Dział 5 - DYPLOMY, ŚWIADECTWA, KOMISJE KWALIFIKACYJNE I EGZAMINACYJNE - Kwalifikacje zawodowe oficerów i marynarzy na polskich morskich statkach handlowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1958.39.178

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 1958 r.

Dział  V.

DYPLOMY, ŚWIADECTWA, KOMISJE KWALIFIKACYJNE I EGZAMINACYJNE

Dyplomy i komisje kwalifikacyjne dla oficerów.

§  63.
Wzory dyplomów ustala Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej.
§  64.
Do orzekania w sprawach stopni oficerskich powołane są komisje kwalifikacyjne dla oficerów. Liczbę komisji, ich siedziby, regulamin, właściwość miejscową oraz szczegółowy skład komisji ustala Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej.
§  65.
W skład komisji kwalifikacyjnej dla oficerów wchodzą:
1)
dwaj delegaci Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej, z których jeden jest przewodniczącym komisji, a drugi zastępcą przewodniczącego; jeden z nich powinien posiadać stopień kapitana żeglugi wielkiej, a drugi stopień oficera mechanika okrętowego I klasy;
2)
przedstawiciele urzędu morskiego w stopniach oficerskich;
3)
przedstawiciel Marynarki Wojennej;
4)
przedstawiciel Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Rybaków Morskich;
5)
przedstawiciele przedsiębiorstw żeglugowych;
6)
przedstawiciele szkoły morskiej.
§  66.
Komisja kwalifikacyjna dla oficerów wydaje orzeczenia w sprawie stopni w zespole nie mniejszym niż 5-osobowy, w skład którego powinni wejść przedstawiciele wymienionych w § 65 instytucji o specjalnościach odpowiadających rozpatrywanej sprawie.
§  67.
Dyplomy oficerów wydają na podstawie orzeczenia komisji kwalifikacyjnej:
1)
dyplomy kapitana żeglugi wielkiej i oficera mechanika okrętowego I klasy - Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej,
2)
pozostałe dyplomy - Dyrektor Urzędu Morskiego.
§  68.
1.
Programy kursów i egzaminów oraz regulaminy egzaminów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu zatwierdza Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, a w stosunku do służby radiokomunikacyjnej - ponadto w porozumieniu z Ministrem Łączności.
2.
Skład komisji egzaminacyjnych ustala Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej.
3.
W skład komisji egzaminacyjnych wchodzi przedstawiciel Marynarki Wojennej.

Świadectwa i komisje kwalifikacyjne dla marynarzy.

§  69.
Do orzekania w sprawach stopni marynarzy powołane są komisje kwalifikacyjne dla marynarzy.
§  70.
1.
Komisje kwalifikacyjne dla marynarzy powołują dyrektorzy urzędów morskich.
2.
Regulamin komisji i wzory świadectw zatwierdza Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej.
§  71.
1.
Komisja kwalifikacyjna dla marynarzy przy wydawaniu orzeczeń stwierdza praktykę kwalifikacyjną i przeprowadza egzaminy, jeżeli kandydat nie złożył egzaminu przed właściwą komisją egzaminacyjną.
2.
Programy egzaminów oraz ich regulamin zatwierdza Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej.
§  72.
W skład komisji kwalifikacyjnej dla marynarzy wchodzą:
1)
dwaj delegaci dyrektora urzędu morskiego, z których jeden jest przewodniczącym, a drugi zastępcą przewodniczącego; jeden z nich powinien posiadać co najmniej stopień kapitana żeglugi małej, a drugi co najmniej stopień oficera mechanika okrętowego II klasy;
2)
przedstawiciel Zarządu Oddziału Związku Zawodowego Marynarzy i Rybaków Morskich;
3)
przedstawiciele przedsiębiorstw żeglugowych;
4)
przedstawiciele morskiego szkolnictwa zawodowego;
5)
przedstawiciel Marynarki Wojennej;
6)
sekretarz komisji wyznaczony przez dyrektora urzędu morskiego.
§  73.
Komisja kwalifikacyjna dla marynarzy wydaje orzeczenia w sprawie świadectw dla marynarzy w zespole 6-osobowym, w skład którego powinni wchodzić przedstawiciele wymienionych w § 72 instytucji o specjalnościach odpowiadających rozpatrywanej sprawie.
§  74.
Świadectwa dla marynarzy wydaje na podstawia orzeczenia komisji kwalifikacyjnej dyrektor urzędu morskiego.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  75.
1.
Dyplomy oficerów służby nawigacyjnej i mechanicznej uzyskane na podstawie rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 9 marca 1949 r. w sprawie kwalifikacji kapitanów i oficerów na polskich morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 21, poz. 140) zachowują swoją ważność, a przywiązane do nich uprawnienia regulują przepisy niniejszego rozporządzenia.
2.
Przepis ust. 1 nie stosuje się do dyplomów porucznika żeglugi przybrzeżnej i oficera mechanika okrętowego V klasy.
3.
Dyplomy oficerów służby nawigacyjnej i mechanicznej, uzyskane na podstawie rozporządzenia z dnia 30 listopada 1931 r. o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz. U. z 1932 r. Nr 4, poz. 24 i z 1935 r. Nr 15, poz. 84), podlegają wymianie na odpowiednie dyplomy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu.
§  76.
1.
Posiadacze dyplomów porucznika żeglugi przybrzeżnej i oficera mechanika okrętowego V klasy mają prawo wymiany tych dyplomów na ustanowione niniejszym rozporządzeniem dyplomy porucznika żeglugi małej lub oficera mechanika okrętowego IV klasy po złożeniu egzaminu przewidzianego w § 8 ust. 1 pkt 5 lub w § 15 ust. 1 pkt 6.
2.
Posiadacze dyplomów porucznika żeglugi przybrzeżnej i oficera mechanika okrętowego V klasy, którzy nie spełnią warunku przewidzianego w ust. 1, mają prawo do:
1)
wymiany posiadanych dyplomów na dyplomy porucznika żeglugi małej bądź oficera mechanika okrętowego IV klasy z ograniczonymi uprawnieniami co do zasięgu pływania lub rodzaju statku według zasad ustalonych w instrukcji wydanej przez Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej;
2)
wymiany bez egzaminu posiadanych dyplomów na dyplomy ustanowione w rozporządzeniu Ministra Żeglugi z dnia 16 listopada 1951 r. w sprawie kwalifikacji personelu kierowniczego na polskich morskich statkach handlowych w żegludze portowej i osłoniętej (Dz. U. Nr 66, poz. 463), a to dyplomu porucznika żeglugi przybrzeżnej na dyplom szypra żeglugi osłoniętej II klasy, a dyplomu oficera mechanika okrętowego V klasy na dyplom maszynisty okrętowego II klasy.
§  77.
Osoby, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadają dyplomy oficerów elektryków okrętowych o charakterze tymczasowym, mają prawo wymiany posiadanych dyplomów na odpowiednie dyplomy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu.
§  78.
1.
Oficerowie i marynarze służby radiokomunikacyjnej niezależnie od dyplomów lub świadectw przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu obowiązani są posiadać świadectwa przewidziane w rozporządzeniu z dnia 2 lipca 1937 r. o świadectwach operatorów radiowych (Dz. U. Nr 57, poz. 452).
2.
Osoby, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadają świadectwa radiotelegrafisty I lub II klasy, przewidziane w powołanym w ust. 1 rozporządzeniu z dnia 2 lipca 1937 r., mają prawo do otrzymania odpowiednich dyplomów oficerów służby radiokomunikacyjnej bez obowiązku składania egzaminów, a mianowicie: posiadacz świadectwa radiotelegrafisty I klasy może otrzymać dyplom radiooficera okrętowego I klasy, a posiadacz świadectwa radiotelegrafisty II klasy może otrzymać dyplom radiooficera okrętowego II klasy.
§  79.
Osoby, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zajmują stanowiska oficerów administracyjnych na statkach morskich, mają prawo do uzyskania odpowiedniego stopnia na następujących warunkach:
1)
stopień intendenta II klasy - jeżeli posiadają 48-miesieczną praktykę pływania na statku na stanowisku ochmistrza lub stewarda gospodarczego;
2)
stopień intendenta I klasy - jeżeli posiadają 60-miesięczną praktykę pływania na statku na stanowiskach oficerów administracyjnych, a w tym 24-miesięczną praktykę pływania na statku na stanowisku intendenta statku pasażerskiego.
§  80.
Dyplomy oficerskie na podstawie przepisów niniejszego rozdziału wydawane będą najdalej w ciągu 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  81.
1.
Osoby, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zajmują stanowiska marynarzy na statkach morskich i posiadają 12-miesięczną praktykę na danym stanowisku, mają prawo do uzyskania odpowiedniego stopnia bez składania egzaminów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
2.
Świadectwa marynarskie o uzyskaniu stopni na podstawie ust. 1 wydawane będą najdalej w ciągu 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do starszych marynarzy i kucharzy okrętowych.
§  82.
1.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych Minister Żeglugi i Gospodarki Wodnej na wniosek komisji kwalifikacyjnej może zwolnić kandydata ubiegającego się o dyplom na wyższy stopień oficerski od warunku posiadania świadectwa dojrzałości przewidzianego w § 4 niniejszego rozporządzenia.
2.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych dyrektor urzędu morskiego na wniosek komisji kwalifikacyjnej może zwolnić kandydata ubiegającego się o świadectwo na wyższy stopień marynarski od warunku posiadania świadectwa ukończenia 7 klas szkoły podstawowej, przewidzianego w § 37 niniejszego rozporządzenia.
3.
W przypadkach uzasadnionych względami konieczności eksploatacyjnej dyrektorzy urzędów morskich mogą wydawać oficerom i marynarzom zezwolenia uprawniające do zajmowania stanowiska o jeden stopień wyższego niż przewiduje posiadany dyplom lub świadectwo - pod warunkiem zachowania niezbędnych wymagań bezpieczeństwa żeglugi.
§  83.
Naruszenie przepisów niniejszego rozporządzenia powoduje odpowiedzialność karną w zakresie przewidzianym w art. 44 przepisów z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. z 1938 r. Nr 46, poz. 376).
§  84.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 9 marca 1949 r. w sprawie kwalifikacji kapitanów i oficerów na polskich morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 21, poz. 140);
2)
rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 30 czerwca 1950 r. w sprawie kwalifikacji oficerów kulturalno-oświatowych na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 28, poz. 264).
§  85.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.