Międzynarodowa konwencja dotycząca ograniczenia odpowiedzialności właścicieli statków morskich. Bruksela.1957.10.10.
Dz.U.1973.41.245
Akt obowiązującyMIĘDZYNARODOWA KONWENCJA
dotycząca ograniczenia odpowiedzialności właścicieli statków morskich,sporządzona wraz z Protokołem
podpisania w Brukseli dnia 10 października 1957 r.
RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 10 października 1957 roku sporządzona została w Brukseli Międzynarodowa konwencja dotycząca ograniczenia odpowiedzialności właścicieli statków morskich.
Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że wymieniona Konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie, dnia 15 września 1972 r.
(Tekst konwencji zamieszczony jest w załączniku do niniejszego numeru.)
ZAŁĄCZNIK
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA DOTYCZĄCA OGRANICZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI WŁAŚCICIELI STATKÓW MORSKICH
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA DOTYCZĄCA OGRANICZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI WŁAŚCICIELI STATKÓW MORSKICH
uznając potrzebę określenia w drodze wspólnego porozumienia niektórych jednolitych reguł dotyczących ograniczenia odpowiedzialności właścicieli statków morskich, postanowiły zawrzeć w tym celu niniejszą Konwencję i uzgodniły, co następuje:
Jednostka monetarna, o której mowa w niniejszym ustępie, odpowiada 65,5 miligramom złota próby 900. Wymiana kwot określonych w niniejszym ustępie na walutę krajową będzie dokonana zgodnie z przepisami danego państwa.
– dla statków parowych lub innych statków o napędzie mechanicznym przyjmuje się tonaż netto zwiększony o objętość pomieszczeń siłowni, odjętą od tonażu brutto przy określaniu tonażu netto;
– dla wszelkich innych statków przyjmuje się tonaż netto.
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 3 ustęp 2 niniejszej Konwencji, zasady dotyczące ustanawiania i podziału funduszu ograniczonej odpowiedzialności oraz wszelkie zasady postępowania określają przepisy krajowe Państwa, w którym fundusz ten został ustanowiony.
sąd lub inny właściwy organ zarządzi zwolnienie statku lub kaucji albo innego złożonego zabezpieczenia, jeżeli spełnione są warunki wskazane w ustępie 1 niniejszego artykułu.
Niniejsza Konwencja ma zastosowanie w każdym przypadku, kiedy właściciel statku lub każda inna osoba mająca z mocy artykułu 6 te same uprawnienia, co właściciel statku, ogranicza lub ubiega się o ograniczenie swojej odpowiedzialności przed sądem jednego z Umawiających się Państw lub stara się uzyskać zwolnienie statku lub innego zajętego mienia bądź kaucji albo innego zabezpieczenia złożonego na obszarze podlegającym jurysdykcji jednego z tych Państw.
Jednakże każde Umawiające się Państwo ma prawo wyłączenia w całości lub w części korzyści wynikających z niniejszej Konwencji w stosunku do każdego innego Państwa nie będącego Stroną Konwencji lub w stosunku do każdej osoby, która w czasie podjęcia starań zmierzających do ograniczenia odpowiedzialności lub zwolnienia statku albo innego zajętego mienia bądź zwolnienia kaucji lub innego zabezpieczenia, stosownie do artykułu 5, nie posiada stałego miejsca zamieszkania lub głównej siedziby przedsiębiorstwa w jednym z Umawiających się Państw, albo w stosunku do jakiegokolwiek statku, co do którego podjęto starania o ograniczenie odpowiedzialności lub o zwolnienie, a który nie podnosi w czasie wyżej przewidzianym bandery jednego z Umawiających się Państw.
Każde Umawiające się Państwo zastrzega sobie prawo określenia, jakie inne rodzaje statków mają być dla celów niniejszej Konwencji traktowane w ten sam sposób jak statki morskie.
Konwencja niniejsza jest otwarta do podpisu dla Państw reprezentowanych na dziesiątej sesji Konferencji Dyplomatycznej Prawa Morskiego.
Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji, a dokumenty ratyfikacyjne będą składane Rządowi Belgii, który zawiadomi o tym kanałami dyplomatycznymi wszystkie Państwa, które Konwencję podpisały lub do niej przystąpiły.
Każde Państwo nie uczestniczące w dziesiątej sesji Konferencji Dyplomatycznej Prawa Morskiego może przystąpić do niniejszej Konwencji.
Dokumenty przystąpienia będą składane Rządowi Belgii, który zawiadomi o tym kanałami dyplomatycznymi wszystkie Państwa, które Konwencję podpisały i do niej przystąpiły, o złożeniu każdego takiego dokumentu.
Konwencja wejdzie w życie w stosunku do Państwa przystępującego w sześć miesięcy po dacie złożenia przez to Państwo dokumentu przystąpienia, jednakże nie przed datą wejścia w życie Konwencji, jak to jest przewidziane w artykule 11 ust. 1.
Każda Wysoka Umawiająca się Strona ma prawo wypowiedzenia niniejszej Konwencji w każdym czasie po jej wejściu w życie w stosunku do tej Wysokiej Umawiającej się Strony. Jednakże wypowiedzenie to nabierze mocy po upływie jednego roku od daty otrzymania takiego wypowiedzenia przez Rząd Belgii, który zawiadomi o każdej takiej notyfikacji kanałami dyplomatycznymi wszystkie Państwa, które Konwencję podpisały i do niej przystąpiły.
Każda Wysoka Umawiająca się Strona może, po upływie trzech lat od chwili wejścia w życie w stosunku do niej niniejszej konwencji albo w późniejszym czasie, zażądać zwołania Konferencji w celu wprowadzenia poprawek do Konwencji.
Każda Wysoka Umawiająca się Strona, która zechce skorzystać z tych uprawnień, notyfikuje o tym Rządowi Belgii, który zwoła Konferencję w ciągu następnych sześciu miesięcy.
Konwencja niniejsza zastępuje i uchyla w stosunkach między Państwami, które ją ratyfikują lub do niej przystąpią, Konwencję międzynarodową o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących ograniczenia odpowiedzialności właścicieli statków morskich, podpisaną w Brukseli, dnia 25 sierpnia 1924 r.
Na dowód powyższego, należycie upoważnieni Pełnomocnicy, podpisali niniejszą Konwencję.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 października 1957 r.w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne, w jednym egzemplarzu, który zostanie złożony w archiwach Rządu Belgii; Rząd ten będzie wydawał uwierzytelnione kopie Konwencji.
PROTOKÓŁ PODPISANIA
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (3)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (1)
Akty wprowadzające liczba obiektów na liście: (2)
- Wypowiedzenie przez szereg państw Międzynarodowej konwencji dotyczącej ograniczenia odpowiedzialności właścicieli statków morskich oraz Protokołu podpisania, sporządzonych w Brukseli dnia 10 października 1957 r.
- Ratyfikacja przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Międzynarodowej konwencji dotyczącej ograniczenia odpowiedzialności właścicieli statków morskich, sporządzonej wraz z protokołem podpisania w Brukseli dnia 10 października 1957 r.