Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Licencja i świadectwa kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2013.471
Akt utracił moc Wersja od: 29 stycznia 2015 r.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa:1)
wzory licencji i świadectw kwalifikacji,2)
uprawnienia przyznawane i wpisywane do licencji i świadectw kwalifikacji,3)
szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów licencji i świadectw kwalifikacji, dotyczące kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki,4)
szczegółowe warunki i sposób:a)
wydawania, przedłużania, wznawiania, wymiany, cofania, ograniczania, zawieszania i przywracania licencji i świadectw kwalifikacji oraz wynikających z nich uprawnień,b)
uznawania, zawieszania uznania, cofania uznania i przywracania uznania obcych licencji i świadectw kwalifikacji oraz wynikających z nich uprawnień, wydanych przez właściwy organ obcego państwa,c)
uzyskiwania i sprawdzania kwalifikacji lotniczych,d)
prowadzenia rejestru personelu lotniczego,e)
prowadzenia szkolenia lotniczego,5)
szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji i świadectw kwalifikacji- w zakresie specjalności kontrolera ruchu lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, informatora służby informacji powietrznej oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:1)
AFIS - rozumie się przez to lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);2)
ATC - rozumie się przez to służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);3)
ATS - rozumie się przez to służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);4)
egzaminatorze państwowym - rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;5)
egzaminie państwowym - rozumie się przez to egzamin składający się z części teoretycznej i praktycznej, złożony przed komisją egzaminacyjną zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 99 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;6)
FIS - rozumie się przez to służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);7)
ICAO - rozumie się przez to Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);8)
informatorze AFIS - rozumie się przez to informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO - Aerodrome Flight Information Service Officer);9)
informatorze FIS - rozumie się przez to informatora służby informacji powietrznej (FISO - Flight Information Service Officer);10)
instruktorze OJT - rozumie się przez to instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);11)
instruktorze OST - rozumie się przez to instruktora szkolenia na symulatorze (On-the Simulator Training);12)
jednostce - rozumie się przez to organ, w którym jest zapewniana służba ruchu lotniczego;13)
Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisaną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.);14)
licencjach - rozumie się przez to licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;15)
orzeczeniu lotniczo-lekarskim - rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;16)
ośrodku - rozumie się przez to certyfikowaną organizację szkoleniową personelu ATS będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu (CAPTO - Certified ATS Personnel Training Organization);17)
OJTI - rozumie się przez to uzupełniające uprawnienie instruktorskie wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the Job Training Instructor Endorsement);18)
OSTI - rozumie się przez to uzupełniające uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na symulatorze (On-the Simulator Training Instructor Special Endorsement);19)
personelu ATS - rozumie się przez to członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, licencję kontrolera ruchu lotniczego, świadectwo kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej lub świadectwo kwalifikacji informatora lotniskowej służby informacji powietrznej;20)
poziomie 4 operacyjnym, poziomie 5 rozszerzonym albo poziomie 6 biegłym - rozumie się przez to odpowiedni poziom biegłości językowej ustalony według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:a)
załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 805/2011 z dnia 10 sierpnia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 206 z 11.08.2011, str. 21) - dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,b)
Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - dla informatora służby informacji powietrznej i informatora lotniskowej służby informacji powietrznej;21)
Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;22)
prowadzącym szkolenie - rozumie się przez to ośrodek lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana lotniskowa służba informacji powietrznej;23)
rozporządzeniu nr 216/2008 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.);24)
rozporządzeniu nr 805/2011 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 z dnia 10 sierpnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;25)
Specyfikacji EUROCONTROL - rozumie się przez to Specyfikację EUROCONTROL do szkolenia wstępnego kontrolerów ruchu lotniczego wprowadzoną do stosowania przepisami wydanymi na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;26)
świadectwie AFIS - rozumie się przez to świadectwo kwalifikacji informatora lotniskowej służby informacji powietrznej;27)
świadectwie FIS - rozumie się przez to świadectwo kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej;28)
świadectwach kwalifikacji - rozumie się przez to świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;29)
uprawnieniu - rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;30)
uprawnieniu FIS - rozumie się przez to uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);31)
uprawnieniu RIS - rozumie się przez to uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);32)
uprawnieniu uzupełniającym - rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;33)
uprawnieniu uzupełniającym w jednostce - rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego, świadectwa kwalifikacji informatora FIS albo informatora AFIS i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;34)
uprawnieniu uzupełniającym w zakresie języka - rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;36)
Załączniku 1 - rozumie się przez to Załącznik 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Dz. Urz. ULC z 2008 r. Nr 1, poz. 6).§ 3.
Do szkoleń w jednostce określonych w § 30 ust. 1 pkt 2 dla praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego oraz kontrolerów ruchu lotniczego, w zakresie nieuregulowanym, stosuje się normy i zalecane metody postępowania określone w Załączniku 1.§ 4.
1.
Prezes Urzędu zawiadamia ICAO o różnicach w rozumieniu art. 38 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.2.
Różnice, o których mowa w ust. 1, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, w Zbiorze Informacji Lotniczych Polska (AIP Polska).