Rozdział 6 - Szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji - Licencjonowanie personelu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.1713 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 września 2021 r.

Rozdział  6

Szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji

§  36. 
Szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, określa załącznik I (Część FCL) i załącznik IV (Część MED) do rozporządzenia nr 1178/2011, z uwzględnieniem § 37.
§  37. 
1. 
Licencje, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 2, uprawniają ich posiadaczy do wykonywania czynności lotniczych na statkach powietrznych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139.
2. 
Czynności lotnicze, o których mowa w ust. 1, mogą być wykonywane jedynie na tej kategorii statku powietrznego wymienionego w załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139, do którego odnosi się posiadana przez pilota licencja wymieniona w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 2, pod warunkiem posiadania:
1)
ważnego uprawnienia na klasę statku powietrznego oraz kwalifikacji potwierdzonych w dokumentacji osobistej pilota na dany wariant statku powietrznego w ramach klasy albo
2)
wpisanego do licencji uprawnienia na typ statku powietrznego, albo
3)
TPR, jeżeli dotyczy.
3. 
Wykonywanie czynności pilota podczas prób w locie wymaga posiadania TPR klasy odpowiedniej do prób w locie.
4. 
Szczegółowe warunki wydania TPR i zakres uprawnień wynikających z jego posiadania określa rozdział 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia.
5. 
W przypadku braku pilota posiadającego CPL(AG), spełniającego wymagania do uzyskania TPR pilota doświadczalnego wiatrakowcowego, czynności pilota doświadczalnego wiatrakowcowego może wykonywać, posiadacz:
1)
CPL(H) albo ATPL(H), z wpisanym TPR pilota śmigłowcowego, lub
2)
CPL(A) albo ATPL(A), z wpisanym TPR pilota samolotowego, oraz świadectwa kwalifikacji pilota wiatrakowcowego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560 kg (UAGP).
§  38. 
1. 
Członek personelu lotniczego może wykonywać czynności lotnicze wyłącznie w zakresie wynikającym z:
1)
licencji, z uwzględnieniem ograniczeń do niej wpisanych;
2)
uprawnień wpisanych do licencji;
3)
potwierdzeń odbycia szkoleń lotniczych specjalistycznych, o których mowa w rozdziale 4 załącznika nr 3 do rozporządzenia, wpisanych do osobistego dokumentu praktyki lotniczej.
2. 
Członek personelu lotniczego podczas wykonywania czynności lotniczych, do których uprawnia licencja, posiada ją przy sobie wraz z następującymi dokumentami:
1)
orzeczeniem lotniczo-lekarskim, jeżeli jest ono wymagane;
2)
dokumentem tożsamości ze zdjęciem;
3)
zaktualizowanym osobistym dokumentem praktyki lotniczej.
3. 
Posiadacz MML może poświadczać obsługę wyłącznie w zakresie wynikającym z:
1)
licencji, z uwzględnieniem wpisanych do niej ograniczeń;
2)
uprawnień lotniczych, wpisanych do jego licencji albo upoważnień wydanych przez zatrudniającą organizację obsługową.
4. 
Posiadacz MML może poświadczać wykonanie obsługi technicznej statku powietrznego, jeżeli:
1)
ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie specjalistyczne w zakresie tego typu statku powietrznego w jednym z podmiotów, o których mowa w § 26 ust. 2, i posiada wpis typu statku powietrznego oraz praktyki do osobistego dokumentu praktyki lotniczej albo zaliczył egzamin teoretyczny i egzamin praktyczny na uprawnienie na typ statku powietrznego w zakresie MML;
2)
w ciągu ostatnich 2 lat wykazał się 6-miesięczną praktyką w obsłudze statków powietrznych wpisanych do dokumentu praktyki lotniczej mechanika lotniczego obsługi technicznej.
5. 
Mechanik lotniczy posiadający licencję na obsługę techniczną statku powietrznego Part-66 w kategorii lub podkategorii B1, B2, B3 lub L, wydaną zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 1321/2014, może poświadczać obsługę statków powietrznych objętych niniejszym rozporządzeniem, właściwych dla kategorii lub podkategorii licencji, z uwzględnieniem ograniczeń do niej wpisanych po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 4.
§  39. 
Członek personelu lotniczego i uczestnik szkolenia lotniczego odbywający szkolenie w celu uzyskania licencji lub uprawnienia powstrzymuje się od wykonywania czynności lotniczych w przypadku, gdy:
1)
odczuwa dolegliwość fizyczną lub psychiczną, która utrudnia jemu wykonywanie tych czynności w sposób bezpieczny;
2)
znajduje się pod wpływem środków ograniczających sprawność psychiczną lub fizyczną w szczególności:
a)
leków,
b)
alkoholu,
c)
narkotyków albo innych środków odurzających.
§  40. 
1. 
Członek personelu lotniczego przy wykonywaniu czynności lotniczych stosuje się do ograniczeń medycznych zamieszczonych w orzeczeniu lotniczo-lekarskim.
2. 
Jeżeli z ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, wynika obowiązek wykonywania czynności lotniczych tylko przy użyciu szkieł korekcyjnych, członek personelu lotniczego posiada podczas wykonywania tych czynności zapasowe szkła korekcyjne.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do uczestnika szkolenia lotniczego odbywającego szkolenie w celu uzyskania licencji lub uprawnienia. Ograniczenie wymienione w ust. 1 wpisuje się do dokumentu przebiegu szkolenia praktycznego.