Rozdział 1 - Zadania i zakres działania Najwyższej Izby Kontroli. - Najwyższa Izba Kontroli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1980.22.82

Akt utracił moc
Wersja od: 19 lipca 1989 r.

Rozdział  1

Zadania i zakres działania Najwyższej Izby Kontroli.

1.
Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej.
2.
W celu wykonania zadań określonych w ust. 1 Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność zjednoczeń, przedsiębiorstw i zakładów, urzędów i instytucji państwowych.
3.
Najwyższa Izba Kontroli może kontrolować działalność organizacji i związków spółdzielczych w zakresie realizacji zadań zleconych przez państwo i prawidłowości gospodarowania mieniem społecznym.
4.
Najwyższa Izba Kontroli może również przeprowadzać kontrole:
1)
organizacji społecznych - w zakresie zadań zleconych przez państwo, korzystania z pomocy państwa lub dysponowania funduszami pochodzącymi z czynów i wpłat społecznych,
2)
jednostek gospodarki nie uspołecznionej - w zakresie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej oraz w zakresie wywiązywania się z obowiązków finansowych na rzecz państwa.

Realizując zadania określone w art. 1 Najwyższa Izba Kontroli bada pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych jednostek organizacyjnych, a w szczególności wykonywanie:

1)
zadań wynikających z narodowych planów społeczno-gospodarczych i budżetu państwa,
2)
ustaw i wydanych na ich podstawie aktów normatywnych,
3)
uchwał Sejmu określających podstawowe kierunki społeczno-gospodarczej działalności państwa.
1. 1
Najwyższa Izba Kontroli podejmuje kontrole na zlecenie Sejmu, Prezydent Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów oraz z własnej inicjatywy.
2. 2
Najwyższa Izba Kontroli wykonuje swoje zadania na podstawie okresowych planów pracy, które przedkłada Sejmowi.
3. 3
Kontrola wstępna, polegająca na badaniu stanu faktycznego i dokumentów mających stanowić podstawę decyzji podejmowanych przez naczelne organy państwowe, może być przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli na zlecenie Sejmu, Prezydenta oraz na wniosek Prezesa Rady Ministrów.
1.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi:
1)
uwagi do sprawozdań Rady Ministrów z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i analizę wykonania budżetu państwa,
2) 4
informacje o wynikach kontroli zleconych przez Sejm, Prezydenta i przeprowadzonych na wniosek Prezesa Rady Ministrów oraz informacje o wynikach innych kontroli,
3)
roczne sprawozdanie ze swej działalności.
2.
Najwyższa Izba Kntroli może występować z wnioskami w sprawie rozpatrzenia przez Sejm lub jego organy określonych problemów społeczno-gospodarczych i organizacyjno-prawnych, związanych z działalnością organów administracji państwowej.
3.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi, wynikające z ustaleń kontroli, zarzuty dotyczące odpowiedzialności osób zajmujących kierownicze stanowiska w administracji państwowej.
4.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub jego przedstawiciele biorą udział w posiedzeniach komisji sejmowych, referują wyniki przeprowadzonych kontroli, zgłaszają uwagi do sprawozdań i informacji przedłożonych komisji przez organy administracji państwowej, a w miarę potrzeby udzielają wyjaśnień.
5.
Szczegółowy tryb realizacji przez Najwyższą Izbę Kontroli zadań wobec Sejmu i jego organów określa regulamin Sejmu.

Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Prezydentowi informacje o wynikach kontroli zleconych przez Prezydenta oraz innych ważniejszych kontroli.

Najwyższa Izba Kontroli przedstawia Przezesowi Rady Ministrów informacje o wynikach kontroli przeprowadzonych na wniosek Prezesa Rady Ministrów oraz informacje o wynikach kontroli przedkładanych Sejmowi i Prezydentowi.

1.
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli przedkładają radom narodowym stopnia wojewódzkiego uwagi do sprawozdań z wykonania planów społeczno-gospodarczych województw i analizy wykonania ich budżetów, a także informacje o wynikach kontroli ważniejszych zagadnień gospodarki i administracji terenowej.
2.
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli przedkładają prezydiom właściwych rad narodowych stopnia wojewódzkiego okresowe plany pracy oraz wyniki ważniejszych kontroli.
3. 7
(skreślony).
1.
Najwyższa Izba Kontroli wykonując swoje zadania współdziała z komisjami rad narodowych i komitetami kontroli społecznej, a także ze związkami zawodowymi oraz organami samorządu społecznego i organizacjami społecznymi.
2.
Najwyższa Izba Kontroli, w miarę potrzeby, zapewnia udział przedstawicieli kontroli społecznej w podejmowanych czynnościach kontrolnych oraz inicjuje kontrole społeczne.
3.
Najwyższa Izba Kontroli przedstawia właściwym instancjom organizacji politycznych, związkowych oraz zawodowych informacje problemowe o wynikach ważniejszych kontroli, przeprowadzonych w zakresie objętym działalnością tych organizacji.

Organy kontroli, rewizji, inspekcji i lustracji działające w administracji państwowej oraz w spółdzielczości są obowiązane do:

1)
współdziałania z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli przy ustalaniu okresowych planów kontroli oraz ich realizacji,
2)
przeprowadzania niektórych kontroli wspólnie pod kierownictwem Najwyższej Izby Kontroli,
3)
wykonywania kontroli doraźnych na zlecenie Najwyższej Izby Kontroli.
1 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 7 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa Prezydentowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i innym organom państwowym (Dz.U.89.34.178) z dniem objęcia urzędu przez Prezydenta PRL.
2 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 7 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa Prezydentowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i innym organom państwowym (Dz.U.89.34.178) z dniem objęcia urzędu przez Prezydenta PRL.
3 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 7 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa Prezydentowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i innym organom państwowym (Dz.U.89.34.178) z dniem objęcia urzędu przez Prezydenta PRL.
4 Art. 4 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez art. 7 pkt 2 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa Prezydentowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i innym organom państwowym (Dz.U.89.34.178) z dniem objęcia urzędu przez Prezydenta PRL.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa Prezydentowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i innym organom państwowym (Dz.U.89.34.178) z dniem objęcia urzędu przez Prezydenta PRL.
6 Art. 6 zmieniony przez art. 7 pkt 4 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa Prezydentowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i innym organom państwowym (Dz.U.89.34.178) z dniem objęcia urzędu przez Prezydenta PRL.
7 Art. 7 ust. 3 skreślony przez art. 7 pkt 5 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. o przekazaniu dotychczasowych kompetencji Rady Państwa Prezydentowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i innym organom państwowym (Dz.U.89.34.178) z dniem objęcia urzędu przez Prezydenta PRL.