Rozdział 3 - Oficerowie służby mechanicznej. - Kwalifikacje zawodowe oficerów i marynarzy na polskich morskich statkach handlowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1958.39.178

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 1958 r.

Rozdział  3.

Oficerowie służby mechanicznej.

§  12.
W służbie mechanicznej ustanawia się następujące stopnie oficerskie:
1.
oficer mechanik okrętowy IV klasy,
2.
oficer mechanik okrętowy III klasy,
3.
oficer mechanik okrętowy II klasy,
4.
oficer mechanik okrętowy I klasy.
§  13.
W służbie mechanicznej ustanawia się następujące stanowiska oficerskie:
1.
asystent maszynowy - pomocnik kierownika maszyn nie pełniący samodzielnie służby,
2.
IV mechanik - pomocnik kierownika maszyn,
3.
III mechanik - pomocnik kierownika maszyn,
4.
II mechanik - pomocnik kierownika maszyn,
5.
I mechanik - zastępca kierownika działu maszynowego,
6.
starszy mechanik - kierownik działu maszynowego.

Uwaga: Na statkach, na których nie ma stanowiska starszego mechanika, kierownikiem działu maszynowego jest I mechanik, a zastępcą kierownika działu maszynowego - II mechanik.

§  14.
W zakresie uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów służby mechanicznej rozróżnia się 4 kategorie statków morskich:
IV kategoria- statki o mocy głównych silników parowych poniżej 600 KM

oraz statki o mocy głównych silników spalinowych poniżej

400 KM;

III kategoria- statki o mocy głównych silników parowych od 600 do 1.500 KM

oraz statki o mocy głównych silników spalinowych od 400 do

1.200 KM;

II kategoria- statki o mocy głównych silników parowych od 1.500 do 3.000

KM oraz statki o mocy głównych silników spalinowych od

1.200 do 2.500 KM;

I kategoria- statki o mocy głównych silników parowych powyżej 3.000 KM

oraz statki o mocy głównych silników spalinowych powyżej

2.500 KM.

§  15.
Do uzyskania stopnia oficerskiego służby mechanicznej wymagane są następujące warunki:
1.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy:
1)
ukończenie szkoły morskiej kierunku mechanicznego,
2)
posiadanie 30-miesięcznej praktyki, w tym 12 miesięcy pływania na statku na stanowisku członka załogi maszynowej i 3 miesiące na stanowisku asystenta oraz 12 miesięcy praktyki w warsztatach mechanicznych, w tym co najmniej 3 miesiące praktyki stoczniowej przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych; praktykę w warsztatach szkoły morskiej kierunku mechanicznego zalicza się do praktyki w warsztatach mechanicznych,
3)
złożenie egzaminu praktycznego

albo:

4)
posiadanie stopnia smarownika okrętowego lub motorzysty okrętowego,
5)
posiadanie 60-miesięcznej praktyki pływania na statku w załodze maszynowej, w tym 18 miesięcy na stanowisku smarownika okrętowego lub motorzysty okrętowego i 6 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego, z tym że 18 miesięcy pływania może być zastąpione praktyką w warsztatach mechanicznych, stoczniach bądź przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych,
6)
złożenie egzaminu teoretycznego i praktycznego;
2.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy:
1)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy,
2)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w służbie mechanicznej na statkach co najmniej III kategorii; praktykę na stanowisku asystenta maszynowego zalicza się w ilości 6 miesięcy;

osoby, które nie ukończyły szkoły morskiej kierunku mechanicznego, obowiązane są złożyć ponadto egzamin teoretyczny;

3.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy:
1)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy,
2)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w służbie mechanicznej, w tym 12 miesięcy na stanowisku kierownika maszyn na statkach III kategorii lub zastępcy kierownika maszyn na statkach II kategorii;

osoby, które nie ukończyły szkoły morskiej kierunku mechanicznego, obowiązane są złożyć ponadto egzamin teoretyczny;

4.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego I klasy:
1)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy,
2)
posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w służbie mechanicznej, w tym 6 miesięcy na stanowisku kierownika maszyn na statkach II kategorii lub zastępcy kierownika maszyn na statkach I kategorii,
3)
złożenie egzaminu na stopień mechanika okrętowego I klasy.
§  16.
1.
Oficerom służby mechanicznej zalicza się do wymaganego okresu praktyki, dla uzyskania wyższych stopni, czas pracy na stanowiskach kierownika lub oficera praktyk na statkach szkolnych lub na statkach handlowych, z tym że zaliczenie nie może objąć więcej niż 8 miesięcy.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego I klasy.
§  17.
Osoby posiadające dyplom inżyniera budowy okrętów ze specjalnością budowy maszyn okrętowych z co najmniej 12-miesięczną praktyką w jednostkach organizacyjnych resortu żeglugi i gospodarki wodnej lub na stoczniach mają prawo - za zgodą Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej - ubiegać się o dyplom oficera mechanika-okrętowego IV klasy na warunkach podanych w § 15 dla absolwentów szkoły morskiej.
§  18.
Asystentem maszynowym może być absolwent szkoły morskiej kierunku mechanicznego bądź osoba posiadająca dyplom inżyniera Wydziału Budownictwa Okrętowego ze specjalnością budowy maszyn okrętowych, bądź osoba, która złożyła egzamin wymagany do uzyskania dyplomu co najmniej oficera mechanika okrętowego IV klasy.
§  19.
Ustanawia się następujące uprawnienia zawodowe oficerów służby mechanicznej:
1.
Oficer mechanik okrętowy IV klasy może być:
1)
kierownikiem maszyn na statkach IV kategorii, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych,
2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach III kategorii, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych,
3)
III mechanikiem na statkach II kategorii,
4)
IV mechanikiem na statkach I kategorii.
2.
Oficer mechanik okrętowy III klasy może być:
1)
kierownikiem maszyn na statkach III kategorii, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych,
2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach II kategorii,
3)
III mechanikiem na statkach wszystkich kategorii.
3.
Oficer mechanik okrętowy II klasy może być:
1)
kierownikiem maszyn na statkach II kategorii, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych,
2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach wszystkich kategorii, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych I kategorii.
4.
Oficer mechanik okrętowy I klasy może być kierownikiem maszyn na statkach wszystkich kategorii. Do zajmowania stanowiska kierownika maszyn na statkach pasażerskich i szkolnych I kategorii oraz stanowiska starszego mechanika wymagane jest posiadanie 24-miesięcznej praktyki na stanowisku kierownika maszyn na innych statkach.