Rozdział 3 - Zasady wykonywania kontroli. - Najwyższa Izba Kontroli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.61.330

Akt utracił moc
Wersja od: 27 grudnia 1957 r.

Rozdział  III.

Zasady wykonywania kontroli.

1.
W związku z wykonywaną kontrolą przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli mają prawo:
a)
wstępu do wszelkich pomieszczeń i innych obiektów jednostek kontrolowanych,
b)
asystowania przy wszelkich czynnościach, związanych z działalnością kontrolowanej jednostki,
c)
wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów, znajdujących się w kontrolowanej jednostce lub związanych z jej działalnością,
d)
zabezpieczania obiektów majątkowych, dokumentów i innych dowodów,
e)
dokonywania przesłuchań przy zastosowaniu przepisów o postępowaniu administracyjnym; protokoły przesłuchań mogą być odczytywane na rozprawie sądowej na równi z protokołami, o których mowa w art. 299 kodeksu postępowania karnego,
f)
powoływania biegłych do uczestnictwa w pracach kontrolnych,
g)
zwoływania narad z pracownikami kontrolowanej jednostki.
2.
Pracownicy kontrolowanej jednostki obowiązani są udzielać przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli wszelkich ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.
3.
Organy administracji państwowej i jednostki podległe przesyłają do Najwyższej Izby Kontroli plany i sprawozdania, których zakres i rodzaj określi Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli.

Przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli mają prawo brać udział w kolegiach i naradach organów administracji państwowej i jednostek podległych.

1.
Na podstawie przeprowadzonych kontroli Najwyższa Izba Kontroli kieruje do jednostek kontrolowanych lub ich jednostek nadrzędnych wystąpienia zawierające uwagi i wnioski.
2.
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie zostało skierowane, winni w wyznaczonym terminie zawiadomić Najwyższą Izbę Kontroli o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich niewykonania.
3.
Odstąpienie od wykonania wniosków Najwyższej Izby Kontroli o wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec winnych, a także wniosków dotyczących wytoczenia przez jednostkę kontrolowaną powództwa cywilnego przeciw osobom, które naruszając obowiązujące przepisy spowodowały szkodę, może nastąpić za zgodą organu Najwyższej Izby Kontroli, który skierował wystąpienie, a w razie braku uzgodnienia, tylko za zgodą Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów.
1.
W razie stwierdzenia nadużyć, bezpośrednio grożącej szkody lub niebezpieczeństwa przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli przeprowadzający kontrolę mają prawo wydać zarządzenia doraźne, mające na celu zapobieżenie dalszej szkodzie lub niebezpieczeństwu, zabezpieczenie majątku i dowodów, a w razie stwierdzenia nadużyć spowodowanie zawieszenia winnego pracownika w czynnościach służbowych.
2.
O wydaniu doraźnego zarządzenia przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli zawiadamia równocześnie jednostkę nadrzędną.
3.
Zarządzeń doraźnych nie wydaje się, jeżeli stwierdzone uchybienia zostaną usunięte na wezwanie kontrolującego.
4.
Kierownicy jednostki kontrolowanej i nadrzędnej mogą zgłosić wniosek o uchylenie lub zmianę doraźnego zarządzenia. Wniosek ten rozstrzyga Prezes Najwyższej Izby Kontroli w porozumieniu z właściwym naczelnym organem tych jednostek.
5.
Zgłoszenie wniosku o uchylenie doraźnego zarządzenia nie wstrzymuje jego wykonania.
1.
W razie ujawnienia przestępstwa lub wykroczenia służbowego Najwyższa Izba Kontroli przekazuje sprawę organowi powołanemu do ścigania przestępstw lub wykroczeń i w miarę potrzeby zawiadamia o tym organy nadrzędne jednostki kontrolowanej.
2.
Organ, któremu przekazano sprawę w myśl ust. 1, obowiązany jest zawiadomić Najwyższą Izbę Kontroli o wynikach postępowania.