103% przeładunku z roku 1948, portów Szczecin - Świnoujście - 5,4 mil. ton, tj. 187% przeładunku z roku 1948.

Zdolność przeładunkowa portów morskich zostanie znacznie podniesiona przez powiększenie długości nadbrzeży o 11% w stosunku do roku 1948, zwiększenie ilości urządzeń przeładunkowych o 14%, rozszerzenie powierzchni hangarów manipulacyjnych o 24%, zwiększenie zdolności przepustowej magazynów o 57% w stosunku do roku 1948.

Nośność floty pełnomorskiej wzrośnie o 5% w stosunku do roku 1948.

1.
Lotnictwo zapewni przewóz 92,5 tys. osób, w tym w lotach krajowych 82 tys. osób, co będzie stanowiło wzrost o około 15%, w lotach zagranicznych - 10,5 tys. osób, co będzie stanowiło wzrost o 71% w stosunku do roku 1948, oraz wykona 30,5 mil. osobokm, co będzie stanowiło wzrost o 32%; z liczby tej na loty krajowe przypadnie 19,8 mil. osobokm, a na loty zagraniczne - 10,7 mil. osobokm.
2.
Przewóz przesyłek lotniczych osiągnie 158% tonażu, przewiezionego w roku 1948, oraz 186,6% wykonanych w roku 1948 tonokm.
1.
W zakresie usług pocztowych zostanie zapewnione w szczególności doręczenie 820 mil. listów zwykłych, co będzie stanowiło wzrost o 9%, oraz przesłanie 293 mil. egzemplarzy czasopism, co będzie stanowiło wzrost o około 15% w stosunku do roku 1948.
2.
Usprawnienie przesyłek i obsługi klientów zostanie osiągnięte przez zwiększenie ilości placówek pocztowych i telekomunikacyjnych o 94% oraz przez powiększenie taboru pocztowego, który osiągnie wzrost w wagonach pocztowych o 7% i w samochodach ciężarowych o 14% w stosunku do roku 1948.
1.
W zakresie usług telekomunikacyjnych zostanie w szczególności zapewnione przesłanie 6,2 mil. telegramów, co będzie stanowiło wzrost o około 9%, i przeprowadzenie 44,5 mil. telefonicznych rozmów międzymiastowych, co będzie stanowiło wzrost o około 14%.
2.
Zostanie wybudowanych 88 nowych stanowisk central międzymiastowych, odbudowa i uruchomienie 120 tys. km obwodów sieci miejskich i 23 tys. km obwodów kabli dalekosiężnych, co wpłynie na skrócenie czasu oczekiwania na rozmowy międzymiastowe o 30% w stosunku do roku 1948.

W ramach planu inwestycyjnego na rok 1949 przeznacza się:

a)
ze środków limitowanych: mld. zł

na koleje 27,5

na drogi kołowe 7,5

na drogi wodne i żeglugę śródlądową 5,6

na lotnictwo 1

na motoryzację 2,5

na porty 7,1

na flotę 4,1

na pocztę i telekomunikację 4,3

b)
ze środków nielimitowanych:

na drogi kołowe 1,9

na telekomunikację 0,7