Rozdział 4 - Świadectwa i patenty w służbie maszynowej - Kwalifikacje zawodowe i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.50.427
Akt utracił moc Wersja od: 24 lutego 2014 r.
Rozdział 4
Świadectwa i patenty w służbie maszynowej
Świadectwa i patenty w służbie maszynowej
§ 21.
1.
Ustala się w służbie maszynowej następujące świadectwa i patenty:1)
świadectwo motorzysty żeglugi śródlądowej;2)
patent mechanika statkowego żeglugi śródlądowej.2.
Wzory świadectwa i patentu, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.§ 22.
Do uzyskania świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:1)
12-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym albo 18-miesięcznej praktyki w warsztatach mechanicznych przy remoncie silników spalinowych, ukończenie kursu w zakresie obsługi urządzeń maszynowych na statkach oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo2)
co najmniej wykształcenia zasadniczego zawodowego o kierunku mechanicznym lub elektrycznym, 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym oraz złożenie egzaminu z umiejętności praktycznych, albo3) 9
świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej o kierunku żegluga śródlądowa albo dyplomu uczelni w specjalności żegluga śródlądowa, albo4)
patentu motorzysty wachtowego w żegludze morskiej, albo5)
stopnia marynarza albo podoficera rezerwy Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej o specjalności motorzysty okrętowego.§ 23.
1.
Do uzyskania patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:1)
36-miesięcznej praktyki pływania, przy czym co najmniej 20 miesięcy powinna stanowić praktyka pływania na statkach żeglugi śródlądowej przy obsłudze mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, natomiast 16 miesięcy może stanowić praktyka w stoczniach lub warsztatach mechanicznych przy remoncie silników spalinowych, oraz złożenie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych, albo2)
świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej oraz dodatkowej 20-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej na stanowisku motorzysty - przy obsłudze mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, albo3)
dyplomu oficera mechanika na polskich statkach morskich albo stopnia oficera służby mechanicznej Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej.2.
Dla osób, które ukończyły co najmniej szkołę średnią o kierunku żegluga śródlądowa, wymiar praktyki pływania, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wynosi 24 miesiące, w tym co najmniej 18 miesięcy powinna stanowić praktyka pływania na statkach żeglugi śródlądowej przy obsłudze mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, natomiast 6 miesięcy może stanowić praktyka w stoczniach lub w warsztatach mechanicznych przy remoncie silników spalinowych.§ 24.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy świadectw i patentów w służbie maszynowej:1)
świadectwo motorzysty żeglugi śródlądowej - uprawnia do samodzielnej obsługi urządzeń maszynowych o mocy maszyn głównych do 300 kW;2)
patent mechanika statkowego żeglugi śródlądowej - uprawnia do zajmowania stanowiska mechanika na każdym statku żeglugi śródlądowej.9 § 22 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz.U.09.110.916) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.