Oddział B - Uprawnienia - Międzynarodowa Konwencja Telekomunikacyjna, Protokół końcowy do Konwencji i Protokoły dodatkowe do Konwencji. Atlantic City.1947.10.02.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1949.59.460

Akt utracił moc
Wersja od: 14 maja 1949 r.

B.

Uprawnienia

10.
(1) Obowiązkiem Rady Administracyjnej jest podejmowanie wszelkich kroków, ułatwiających wprowadzenie w życie przez Członków lub Członków Stowarzyszonych postanowień Konwencji i Regulaminów oraz uchwał Konferencji Pełnomocników.
(2)
Rada powinna uzgadniać skutecznie całą działalność Związku.
11.
W szczególności Rada Administracyjna:
a)
wypełnia wszelkie zadania powierzone jej przez Konferencje Pełnomocników;
b)
w przerwach, które dzielą poszczególne Konferencje Pełnomocników, jest odpowiedzialna za współpracę ze wszystkimi organizacjami międzynarodowymi, wymienionymi w artykułach 26 i 27 niniejszej Konwencji; w tym celu w imieniu Związku mianuje jednego lub kilku przedstawicieli, mających brać udział w konferencjach tych organizacyj, a także, o ile jest to niezbędne, w pracach komisyj koordynacyjnych, powołanych do życia w porozumieniu z tymi organizacjami;
c)
mianuje Sekretarza Generalnego i dwóch wicesekretarzy generalnych Związku;
d)
kontroluje czynności administracyjne Związku;
e)
bada i uchwala roczny budżet Związku;
f)
przeprowadza roczną rewizję rachunków Związku, które przedstawia Sekretarz Generalny, oraz zatwierdza je do przedstawienia najbliższej Konferencji Pełnomocników;
g)
wydaje niezbędne zarządzenia dla zwołania Konferencji Pełnomocników i administracyjnych Związku zgodnie z postanowieniami artykułów 10 i 11;
h)
uzgadnia działalność wszystkich pozostałych organów Związku, bada i wydaje właściwe zarządzenia celem załatwienia życzeń lub zaleceń, zgłoszonych przez te organa, i zgodnie z postanowieniami Regulaminów obsadza tymczasowo opróżnione w tych organach stanowiska;
i)
pełni inne czynności, przewidziane niniejszą Konwencją, a w ramach zakreślonych przez Konwencję i Regulaminy wszelkie czynności, które uzna za konieczne dla sprawnej administracji Związku.
ARTYKUŁ 6
Międzynarodowa Izba Rejestracji Częstotliwości
1.
Główne zadanie Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości polega na:
a)
prowadzeniu systematycznych wpisów przydziałów częstotliwości, dokonanych przez poszczególne kraje, w sposób pozwalający ustalić zgodnie z przepisami Regulaminu Radiokomunikacyjnego datę, cel i charakterystykę techniczną każdego z tych przydziałów, a to celem uzyskania dla nich formalnego uznania międzynarodowego;
b)
udzielaniu Członkom i Członkom Stowarzyszonym opinij mających na celu umożliwienie eksploatacji praktycznie największej ilości dróg radiowych w tych pasmach widma częstotliwości, gdzie mogą powstać szkodliwe zakłócenia wzajemne.
2.
Międzynarodowa Izba Rejestracji Częstotliwości składa się z członków niezależnych, obywateli różnych krajów, Członków Związku. Każda zwyczajna konferencja administracyjna radiokomunikacyjna ustala liczbę członków Międzynarodowej Izby Kontroli Częstotliwości i sposób ich wyboru, mając na widoku słuszną reprezentację poszczególnych części świata.
3.
Członków Izby wybiera zwyczajna konferencja administracyjna radiokomunikacyjna zgodnie z procedurą ustaloną przez tę konferencję.
4.
Metody pracy Izby określa Regulamin Radiokomunikacyjny.
5.
(1) Członkowie Izby wywiązują się ze swych obowiązków nie w charakterze przedstawicieli swych krajów lub pewnego obszaru, lecz jako bezstronni rzecznicy, obdarzeni mandatem międzynarodowym.
(2)
Żaden z członków Izby, pełniąc swe czynności, nie będzie żądał ani też otrzymywał instrukcyj od któregokolwiek rządu lub członków rządu, od jakiejkolwiek osoby lub organizacji prywatnej albo publicznej. Każdy Członek lub Członek Stowarzyszony szanować będzie międzynarodowy charakter Izby i czynności jej członków i w żadnym wypadku nie będzie próbował wpłynąć na kogokolwiek z członków Izby w pełnieniu ich obowiązków.
(3)
Żaden z członków Izby lub jej personelu nie będzie poza swoją funkcją uczestniczyć w jakikolwiek sposób lub mieć jakichkolwiek zainteresowań pieniężnych w którymkolwiek przedsiębiorstwie telekomunikacyjnym.
ARTYKUŁ 7
Warunki, jakie należy wypełnić dla zasiadania w Radzie Administracyjnej lub Międzynarodowej Izbie Rejestracji Częstotliwości
1.
Żadna osoba, mianowana przez wybranego Członka Związku do zasiadania w Radzie Administracyjnej lub Międzynarodowej Izbie Rejestracji Częstotliwości, nie może objąć swej funkcji przed złożeniem przez tego Członka lub w jego imieniu dokumentu ratyfikacji lub przystąpienia do Konwencji.
2.
Kraj, który z jakiegokolwiek powodu przestał być Członkiem Związku nie może mieć przedstawicielstwa ani w Radzie Administracyjnej, ani też w Międzynarodowej Izbie Rejestracji Częstotliwości.
ARTYKUŁ 8
Międzynarodowe komitety doradcze
1.
(1) Międzynarodowy Doradczy Komitet Telegraficzny (C. C. I. T.) powołany jest do badań i opracowania zaleceń w sprawach techniki, eksploatacji i taryf, dotyczących służby telegraficznej i fototelegraficznej.
(2)
Międzynarodowy Doradczy Komitet Telefoniczny (C. C. I. F.) jest powołany do badań i opracowania zaleceń w sprawach techniki, eksploatacji i taryf, dotyczących służby telefonicznej.
(3)
Międzynarodowy Doradczy Komitet Radiokomunikacyjny (C. C. I. R.) jest powołany do badań i opracowania zaleceń, dotyczących techniki służby radiokomunikacyjnej, jak również tych spraw z zakresu eksploatacji, których rozwiązanie opiera się głównie na rozważaniach związanych z techniką radiową.
2.
Sprawy do badań i wydania zaleceń każdemu z międzynarodowych komitetów doradczych przekazują konferencje pełnomocników, konferencja administracyjna, Rada Administracyjna, inny komitet doradczy lub Międzynarodowa Izba Rejestracji Częstotliwości. Każdy komitet doradczy wydaje również swą opinię w sprawach, których oddanie do badania było zdecydowane przez walne zebranie bieżące lub poprzednie oraz przez przynajmniej dwunastu Członków lub Członków Stowarzyszonych, w przerwach między dwoma zjazdami walnego zgromadzenia.
3.
Międzynarodowe komitety doradcze mają jako członków:
a)
zarządy Członków i Członków Stowarzyszonych Związku;
b)
uznane prywatne przedsiębiorstwa eksploatacyjne, które wyrażą życzenie wzięcia udziału przez swych ekspertów w pracach tych komitetów.
4.
Każdy z międzynarodowych komitetów doradczych działa przez:
a)
walne zebranie, które normalnie zbiera się co dwa lata; jedno z tych zebrań powinno się odbyć mniej więcej na rok przed odpowiednią konferencją administracyjną; każde walne zebranie ustala miejsce, w którym odbędzie się zebranie następne;
b)
komisje badań, powoływane dla poszczególnych zagadnień przez walne zebranie;
c)
dyrektora, mianowanego przez walne zebranie na czas nieokreślony, z obustronną możnością rozwiązania stosunku; dyrektor Komitetu Doradczego Radiokomunikacyjnego ma do pomocy wicedyrektora, specjalistę w sprawach radiofonii, mianowanego na tych samych warunkach;
d)
sekretariat wyspecjalizowany, do pomocy dyrektora;
e)
laboratoria lub urządzenia techniczne utworzone przez Związek.
5.
(1) Komitety doradcze obowiązuje sposób postępowania określony w Regulaminie Ogólnym, dołączonym do niniejszej Konwencji;
(2)
Walne zebranie komitetu doradczego może uchwalić dodatkowe przepisy postępowania, celem ułatwienia prac tego komitetu, o ile dadzą się one pogodzić z przepisami Regulaminu Ogólnego.
6.
Regulamin pracy komitetów doradczych ustala druga część Regulaminu Ogólnego, dołączonego do niniejszej Konwencji.
ARTYKUŁ 9
Sekretariat Generalny
1.
Sekretariatem Generalnym Związku kieruje Sekretarz Generalny, odpowiedzialny przed Radą Administracyjną za wywiązanie się ze swych zadań.
2.
Sekretarz Generalny:
a)
mianuje personel Sekretariatu Generalnego, zgodnie z wytycznymi, udzielonymi przez Konferencję Pełnomocników, i z regulaminem, wydanym przez Radę Administracyjną;
b)
organizuje pracę Sekretariatu Generalnego i wydaje zarządzenia w sprawie utworzenia wydziałów wyspecjalizowanych dla obsługi stałych organów Związku. Wydziały te, podlegające Sekretarzowi Generalnemu wyłącznie pod względem administracyjnym, pracują bezpośrednio pod zwierzchnictwem dyrektorów tych komitetów. Sekretariat Generalny mianuje personel techniczny i administracyjny tych wydziałów zgodnie z uchwałami odnośnych komitetów i w porozumieniu z właściwym dyrektorem komitetu;
c)
organizuje pracę Sekretariatu konferencji Związku przygotowawczą i końcową;
d)
organizuje w razie potrzeby, w porozumieniu z rządem zapraszającym, sekretariaty wszystkich konferencyj Związku, a na żądanie lub w wypadku, gdy załączone Regulaminy to przewidują, sekretariaty zjazdów organów stałych Związku lub zjazdów, organizowanych pod auspicjami Związku;
e)
utrzymuje w aktualności wydawnictwa urzędowe, sporządzane zgodnie z danymi, dostarczonymi w tym celu przez organa stałe Związku lub przez zarządy;
f)
ogłasza zalecenia i sprawozdania główne organów stałych Związku;
g)
ogłasza układy międzynarodowe lub regionalne dotyczące telekomunikacji, które zostały mu przesłane do wiadomości przez strony i utrzymuje w aktualności wykaz tych aktów;
h)
sporządza, ogłasza i utrzymuje w aktualności:
1)
dokumenty dotycząca składu i organizacji Związku;
2)
statystykę ogólną i wydawnictwa urzędowe Związku, przewidziane przez załączone Regulaminy;
3)
wszelkie inne dokumenty, których sporządzenie postanowi Konferencja i Rada Administracyjna;
i)
rozdziela ogłaszane dokumenty;
j)
gromadzi i ogłasza we właściwej formie dane informacyjne krajowe i międzynarodowe, dotyczące telekomunikacji całego świata;
k)
gromadzi i publikuje wszelkie wiadomości, użyteczne dla Członków lub Członków Stowarzyszonych, dotyczące uruchomienia urządzeń technicznych, zwiększających wydajność służb telekomunikacyjnych, a w szczególności odnoszących się do możliwie najlepszego zużytkowania częstotliwości radiowych pod względem zmniejszania wzajemnych zakłóceń;
l)
posługując się dostarczonymi lub uzyskanymi wiadomościami, włącznie z wiadomościami, które może uzyskać od innych organizacyj międzynarodowych, wydaje periodycznie dziennik informacyjny oraz dokumenty z zakresu telekomunikacji;
m)
przygotowuje i przedstawia Radzie Administracyjnej roczny budżet, który po uzyskaniu zatwierdzenia Rady podaje do wiadomości wszystkim Członkom i Członkom Stowarzyszonym;
n)
sporządza roczne sprawozdanie rachunkowe, przedstawiane corocznie Radzie Administracyjnej, oraz dla każdej konferencji pełnomocników-sprawozdanie obejmujące również poprzednią działalność. Sprawozdania te, po sprawdzeniu i zatwierdzeniu przez Radę Administracyjną, podawane są do wiadomości Członków i Członków Stowarzyszonych oraz przedstawiane następnej konferencji pełnomocników dla zbadania i ostatecznego zatwierdzenia;
o)
przygotowuje sprawozdanie roczne o swej działalności urzędowej, które po zatwierdzeniu przez Radę Administracyjną przesyła do wiadomości Członkom i Członkom Stowarzyszonym;
p)
pełni wszelkie inne czynności, związane z sekretariatem Związku.
3.
Sekretarz Generalny lub jeden z dwóch wicesekretarzy generalnych bierze udział w charakterze doradcy w zebraniach międzynarodowych komitetów doradczych.
4.
Zasady wynagrodzenia Sekretarza Generalnego, wicesekretarzy generalnych i personelu Sekretariatu Generalnego ustanawia konferencja pełnomocników.
5.
Decydującą okolicznością przy przyjmowaniu personelu i ustalaniu warunków służbowych powinna być konieczność pozyskania dla Związku usług osób, odznaczających się dużą energią, fachowością i nieskazitelnością charakteru. Powinna być również brana pod uwagę konieczność pozyskania obsady na podstawie najdalej idącego uwzględnienia zasady reprezentacji poszczególnych obszarów geograficznych.
6.
(1) W pełnieniu swych czynności Sekretarz Generalny, wicesekretarze generalni i personel Sekretariatu nie powinni żądać ani otrzymywać wskazówek ze strony jakiegokolwiek rządu lub jakiegokolwiek autorytetu poza Związkiem. Powinni oni wstrzymać się od wszelkiego działania, które nie dałoby się pogodzić z ich stanowiskiem funkcjonariuszy międzynarodowych, odpowiedzialnych jedynie przed Związkiem.
(2)
Każdy Członek lub Członek Stowarzyszony zobowiązuje się szanować wyłącznie międzynarodowy charakter działalności Sekretarza Generalnego, wicesekretarzy generalnych i personelu i nie starać się wpływać na wykonanie przez nich obowiązków.
ARTYKUŁ 10
Konferencja Pełnomocników
1.
Konferencja Pełnomocników:
a)
bada sprawozdania Rady Administracyjnej, dotyczące działalności Związku;
b)
ustala wytyczne budżetu Związku na następne pięć lat;
c)
zatwierdza ostatecznie rachunki Związku;
d)
wybiera członków Związku, biorących udział w Radzie Administracyjnej;
e)
nowelizuje Konwencję, jeśli uzna to za potrzebne;
f)
zawiera w razie potrzeby umowy podstawowe pomiędzy Związkiem a innymi organizacjami międzynarodowymi lub poddaje rewizji układy już istniejące;
g)
zajmuje się wszelkimi sprawami telekomunikacji, które uzna za konieczne.
2.
Konferencja Pełnomocników zbiera się normalnie co pięć lat, w miejscu i czasie określonym przez poprzednią Konferencję Pełnomocników.
3.
Czas i miejsce albo też tylko czas lub tylko miejsce następnej Konferencji Pełnomocników mogą ulec zmianie:
a)
na wniosek co najmniej dwudziestu Członków Związku zgłoszony Radzie Administracyjnej;
b)
na wniosek Rady Administracyjnej.

W obu przypadkach Rada Administracyjna za zgodą większości Członków Związku ustala nową datę i nowe miejsce albo jedno z nich i, w razie potrzeby, ustala porządek obrad.

ARTYKUŁ 11
Konferencje administracyjne
1.
(1) Konferencje administracyjne:
a)
nowelizują, każda w zakresie swej kompetencji, Regulaminy przewidziane w art. 13 paragrafie 2 Konwencji;
b)
zajmują się w ramach Konwencji, Regulaminu Ogólnego i wytycznych, udzielonych przez Konferencję Pełnomocników, wszelkimi innymi sprawami, uznanymi za potrzebne;
(2)
Konferencja administracyjna radiokomunikacyjna:
a)
wybiera członków Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości i
b)
dogląda jej działalności.
2.
Konferencje administracyjne zbierają się w tym samym miejscu i w tym samym czasie, co i Konferencja Pełnomocników, zasadniczo co pięć lat.
3.
(1) Nadzwyczajna konferencja administracyjna może być zwołana:
a)
na podstawie uchwały Konferencji Pełnomocników, która ustala jej porządek obrad, jak również datę i miejsce jej zebrania;
b)
gdy co najmniej dwudziestu Członków Związku powiadomi Radę Administracyjną o swoim życzeniu zwołania tej konferencji, celem rozpatrzenia porządku obrad przez nich proponowanego;
c)
na wniosek Rady Administracyjnej.
(2)
W przypadkach przewidzianych pod b) i c) ust. (1) Rada Administracyjna za zgodą większości Członków Związku ustala datę i miejsce zebrania się konferencji, jak również jej porządek obrad.
ARTYKUŁ 12
Regulamin obrad konferencji
1.
Przed przystąpieniem do obrad każda Konferencja ustanawia swój regulamin, zgodnie z którym toczą się dyskusje i odbywa się jej praca.
2.
W tym celu Konferencja weźmie za podstawę postanowienia Regulaminu Ogólnego dołączonego do niniejszej Konwencji, wprowadzając do niego zmiany, jakie uzna za stosowne.
ARTYKUŁ 13
Regulaminy
1.
Regulamin Ogólny, zawarty w załączniku 4, ma tę samą moc obowiązującą, co i Konwencja, z zastrzeżeniem postanowień art. 12 Konwencji.
2.
Postanowienia niniejszej Konwencji uzupełniają następujące Regulaminy administracyjne:

Regulamin Telegraficzny;

Regulamin Telefoniczny;

Regulamin Radiokomunikacyjny;

Regulamin Radiokomunikacyjny Dodatkowy.

3.
Regulaminy te obowiązują wszystkich Członków i Członków Stowarzyszonych. Jednakże Członkowie i Członkowie Stowarzyszeni powinni zawiadamiać sekretarza generalnego o zatwierdzeniu przez nich każdej nowelizacji któregokolwiek z Regulaminów administracyjnych, dokonanej przez konferencję administracyjną, która odbyła się w okresie między dwiema konferencjami pełnomocników. Sekretarz generalny zawiadamia Członków i Członków Stowarzyszonych o poszczególnych zatwierdzeniach w miarę ich napływu.
4.
W przypadku różnicy między postanowieniem Konwencji i Regulaminu obowiązuje postanowienie w brzmieniu Konwencji.
ARTYKUŁ 14
Finanse Związku
1.
Wydatki Związku dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.
2.
Wydatki zwyczajne Związku powinny mieścić się w granicach ustalonych przez Konferencję Pełnomocników. W szczególności na wydatki te składają się koszty posiedzeń Rady Administracyjnej, płace personelu i inne wydatki Sekretariatu Generalnego Związku, Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości, międzynarodowych komitetów doradczych, laboratoriów i urządzeń technicznych Związku. Ponoszą je wszyscy Członkowie i Członkowie Stowarzyszeni.
3.
(1) Na wydatki nadzwyczajne składają się wszelkie koszty dotyczące konferencji pełnomocników, konferencji administracyjnych i zjazdów międzynarodowych komitetów doradczych. Ponoszą je Członkowie i Członkowie Stowarzyszeni, którzy wyrazili zgodę na uczestniczenie w tych konferencjach i zjazdach.
(2)
Prywatne towarzystwa eksploatacyjne i organizacje międzynarodowe biorą udział w wydatkach nadzwyczajnych konferencyj administracyjnych i zjazdów międzynarodowych, komitetów doradczych, w których uczestniczą w stosunku, który odpowiada ilości jednostek w klasie, wybranej przez nich spomiędzy przewidzianych w paragrafie 4 niniejszego artykułu. Jednakże Rada Administracyjna może zwolnić pewne organizacje międzynarodowe od wszelkiego udziału w wydatkach.
3)
Wydatki laboratoryjne oraz na urządzenia techniczne Związku, służące dla przeprowadzenia pewnych pomiarów, prób i badań specjalnych, na zlecenia poszczególnych Członków lub Członków Stowarzyszonych, grup Członków, organizacyj regionalnych lub innych, ponoszą ci Członkowie lub Członkowie Stowarzyszeni, grupy, organizacje lub inni, którzy je spowodowali.
4.
Członkowie i Członkowie Stowarzyszeni pod względem ponoszenia kosztów dzielą się na osiem klas, każdy z nich uczestniczy w kosztach w stosunku do liczby jednostek jednej z następujących klas:

1-a klasa: 30 jednostek;

2-a klasa: 25 jednostek;

3-a klasa: 20 jednostek;

4-a klasa: 15 jednostek;

5-a klasa: 10 jednostek;

6-a klasa: 5 jednostek;

7-a klasa: 3 jednostki;

8-a klasa: 1 jednostka.

5.
Każdy Członek lub Członek Stowarzyszony zawiadamia sekretarza generalnego, którą klasę wybiera. O decyzji tej powiadamia sekretarz generalny pozostałych Członków i Członków Stowarzyszonych; decyzji tej nie można zmienić między datą wejścia w życie niniejszej Konwencji a otwarciem następnej Konferencji Pełnomocników.
6.
Członkowie i Członkowie Stowarzyszeni płacą z góry swoje udziały roczne w kosztach, obliczone na podstawie preliminarzy budżetowych.
7.
Sumy dłużne podlegają oprocentowaniu od początku każdego roku budżetowego Związku w odniesieniu do wydatków zwyczajnych, a od daty wysłania rachunków Członkom lub Członkom Stowarzyszonym w odniesieniu do wydatków nadzwyczajnych i dostarczonych wydawnictw. Stopę procentową ustala się na 3% (trzy) rocznie dla pierwszych sześciu miesięcy od terminu płatności oraz na 6% (sześć) - począwszy od siódmego miesiąca.
ARTYKUŁ 15
Języki
1.
(1) Językami urzędowymi Związku są: angielski, chiński, hiszpański, francuski i rosyjski.
(2)
W przypadku rozbieżności tekst francuski jest wiarogodny.
2.
Dokumenty ostateczne konferencyj pełnomocników i konferencyj administracyjnych, akta końcowe i protokoły sporządza się w każdym z powyżej wymienionych języków w brzmieniu równoważnym pod względem treści i formy.
3.
(1) Wszystkie inne dokumenty konferencji redaguje się po angielsku, hiszpańsku i francusku.
(2)
Wszystkie wydawnictwa służbowe Związku publikuje się w pięciu językach urzędowych.
(3)
Wszelkie inne wydawnictwa, które Sekretarz Generalny w zakresie swych uprawnień przesyła do powszechnego użytku, sporządza się po angielsku, hiszpańsku i francusku.
4.
(1) Podczas rozpraw konferencyj i organów stałych Związku powinien być stosowany skuteczny system tłumaczenia na angielski, hiszpański i francuski i odwrotnie.
(2)
Inne języki mogą być również używane w toku rozpraw, jednak z zastrzeżeniem, aby delegacje posługujące się nimi postarały się same o tłumaczenie ustne swych przemówień na którykolwiek z języków wymienionych w ustępie pierwszym powyżej. Delegaci mogą również, według swego życzenia, załatwić sprawę ustnego tłumaczenia na ich własny język przemówień wygłaszanych w jednym z tych języków.
5.
Każdy Członek lub Członek Stowarzyszony uczestniczy w wydatkach spowodowanych stosowaniem tylko jednego z dopuszczonych języków. Rada Administracyjna ustala prawidła, zgodnie z którymi sekretarz generalny oblicza udział każdego Członka lub Członka Stowarzyszonego w wydatkach związanych z językiem przemówień i protokołami bieżącymi obrad konferencji i zjazdów organów Związku, obliczając ten udział Członkom lub Członkom Stowarzyszonym odpowiednio do ilości jednostek, które zostały wybrane zgodnie z postanowieniami paragrafu 5 artykułu 14. Za inne dokumenty sekretarz generalny liczy przypadający udział według kosztów własnych nabytych egzemplarzy.