Rozdział 5 - Kryteria i sposób rozliczania przyznanych środków finansowych, w tym umarzania lub odraczania spłaty i rozkładania na raty należności finansowych - Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na finansowanie działalności statutowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.90 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 2018 r.
Rozdział 5
Kryteria i sposób rozliczania przyznanych środków finansowych, w tym umarzania lub odraczania spłaty i rozkładania na raty należności finansowych
Kryteria i sposób rozliczania przyznanych środków finansowych, w tym umarzania lub odraczania spłaty i rozkładania na raty należności finansowych
§ 13.
1.
Jednostka naukowa otrzymująca środki finansowe na działalność statutową ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wydatkowanie, zgodnie z przepisami o finansach publicznych.2.
Jednostka naukowa otrzymująca środki finansowe na działalność statutową jest obowiązana do:1)
prawidłowego, efektywnego i zgodnego z przeznaczeniem wykorzystywania otrzymanych środków finansowych;2)
przestrzegania przepisów o finansach publicznych;3)
terminowej realizacji zadań;4)
składania rozliczenia przyznanych środków finansowych;5)
składania raportu rocznego o wykorzystaniu środków finansowych w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku, zwanego dalej "raportem".§ 14.
1.
Jednostka naukowa sporządza rozliczenie, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 4, odrębnie dla poszczególnych zakresów działań, finansowanych w ramach działalności statutowej, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy.2.
Rozliczenie przedstawione przez jednostkę podlega merytorycznej ocenie zespołu.3.
Rozliczenie stanowi część raportu.§ 15.
1.
Jednostka naukowa otrzymująca środki finansowe na działalność statutową składa raport, zgodnie z wzorem określonym w części F wniosku, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.2.
Jednostka przedstawia raport:1)
w przypadku ubiegania się o przyznanie środków w następnym roku - wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji;2)
w przypadku nieubiegania się o przyznanie takich środków w roku następnym - w terminie do dnia 31 marca następnego roku;3)
w przypadku likwidacji lub przekształcenia jednostki naukowej - do dnia zakończenia likwidacji lub przekształcenia;4)
w przypadku zakończenia zadań związanych z utrzymaniem specjalnego urządzenia badawczego lub infrastruktury informatycznej - w terminie do dnia 31 marca następnego roku.3.
Niezłożenie w terminie raportu lub stwierdzenie, że raport został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, stanowi podstawę do wstrzymania przez Ministra dalszego finansowania oraz może skutkować żądaniem zwrotu przekazanych środków finansowych.4.
Nieprzeprowadzenie w terminie zewnętrznego audytu, o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy, stanowi podstawę do wstrzymania przez Ministra dalszego finansowania oraz może skutkować żądaniem zwrotu przekazanych jednostce naukowej środków finansowych.§ 16.
1.
Środki finansowe niewykorzystane w roku kalendarzowym następującym po roku, na który zostały przyznane, podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego Ministra. Do ewidencjonowania, rozliczania i zwrotu środków stosuje się przepisy o finansach publicznych.2.
Środki finansowe przyznane i nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego Ministra wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych.§ 17.
1.
Należności finansowe wynikające z rozliczenia przyznanych środków finansowych umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;3)
zostało zastosowane umorzenie w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.2.
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, odłożyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, w jednym z następujących przypadków:1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu otrzymania środków finansowych, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;2)
wystąpiły ważne zdarzenia losowe niezależne od dłużnika;3)
jest to uzasadnione ryzykiem naukowym lub inwestycyjnym wynikającym z charakteru wykonywanych zadań.3.
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.