Dział 4 - Postępowanie w sprawach katastrof budowlanych. - Nadzór urbanistyczno-budowlany.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1975.8.48

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 1976 r.

Dział  4

Postępowanie w sprawach katastrof budowlanych.

§  60.
1.
Katastrofą budowlaną w rozumieniu rozporządzenia jest nie zamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, ścianek szczelnych i obudowy wykopów.
2.
Nie stanowi katastrofy budowlanej:
1)
uszkodzenie elementu wbudowanego w obiekt budowlany, nadającego się do naprawy lub wymiany,
2)
awaria terenowych urządzeń budowlanych,
3)
awaria instalacji.
3.
Przez terenowe urządzenia budowlane należy rozumieć związane z obiektami budowlanymi dojazdy, przejścia, placyki postojowe, placyki pod śmietniki i trzepaki, podwórka i ukształtowanie terenu.
4.
Postępowanie wyjaśniające w sprawie katastrofy budowlanej prowadzi właściwy organ, z wyłączeniem postępowania w sprawie wypadku z ludźmi.
§  61.
1.
W razie katastrofy budowlanej w budowanym (rozbieranym) obiekcie budowlanym kierownik budowy (robót) jest obowiązany:
1)
zorganizować doraźną pomoc poszkodowanym,
2)
zabezpieczyć miejsce katastrofy przed zmianą stanu, jaki powstał w związku z katastrofą,
3)
niezwłocznie zawiadomić o katastrofie:
a)
właściwy organ,
b)
właściwego prokuratora lub właściwy organ Milicji Obywatelskiej,
c)
inwestora, dyrekcję wykonawcy i jednostkę nadrzędną wykonawcy,
d)
inne organy zainteresowane przyczynami i skutkami katastrofy budowlanej z mocy przepisów szczególnych.
2.
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się, gdy wprowadzenie zmiany jest konieczne w celu ratowania życia lub zabezpieczenia przed rozszerzaniem się skutków katastrofy; w tym wypadku obowiązuje szczegółowe opisanie stanu faktycznego po katastrofie oraz wprowadzonych zmian, z oznaczeniem tych stanów na szkicach i w miarę możności na fotografiach.
3.
Obowiązki, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do obiektów budowlanych, których wykonanie nie wymaga ustanowienia kierownika budowy, obciążają inwestora, a w odniesieniu do obiektów istniejących - właściciela lub zarządcę.
§  62.
1.
Właściwy organ po otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej jest obowiązany:
1)
niezwłocznie powołać komisję mającą na celu protokolarne ustalenie okoliczności i przyczyn katastrofy oraz określenie podstawowych czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
2)
przesłać niezwłocznie do organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego oraz do Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zawiadomienia o katastrofie budowlanej większych rozmiarów lub w wyniku której nastąpił wypadek z ludźmi.
2.
W skład komisji ustalającej okoliczności i przyczyny katastrofy budowlanej wchodzą:
1)
przedstawiciel właściwego organu, jako przewodniczący komisji,
2)
przedstawiciele innych organów zainteresowanych, jak służby ochrony zabytków, ochrony przeciwpożarowej oraz organów dozoru technicznego,
3)
w miarę potrzeby - odpowiedni rzeczoznawcy lub osoby posiadające przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
3.
Do obecności przy pracach komisji mogą być wezwani:
1)
osoby kierownictwa i nadzoru oraz kontroli wykonywanych robót budowlanych,
2)
inwestor, właściciel, zarządca lub użytkownik,
3)
przedstawiciele zainteresowanych wykonawców na budowie,
4)
projekant i przedstawiciel producenta materiałów budowlanych.
4.
Nieobecność którejkolwiek z osób wymienionych w ust. 2 pkt 2 i w ust. 3 nie wstrzymuje prac komisji.
5.
Po zakończeniu prac komisji właściwy organ jest obowiązany niezwłocznie wydać decyzję określającą obowiązek i termin wykonania niezbędnych robót związanych z uporządkowaniem terenu katastrofy i zabezpieczeniem obiektu budowlanego do czasu wykonania robót doprowadzających obiekt do stanu właściwego.
6.
Właściwy organ może żądać od inwestora, wykonawcy, właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego dostarczenia ekspertyz dotyczących projektu obiektu budowlanego, materiałów, elementów i robót, a także stanu technicznego obiektu budowlanego po katastrofie, jeżeli jest to niezbędne ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia albo do wydania decyzji bądź do ustalenia przyczyn katastrofy.
§  63.
Wykonawca, inwestor, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego po zakończeniu postępowania, o którym mowa w § 62, jest obowiązany podjąć niezwłocznie działanie niezbędne do usunięcia skutków katastrofy budowlanej.