Rozdział 2 - Oficerowie służby nawigacyjnej. - Kwalifikacje zawodowe oficerów i marynarzy na polskich morskich statkach handlowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1958.39.178

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 1958 r.

Rozdział  2.

Oficerowie służby nawigacyjnej.

§  5.
W służbie nawigacyjnej ustanawia się następujące stopnie oficerskie:
1.
porucznik żeglugi małej,
2.
porucznik żeglugi wielkiej,
3.
kapitan żeglugi małej,
4.
kapitan żeglugi wielkiej.
§  6.
W służbie nawigacyjnej ustanawia się następujące stanowiska oficerskie:
1.
asystent pokładowy - pomocnik kierownika statku nie pełniący samodzielnie służby,
2.
IV oficer - pomocnik kierownika statku,
3.
III oficer - pomocnik kierownika statku,
4.
II oficer - pomocnik kierownika statku,
5.
I oficer (starszy oficer) - zastępca kierownika statku,
6.
kapitan - kierownik statku.
§  7.
1.
W zakresie uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów służby nawigacyjnej rozróżnia się 3 rodzaje żeglugi morskiej:
1)
żegluga przybrzeżna,
2)
żegluga mała,
3)
żegluga wielka.
2.
Przez żeglugę przybrzeżną rozumie się żeglugę morską w odległości nie przekraczającej 20 mil morskich od linii brzegu morskiego Państwa Polskiego.
3.
Przez żeglugę małą rozumie się żeglugę na Morzu Bałtyckim poza granicami żeglugi przybrzeżnej oraz na Morzu Północnym - do 62° szerokości geograficznej północnej i 8° długości geograficznej zachodniej, jak również żeglugę na wodach do linii łączącej Ouessant (Francja) i Fastnet (Irlandia).
4.
Przez żeglugę wielką rozumie się żeglugę na pozostałych obszarach morskich.
§  8.
Do uzyskania stopnia oficera służby nawigacyjnej wymagane są następujące warunki:
1.
do uzyskania stopnia porucznika żeglugi małej:
1)
ukończenie szkoły morskiej kierunku nawigacyjnego,
2)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statku w charakterze członka załogi pokładowej lub ucznia co najmniej w żegludze małej, w tym 3 miesiące na stanowisku asystenta,
3)
złożenie egzaminu praktycznego

albo:

4)
posiadanie 60-miesięcznej praktyki pływania na statku w załodze pokładowej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku starszego marynarza i 6 miesięcy na stanowisku asystenta w żegludze co najmniej małej,
5)
złożenie egzaminu teoretycznego i praktycznego;
2.
do uzyskania stopnia porucznika żeglugi wielkiej:
1)
posiadanie stopnia porucznika żeglugi małej,
2)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w służbie nawigacyjnej (z wyjątkiem stanowisk asystenckich) - z wyłączeniem żeglugi przybrzeżnej, w tym co najmniej 12 miesięcy w żegludze małej; miesiąc pływania na morskim statku handlowym może być zastąpiony 2 miesiącami pływania na statkach ratownictwa morskiego, z tym że zaliczone w ten sposób pływanie nie może przekraczać 12 miesięcy praktyki pływania wymaganej dla uzyskania tego stopnia;

osoby, które nie ukończyły szkoły morskiej kierunku nawigacyjnego, obowiązane są złożyć ponadto egzamin teoretyczny;

3.
do uzyskania stopnia kapitana żeglugi małej:
1)
posiadanie stopnia porucznika żeglugi wielkiej,
2)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w służbie nawigacyjnej, z wyłączeniem żeglugi przybrzeżnej, w tym co najmniej 12 miesięcy w żegludze wielkiej;

osoby, które nie ukończyły szkoły morskiej kierunku nawigacyjnego, obowiązane są złożyć ponadto egzamin teoretyczny;

4.
do uzyskania stopnia kapitana żeglugi wielkiej:
1)
posiadanie stopnia kapitana żeglugi małej,
2)
posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowisku zastępcy kierownika statku (kapitana) w żegludze wielkiej; do wymaganej praktyki może być zaliczony okres pływania na stanowisku kierownika statku (kapitana) w żegludze małej - nie przekraczający jednak 6 miesięcy,
3)
złożenie egzaminu kapitańskiego.
§  9.
1.
Oficerom służby nawigacyjnej zalicza się do wymaganego okresu praktyki, dla uzyskania wyższych stopni, czas pracy na stanowisku kierownika lub oficera praktyk na statkach szkolnych lub na statkach handlowych, z tym że zaliczenie nie może wynosić więcej niż 8 miesięcy.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uzyskania stopnia kapitana żeglugi wielkiej.
§  10.
Asystentem pokładowym może być absolwent szkoły morskiej kierunku nawigacyjnego bądź osoba, która złożyła egzamin wymagany do uzyskania co najmniej stopnia porucznika żeglugi małej.
§  11.
Ustanawia się następujące uprawnienia zawodowe oficerów służby nawigacyjnej:
1.
Porucznik żeglugi małej może być:
1)
kierownikiem statku (kapitanem) w żegludze przybrzeżnej na każdym statku do 500 BRT, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych; jednakże warunkiem zajmowania stanowiska kierownika statku (kapitana) jest posiadanie 48-miesięcznej praktyki pływania, w tym 12 miesięcy na stanowiskach oficerskich w służbie nawigacyjnej w żegludze co najmniej małej,
2)
zastępcą kierownika statku (kapitana):
a)
w żegludze przybrzeżnej na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych ponad 500 BRT,
b)
w żegludze małej na każdym statku do 500 BRT, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych,
3)
II oficerem - w żegludze małej na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych ponad 500 BRT,
4)
III oficerem - w każdej żegludze i na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych w żegludze wielkiej.
2.
Porucznik żeglugi wielkiej może być:
1)
kierownikiem statku (kapitanem):
a)
w żegludze przybrzeżnej na każdym statku,
b)
w żegludze małej - na każdym statku do 500 BRT, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych,
2)
zastępcą kierownika statku (kapitana):
a)
w żegludze przybrzeżnej - na każdym statku,
b)
w żegludze małej - na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych,
3)
II oficerem w każdej żegludze i na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych w żegludze wielkiej.
3.
Kapitan żeglugi małej może być:
1)
kierownikiem statku (kapitanem):
a)
w żegludze przybrzeżnej - na każdym statku,
b)
w żegludze małej - na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych ponad 500 BRT,
2)
zastępcą kierownika statku (kapitana) w każdej żegludze i na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich i szkolnych w żegludze wielkiej.
4.
Kapitan żeglugi wielkiej może być kierownikiem statku (kapitanem) w każdej żegludze i na każdym statku. Do zajmowania stanowiska kierownika (kapitana) na statkach pasażerskich w żegludze wielkiej wymagane jest posiadanie 48-miesięcznej praktyki na stanowisku kierownika (kapitana) na innych statkach w żegludze wielkiej.