Rozdział 5 - Dodatkowe dokumenty kwalifikacyjne - Kwalifikacja zawodowa i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.1686
Akt utracił moc Wersja od: 20 marca 2018 r.
Rozdział 5
Dodatkowe dokumenty kwalifikacyjne
Dodatkowe dokumenty kwalifikacyjne
§ 24.
1.
Dokumentem uprawniającym do obsługi radaru jest świadectwo obserwatora radarowego żeglugi śródlądowej. Wzór świadectwa jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.2.
Aby uzyskać świadectwo, o którym mowa w ust. 1, należy spełnić jedno z poniższych wymagań:1)
odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym, posiadanie świadectwa radiooperatora oraz złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności;2)
posiadanie świadectwa przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i Radarowego Automatycznego Systemu Śledzenia i Akwizycji Ech (ARPA) oraz odbycie po tym przeszkoleniu 3-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej wyposażonych w radary.§ 25.
1.
Dokumentem uprawniającym do zajmowania stanowiska marynarza oraz samodzielnej obsługi mechanicznych urządzeń napędowych o mocy maszyn głównych do 300 kW jest świadectwo marynarza motorzysty żeglugi śródlądowej. Wzór świadectwa jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.2.
Aby uzyskać świadectwo, o którym mowa w ust. 1, należy odbyć praktykę pływania określoną w § 11 oraz spełnić wymagania określone w § 21.3.
Za praktykę pływania, o której mowa w ust. 2, uznaje się praktykę pływania na statkach żeglugi śródlądowej w służbie pokładowej.§ 26.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może, na wniosek armatora, wydać zezwolenie na zajmowanie - przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy - stanowiska bezpośrednio wyższego niż to, do którego uprawnia posiadany patent lub świadectwo, pod warunkiem zachowania wymagań bezpieczeństwa żeglugi. Wzór zezwolenia jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.