Rozdział 4 - Świadectwa i patenty w służbie maszynowej - Kwalifikacje zawodowe i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.50.427

Akt utracił moc
Wersja od: 24 lutego 2014 r.

Rozdział  4

Świadectwa i patenty w służbie maszynowej

§  21.
1.
Ustala się w służbie maszynowej następujące świadectwa i patenty:
1)
świadectwo motorzysty żeglugi śródlądowej;
2)
patent mechanika statkowego żeglugi śródlądowej.
2.
Wzory świadectwa i patentu, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  22.
Do uzyskania świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
12-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym albo 18-miesięcznej praktyki w warsztatach mechanicznych przy remoncie silników spalinowych, ukończenie kursu w zakresie obsługi urządzeń maszynowych na statkach oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2)
co najmniej wykształcenia zasadniczego zawodowego o kierunku mechanicznym lub elektrycznym, 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym oraz złożenie egzaminu z umiejętności praktycznych, albo
3) 9
 świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej o kierunku żegluga śródlądowa albo dyplomu uczelni w specjalności żegluga śródlądowa, albo
4)
patentu motorzysty wachtowego w żegludze morskiej, albo
5)
stopnia marynarza albo podoficera rezerwy Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej o specjalności motorzysty okrętowego.
§  23.
1.
Do uzyskania patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
36-miesięcznej praktyki pływania, przy czym co najmniej 20 miesięcy powinna stanowić praktyka pływania na statkach żeglugi śródlądowej przy obsłudze mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, natomiast 16 miesięcy może stanowić praktyka w stoczniach lub warsztatach mechanicznych przy remoncie silników spalinowych, oraz złożenie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych, albo
2)
świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej oraz dodatkowej 20-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej na stanowisku motorzysty - przy obsłudze mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, albo
3)
dyplomu oficera mechanika na polskich statkach morskich albo stopnia oficera służby mechanicznej Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej.
2.
Dla osób, które ukończyły co najmniej szkołę średnią o kierunku żegluga śródlądowa, wymiar praktyki pływania, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wynosi 24 miesiące, w tym co najmniej 18 miesięcy powinna stanowić praktyka pływania na statkach żeglugi śródlądowej przy obsłudze mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, natomiast 6 miesięcy może stanowić praktyka w stoczniach lub w warsztatach mechanicznych przy remoncie silników spalinowych.
§  24.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy świadectw i patentów w służbie maszynowej:
1)
świadectwo motorzysty żeglugi śródlądowej - uprawnia do samodzielnej obsługi urządzeń maszynowych o mocy maszyn głównych do 300 kW;
2)
patent mechanika statkowego żeglugi śródlądowej - uprawnia do zajmowania stanowiska mechanika na każdym statku żeglugi śródlądowej.
9 § 22 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz.U.09.110.916) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.