Rozdział 2 - Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne. - Kwalifikacje nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych podległych Ministrowi Oświaty.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1962.30.141

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 1962 r.

Rozdział  2

Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne.

§  5.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do pracy w określonym rodzaju szkół posiada osoba, która zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu ukończyła zakład kształcenia nauczycieli albo ukończyła inną szkołę i posiada wykształcenie pedagogiczne lub praktykę pedagogiczną.
2.
Kwalifikacje, o których mowa w ust. 1, powinny być udowodnione dyplomami lub świadectwami stwierdzającymi ukończenie zakładu kształcenia nauczycieli lub innej szkoły.
§  6.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w przedszkolach i innych placówkach przedszkolnych posiada osoba, która ukończyła studium nauczycielskie o kierunku wychowania przedszkolnego albo liceum pedagogiczne dla wychowawczyń przedszkoli.
2.
Kwalifikacje, o których mowa w ust. 1, posiada również osoba, która:
1)
posiada kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach podstawowych lub średnich i ukończyła kurs z zakresu wychowania przedszkolnego albo
2)
ukończyła co najmniej średnią szkołę ogólnokształcącą lub zawodową i kurs pedagogiczny z zakresu wychowania przedszkolnego.
§  7.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach podstawowych posiada osoba, która ukończyła:
1)
studia wyższe magisterskie lub zawodowe ze specjalizacją pedagogiczną albo studia wyższe magisterskie lub zawodowe bez specjalizacji pedagogicznej i studium pedagogiczne lub kurs pedagogiczny, albo
2)
studium nauczycielskie, albo
3)
liceum pedagogiczne.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach wymienionych w ust. 1 posiada również osoba, mająca kwalifikacje do nauczania w liceach ogólnokształcących lub w szkołach zawodowych, jeżeli przedmioty, do których nauczania ona posiada kwalifikacje, występują w planie nauczania szkoły podstawowej.
3.
W okresie ustalonym przez Ministra Oświaty kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach podstawowych można uzyskać również przez ukończenie szkoły średniej ogólnokształcącej lub zawodowej i kursu pedagogicznego.
§  8.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w liceach ogólnokształcących posiada osoba, która w zakresie specjalności odpowiadającej jednemu z przedmiotów nauczania w liceum ukończyła:
1)
studia wyższe magisterskie ze specjalizacją pedagogiczną albo
2)
studia wyższe magisterskie bez specjalizacji pedagogicznej i studium pedagogiczne lub kurs pedagogiczny.
2.
Minister Oświaty ustali w drodze zarządzenia wykaz szkół wyższych i kierunków studiów, których ukończenie daje kwalifikacje naukowe do nauczania również przedmiotów nie odpowiadających głównej specjalności wymienionej w dyplomie ukończenia szkoły wyższej.
§  9.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów pedagogicznych, w tym również metodyki nauczania początkowego i metodyki wychowania przedszkolnego, w liceach pedagogicznych i w liceach pedagogicznych dla wychowawczyń przedszkoli posiada osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie w zakresie pedagogiki lub psychologii oraz odbyła co najmniej trzyletnią praktykę w szkołach podstawowych lub w przedszkolach bądź innych placówkach przedszkolnych.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w liceach pedagogicznych przedmiotów, których program obejmuje metodykę nauczania danego przedmiotu w szkole podstawowej, posiada osoba, która ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania tego przedmiotu w szkole średniej, a ponadto odbyła co najmniej trzyletnią praktykę pedagogiczną w szkołach ogólnokształcących, w tym co najmniej roczną w szkołach podstawowych w wymiarze nie niższym niż 12 godzin tygodniowo.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania innych przedmiotów niż wymienione w ust. 1 i 2 w liceach pedagogicznych i w liceach pedagogicznych dla wychowawczyń przedszkoli posiada osoba, która ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania danego przedmiotu w szkole średniej i odbyła co najmniej trzyletnią praktykę pedagogiczną w szkołach podstawowych lub w szkołach średnich.
§  10.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów pedagogicznych w technikach przemysłowo-pedagogicznych posiada osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie w zakresie pedagogiki lub psychologii oraz odbyła co najmniej trzyletnią praktykę pedagogiczną w szkole zawodowej lub ogólnokształcącej.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania metodyki szkolenia praktycznego z praktyką pedagogiczną posiada osoba, która ukończyła co najmniej studium nauczycielskie odpowiedniego kierunku lub posiada wykształcenie równorzędne, a ponadto odbyła co najmniej trzyletnią praktykę zawodową nienauczycielską i co najmniej dwuletnią praktykę pedagogiczną w szkołach zawodowych odpowiedniego rodzaju.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów zawodowych w technikach przemysłowo-pedagogicznych posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 14 ust. 1 i 3 lub § 15 ust. 4 i 5.
4.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów pomocniczych i ogólnokształcących w technikach przemysłowo-pedagogicznych posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 1.
5.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć warsztatowych w technikach przemysłowo-pedagogicznych posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 13 ust. 1.
§  11.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w studiach nauczycielskich, z wyjątkiem studiów dla nauczycieli szkół zawodowych, posiada osoba, która ma te kwalifikacje do nauczania w liceach pedagogicznych lub w liceach pedagogicznych dla wychowawczyń przedszkoli, a ponadto:
1)
uzyskała stopień naukowy albo
2)
wykaże się autorstwem lub współautorstwem w pracach naukowych, w tym również nie publikowanych, z zakresu oświaty i wychowania, albo
3)
osiąga wybitne rezultaty w pracy pedagogicznej stwierdzone przez przełożoną władzę szkolną.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów pedagogicznych, zawodowych, ogólnokształcących, pomocniczych i zajęć warsztatowych w studiach nauczycielskich dla nauczycieli szkół zawodowych posiada osoba, która ma te kwalifikacje do nauczania w technikach przemysłowo-pedagogicznych, a ponadto odpowiada jednemu z warunków wymienionych w ust. 1 pkt 1 - 3.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania metodyki nauczania przedmiotów zawodowych w studiach nauczycielskich dla nauczycieli szkół zawodowych posiada osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie odpowiedniej specjalności albo uzyskała świadectwo uznane przez Ministra Oświaty za równorzędne dla celów kwalifikacyjnych, a ponadto odbyła co najmniej trzyletnią praktykę pedagogiczną w zasadniczej szkole zawodowej lub w szkole przysposobienia rolniczego i odpowiada jednemu z warunków wymienionych w ust. 1 pkt 1-3.
§  12.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć w Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej z zakresu metodyki nauczania dzieci w szkołach specjalnych posiada osoba, która:
1)
ukończyła studia wyższe magisterskie z zakresu pedagogiki specjalnej albo
2)
ukończyła inne studia wyższe magisterskie i Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej lub zakład równorzędny, a ponadto odbyła co najmniej trzyletnią praktykę pedagogiczną w odpowiedniej szkole specjalnej i odpowiada jednemu z warunków określonych w § 11 ust. 1 pkt 1-3.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć w Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej z zakresu innych przedmiotów posiada osoba, która ma te kwalifikacje do nauczania w studium nauczycielskim.
§  13.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania praktycznej nauki zawodu danej specjalności w szkołach zawodowych posiada osoba, która w zakresie tej specjalności:
1)
ukończyła zasadniczą szkołę zawodową lub szkołę równorzędną oraz uzyskała w danej specjalności dyplom mistrzowski i ukończyła kurs pedagogiczny albo
2)
ukończyła technikum, liceum zawodowe lub szkołę zawodową równorzędną oraz odbyła co najmniej trzyletnią praktykę zawodową nienauczycielską odpowiadającą nauczanej specjalności i ukończyła kurs pedagogiczny, albo
3)
posiada dyplom inżyniera odpowiadający nauczanej specjalności oraz odbyła wymagany staż pracy w zakładzie produkcyjnym i ukończyła kurs pedagogiczny, albo
4)
posiada dyplom (świadectwo) ukończenia odpowiedniego zakładu kształcenia nauczycieli szkół zawodowych i odbyła co najmniej roczną praktykę zawodową nienauczycielską odpowiadającą nauczanej specjalności.
2.
Kwalifikacje, o których mowa w ust. 1, posiada również osoba, która:
1)
uzyskała dyplom mistrzowski w danej specjalności i ukończyła kurs pedagogiczny albo
2)
ma co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową nienauczycielską i złożyła egzamin na nauczyciela zawodu szkół zawodowych.
§  14.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów zawodowych w szkołach zawodowych posiada osoba, która:
1)
ukończyła studia wyższe magisterskie lub zawodowe odpowiedniego kierunku lub posiada świadectwo uznane przez Ministra Oświaty za równorzędne dla celów kwalifikacyjnych,
2)
odbyła co najmniej dwuletnią praktykę zawodową nienauczycielską, odpowiadającą nauczanej specjalności,
3)
ukończyła studium pedagogiczne w szkole wyższej lub kurs pedagogiczny, jeżeli studia, o których mowa w pkt 1, nie obejmowały specjalizacji pedagogicznej.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów zawodowych w zasadniczych szkołach zawodowych i szkołach przysposobienia rolniczego posiada również osoba, która:
1)
ukończyła studium nauczycielskie odpowiedniego kierunku i odbyła praktykę zawodową nienauczycielską albo
2)
ukończyła technikum zawodowe odpowiedniej specjalności, odbyła praktykę zawodową nienauczycielską i ukończyła kurs pedagogiczny.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach zawodowych przedmiotów zawodowych, nie objętych programem szkół wyższych lub zakładów kształcenia nauczycieli szkół zawodowych, posiada osoba, która:
1)
ukończyła co najmniej szkołę średnią oraz złożyła egzamin w zakresie danej grupy przedmiotów,
2)
odbyła odpowiednią praktykę zawodową nienauczycielską,
3)
ukończyła kurs pedagogiczny.
§  15.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów pomocniczych i przedmiotów ogólnokształcących w szkołach zawodowych posiada osoba, która ma te kwalifikacje do nauczania w liceach ogólnokształcących.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów pomocniczych i przedmiotów ogólnokształcących w zasadniczych szkołach zawodowych i w szkołach przysposobienia rolniczego posiada również osoba, która ukończyła studium nauczycielskie odpowiedniego kierunku.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania matematyki, fizyki i chemii jako przedmiotów pomocniczych w szkołach zawodowych posiada również osoba, która ukończyła wyższą szkołę zawodową techniczną z tytułem inżyniera oraz kurs pedagogiczny.
4.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania geografii gospodarczej w szkołach zawodowych posiada również osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie lub zawodowe ekonomiczne oraz kurs pedagogiczny.
5.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania towaroznawstwa w szkołach zawodowych posiada również osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie lub zawodowe chemiczne lub ekonomiczne ze specjalizacją towaroznawstwa, a ponadto kurs pedagogiczny.
6.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów pomocniczych i przedmiotów ogólnokształcących w zasadniczych szkołach zawodowych specjalnych dla umysłowo upośledzonych i głuchych posiada osoba, która posiada te kwalifikacje do nauczania w szkołach podstawowych specjalnych dla wymienionych kategorii dzieci.
§  16.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach specjalnych: podstawowych, zawodowych i liceach ogólnokształcących - posiada osoba mająca odpowiednie kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w tych szkołach, a ponadto ukończyła Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej lub studium nauczycielskie o kierunku pedagogiki specjalnej albo inne studia specjalne uznane przez Ministra Oświaty za równorzędne dla celów kwalifikacyjnych.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w przedszkolach specjalnych posiada osoba, która:
1)
ma kwalifikacje określone w § 6 i ponadto ukończyła Instytut Pedagogiki Specjalnej lub studium nauczycielskie o kierunku pedagogiki specjalnej albo inne studia specjalne uznane przez Ministra Oświaty za równorzędne dla celów kwalifikacyjnych albo
2)
ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w specjalnych szkołach podstawowych lub liceach ogólnokształcących i ukończyła kurs z zakresu wychowania przedszkolnego.
§  17.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w domach dziecka, w internatach, w domach wczasów dziecięcych, w pogotowiach opiekuńczych dla młodzieży i dzieci powyżej 3 lat posiada osoba, która ukończyła co najmniej studium nauczycielskie o kierunku opieki nad dzieckiem.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w placówkach wymienionych w ust. 1 posiada również osoba, która:
1)
ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach podstawowych lub średnich i ukończyła kurs z zakresu opieki nad dzieckiem albo
2)
ukończyła szkołę średnią i roczne studium kształcenia wychowawców placówek wymienionych w ust. 1, albo
3)
ukończyła szkołę średnią i złożyła egzamin pedagogiczny dla wychowawców.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w internatach posiada również osoba, która ma te kwalifikacje do nauczania w szkole, przy której prowadzony jest internat.
4.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w domach dziecka z grupą dzieci w wieku od 3 do 6 lat posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w § 6.
5.
Osoba, która posiada kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w placówkach wymienionych w § 18, posiada również kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w placówkach wymienionych w ust. 1.
§  18.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć w placówkach wychowawczo-opiekuńczych specjalnych posiada osoba, która:
1)
ukończyła studia odpowiedniego kierunku w jednym z następujących zakładów:
a)
w Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej,
b)
w studium nauczycielskim o kierunku pedagogiki specjalnej,
c)
w Rocznym Studium dla Wychowawców Placówek Wychowawczo-Opiekuńczych Specjalnych przy Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej lub w rocznym Studium Kształcenia Wychowawców Placówek Wychowawczo-Opiekuńczych Specjalnych albo
2)
posiada co najmniej średnie wykształcenie: pedagogiczne, ogólnokształcące lub zawodowe oraz złożyła egzamin pedagogiczny na wychowawcę specjalnych, określonego typu placówek wychowawczo-opiekuńczych.
§  19.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć w placówkach wychowania pozaszkolnego i zajęć pozalekcyjnych w szkołach w zakresie swojej specjalności posiada osoba, która:
1)
ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w liceach ogólnokształcących lub w szkołach zawodowych albo
2)
ukończyła studium nauczycielskie o kierunku wychowania pozaszkolnego i pozalekcyjnego, albo
3)
ukończyła co najmniej średnią szkołę techniczną, rolniczą, artystyczną lub wychowania fizycznego, a ponadto kurs pedagogiczny, albo
4)
ukończyła studium nauczycielskie lub liceum pedagogiczne i kurs z zakresu obranej specjalności.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w ogrodach jordanowskich, placach gier i zabaw posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w § 6.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia w szkołach kółek przedmiotowych w danej specjalności posiada osoba, która ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania tej specjalności w szkole, w której prowadzone są te kółka.
4.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w świetlicach posiada również osoba, która ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkole, w której prowadzona jest świetlica.
§  20.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przysposobienia wojskowego w szkołach średnich posiada osoba, która:
1)
ukończyła studia wyższe magisterskie lub zawodowe albo posiada kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach średnich, a ponadto posiada stopień wojskowy co najmniej podoficera-podchorążego rezerwy, a jeżeli jest kobietą, gdy ma ukończone studium wojskowe szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej albo innej szkoły, w której stosownie do obowiązujących przepisów zarządzono prowadzenie wojskowego szkolenia osób kształcących się w tej szkole, bądź ukończyła inny kurs określony specjalnymi przepisami i uprawniający do nauczania tego przedmiotu albo
2)
posiada świadectwo ukończenia szkoły średniej ogólnokształcącej lub zawodowej i stopień wojskowy oficera.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przysposobienia wojskowego w studiach nauczycielskich posiada osoba, która:
1)
ukończyła studia wyższe magisterskie lub zawodowe albo posiada kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach średnich, a ponadto posiada stopień wojskowy oficera, bądź
2)
posiada kwalifikacje określone w ust. 1 pkt 2.
§  21.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć bibliotekarskich w szkołach posiada osoba, która ma kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w danej szkole, odbyła co najmniej roczną praktykę bibliotekarską, a ponadto:
1)
ukończyła co najmniej 6-tygodniowy kurs bibliotekarski albo
2)
złożyła egzamin według ustalonych wymagań.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć bibliotekarskich w szkole podstawowej, w zakładzie wychowawczym, w placówce wychowania pozaszkolnego posiada również osoba, która ukończyła liceum bibliotekarskie lub wydział bibliotekarski w studium kulturalno-oświatowym i bibliotekarskim, a ponadto złożyła egzamin według ustalonych wymagań.
3.
Kwalifikacja naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć bibliotekarskich w pedagogicznej bibliotece wojewódzkiej i powiatowej posiada osoba, która ma te kwalifikacje do prowadzenia zajęć bibliotekarskich w szkole średniej.
4.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do prowadzenia zajęć bibliotekarskich w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz w pedagogicznych bibliotekach wojewódzkich i powiatowych posiada również osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie lub zawodowe z zakresu bibliotekarstwa lub studia ze specjalnością bibliotekarską i odbyła kurs pedagogiczny.
§  22.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów artystycznych lub do prowadzenia zajęć artystycznych w szkołach posiada osoba, która ukończyła wyższą szkołę artystyczną, odpowiadającą danemu przedmiotowi artystycznemu lub zajęciom artystycznym:
1)
w zakresie kierunku pedagogicznego albo
2)
w zakresie innego kierunku niż wymieniony w pkt 1 oraz studium pedagogiczne w szkole wyższej albo ukończyła kurs pedagogiczny lub złożyła odpowiedni egzamin pedagogiczny.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów artystycznych lub do prowadzenia zajęć artystycznych w szkołach, o których mowa w §§ 6, 7, 14 ust. 2, 16, 17, 18 i 19, posiada również osoba, która:
1)
ukończyła studium nauczycielskie z zakresu odpowiadającego danej grupie przedmiotów lub zajęć artystycznych w tych szkołach i placówkach,
2)
ukończyła szkołę artystyczną II stopnia w zakresie kierunku pedagogicznego albo
3)
ukończyła szkołę artystyczną II stopnia w zakresie innego kierunku niż określony w pkt 2 oraz kurs pedagogiczny lub złożyła odpowiedni egzamin pedagogiczny.
3.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotów artystycznych lub do prowadzenia zajęć artystycznych w przedszkolach i w szkołach podstawowych posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w § 6 lub § 7, pod warunkiem ukończenia z wynikiem pozytywnym kursu specjalistycznego z zakresu danego przedmiotu artystycznego lub zajęć artystycznych. Warunek powyższy nie dotyczy absolwentów liceów pedagogicznych i studiów nauczycielskich.
§  23.
1.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania zajęć technicznych i pracy ręcznej w szkołach podstawowych posiada osoba, która ukończyła studium nauczycielskie odpowiedniego kierunku lub liceum pedagogiczne albo co najmniej średnią szkołę techniczną i kurs pedagogiczny.
2.
Kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania zajęć technicznych i pracy ręcznej w szkołach średnich posiada osoba, która:
1)
ukończyła odpowiedni kierunek studiów wyższej szkoły pedagogicznej albo studia wyższe magisterskie lub zawodowe techniczne i kurs pedagogiczny, albo
2)
ukończyła Państwowy Instytut Robót Ręcznych, wyższy kurs nauczycielski z zakresu pracy ręcznej lub studium nauczycielskie odpowiedniego kierunku, a ponadto:
a)
posiada co najmniej pięcioletnią praktykę w zawodzie nauczycielskim, w tym dwuletnią w szkole średniej, oraz
b)
złożyła określony oddzielnymi przepisami egzamin na nauczyciela zajęć technicznych i pracy ręcznej w szkołach średnich.
§  24.
Osoba posiadająca tytuł naukowy profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego lub docenta posiada w zakresie swojej specjalności kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach średnich i w studiach nauczycielskich.
§  25.
Osoba, która posiada kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania w szkołach, posiada również kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania i prowadzenia zajęć na kursach, uniwersytetach powszechnych, robotniczych i ludowych oraz w innych placówkach oświaty dorosłych odpowiedniego rodzaju i stopnia.
§  26.
1.
Świadectwa (dyplomy) z ukończenia szkół zagranicznych są dla oceny kwalifikacji naukowo-pedagogicznych równorzędne ze świadectwami (dyplomami) z ukończenia szkół odpowiedniego rodzaju i stopnia w Polsce na warunkach określonych w przepisach szczególnych.
2.
Minister Oświaty może dla celów kwalifikacyjnych uznać świadectwo (dyplom) z ukończenia szkoły zagranicznej za równorzędne ze świadectwem (dyplomem) z ukończenia szkoły określonego rodzaju i stopnia w Polsce, choćby nie odpowiadało to warunkom określonym w przepisach, o których mowa w ust. 1.
§  27.
Organizację, czas trwania oraz programy kursów, egzaminów i praktyk, od których ukończenia lub złożenia uzależnione jest uzyskanie kwalifikacji naukowo-pedagogicznych, określa Minister Oświaty.