Rozdział 1 - Marynarze specjalności pokładowej statków morskich z wyjątkiem statków rybackich. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.52.232

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1987 r.

Rozdział  1

Marynarze specjalności pokładowej statków morskich z wyjątkiem statków rybackich.

§  47.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do marynarzy specjalności pokładowej wszystkich statków objętych rozporządzeniem, z wyjątkiem statków rybackich.
2.
Przez praktykę pływania wymaganą do uzyskania stopni określonych w niniejszym rozdziale rozumie się praktykę nabytą na statkach morskich innych niż rybackie.
§  48.
W specjalności pokładowej ustala się następujące stopnie:
1)
marynarz,
2)
starszy marynarz,
3)
bosman,
4)
sternik,
5)
sternik-motorzysta.
§  49.
W specjalności pokładowej ustala się następujące stanowiska:
1)
młodszy marynarz,
2)
marynarz,
3)
starszy marynarz,
4)
bosman,
5)
sternik,
6)
sternik-motorzysta,
7)
marynarz strażak,
8)
starszy marynarz strażak,
9)
strażak okrętowy,
10)
starszy strażak okrętowy.
§  50.
Do uzyskania stopnia nieoficerskiego w specjalności pokładowej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1)
do uzyskania stopnia marynarza:
a)
posiadanie wykształcenia co najmniej zasadniczego zawodowego w zawodzie marynarza o kierunku pokładowym oraz złożenie egzaminu przez osoby, które ukończyły szkołę żeglugi śródlądowej,

albo

b)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności pokładowej oraz złożenie egzaminu,
2)
do uzyskania stopnia starszego marynarza:
a)
posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku pokładowym, posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi, studenta lub ucznia w specjalności pokładowej, posiadanie świadectwa ratownika oraz złożenie egzaminu przez osoby, które ukończyły szkołę żeglugi śródlądowej,

albo

b)
posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego w zawodzie marynarza pokładowego, posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi, studenta lub ucznia w specjalności pokładowej, posiadanie świadectwa ratownika oraz złożenie egzaminu przez osoby, które ukończyły szkołę żeglugi śródlądowej,

albo

c)
posiadanie stopnia marynarza, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku marynarza, posiadanie świadectwa ratownika oraz złożenie egzaminu,
3)
do uzyskania stopnia bosmana:
a)
posiadanie stopnia starszego marynarza,
b) 12
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza, w tym co najmniej 12-miesięcy na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR,
c)
złożenie egzaminu,
4)
do uzyskania stopnia sternika:
a)
posiadanie stopnia starszego marynarza lub starszego rybaka,
b)
posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza lub starszego rybaka,
c)
złożenie egzaminu, w tym z umiejętności prowadzenia małych statków,
5)
do uzyskania stopnia sternika-motorzysty:
a)
spełnienie warunków przewidzianych w pkt 4,
b)
złożenie egzaminu z zakresu obsługi typowych silników spalinowych do 125 kW (170 KM).
§  51.
1.
Do zajmowania poszczególnych stanowisk w specjalności pokładowej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1)
stanowiska: marynarza, starszego marynarza i bosmana mogą zajmować osoby posiadające odpowiednio takie same stopnie,
2)
stanowisko marynarza strażaka może zajmować osoba, która posiada stopień marynarza i która odbyła odpowiednie przeszkolenie pożarnicze,
3)
stanowisko starszego marynarza strażaka może zajmować osoba, która posiada stopień starszego marynarza i ukończyła odpowiedni kurs pożarniczy lub posiada kwalifikacje podoficera pożarnictwa,
4)
stanowisko strażaka okrętowego może zajmować osoba, która posiada kwalifikacje podoficera pożarnictwa oraz zakończone egzaminem przeszkolenie ze znajomości statku, jego mechanizmów i urządzeń związanych z bezpieczeństwem przeciwpożarowym oraz z organizacji pracy na statku,
5)
stanowisko starszego strażaka okrętowego może zajmować osoba posiadająca 24-miesięczną praktykę pływania na statkach morskich na stanowisku strażaka okrętowego.
2.
Oprócz uprawnień zawodowych określonych w ust. 1 ustala się następujące uprawnienia zawodowe marynarzy specjalności pokładowej:
1)
starszy marynarz może być kierownikiem statku bez własnego napędu o pojemności brutto do 500 TR w żegludze krajowej, z wyjątkiem statku pasażerskiego oraz magazynu pływającego posiadającego międzypokłady,
2)
bosman może być kierownikiem statku bez własnego napędu o pojemności brutto 1.600 TR w żegludze krajowej, z wyjątkiem statku pasażerskiego oraz magazynu pływającego o pojemności brutto powyżej 500 TR posiadającego międzypokłady,
3)
sternik może być kierownikiem:
a)
statku określonego w pkt 2,
b)
statku o długości całkowitej do 14 metrów z napędem mechanicznym w żegludze krajowej, z wyjątkiem statku pasażerskiego przewożącego więcej niż 35 pasażerów,
c)
promu wiosłowego i liniowego,
4)
sternik-motorzysta może:
a)
być kierownikiem statku określonego w pkt 2 i 3,
b)
być kierownikiem maszyn na statku o mocy silnika spalinowego do 125 kW (170 KM) w żegludze krajowej, z wyjątkiem statku pasażerskiego przewożącego więcej niż 35 pasażerów,
c)
pełnić jednocześnie funkcję kierownika statku i kierownika maszyn na statkach określonych w pkt 3 lit. b) o mocy silnika do 125 kW (170 KM), jeżeli manewrowanie silnikiem na tym statku odbywa się ze stanowiska sterowniczego.
3.
Przepisy § 7 stosuje się odpowiednio.
12 § 50 pkt 3 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.