Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Kryteria i tryb przeznaczania oraz rozliczania środków finansowych na informatyzację.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.53.388

Akt utracił moc
Wersja od: 19 lipca 2008 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przeznaczania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie przygotowania lub realizacji projektów informatycznych, oprogramowania interfejsowego, a także kodów źródłowych tego oprogramowania lub innych przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwanych dalej "przedsięwzięciami", w tym:
1)
sposób oceny wniosków dotyczących przedsięwzięć przewidzianych do dofinansowania;
2)
sposób oceny realizacji przedsięwzięć, zgodnie z warunkami określonymi w umowie;
3)
sposób rozliczania przyznanych środków finansowych;
4)
sposób dysponowania przyznanymi środkami finansowymi;
5)
wzory wniosku o dofinansowanie oraz raportów z przebiegu realizacji przedsięwzięć i rozliczenia przyznanych środków finansowych.
§  2. 1
(uchylony).
§  3. 2
(uchylony).
§  4.
1.
Przyznanie środków finansowych następuje na podstawie oceny wniosku złożonego w urzędzie obsługującym Ministra, zwanym dalej "ministerstwem", przez podmiot publiczny lub przez podmiot upoważniony do występowania w imieniu konsorcjum, o którym mowa w ust. 2, zwany dalej "podmiotem wiodącym". Wysokość przyznanych środków finansowych nie może być wyższa od określonej we wniosku.
2.
O przyznanie środków finansowych może ubiegać się konsorcjum podmiotów publicznych.
3.
Do wniosku należy w szczególności dołączyć:
1)
wykaz osób reprezentujących podmiot ubiegający się o dofinansowanie;
2)
kalkulację kosztów związanych z przygotowaniem lub realizacją przedsięwzięcia;
3)
oświadczenie, że przygotowanie lub realizacja przedsięwzięcia nie są finansowane ze środków budżetu państwa innych niż te, których dysponentem jest Minister;
4)
dokumenty potwierdzające, że podmioty publiczne ubiegające się o dofinansowanie nie zalegają z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5)
kopię umowy lub porozumienia o utworzeniu konsorcjum podmiotów publicznych, określającego w szczególności podział zadań związanych z przygotowaniem lub realizacją przedsięwzięcia pomiędzy członków konsorcjum, sposób finansowania tych zadań oraz wskazanie podmiotu wiodącego - dotyczy wniosku składanego przez konsorcjum podmiotów publicznych;
6)
zgodę na powszechne udostępnienie i rozpowszechnienie osiągniętych wyników, a w przypadku oprogramowania interfejsowego - zobowiązanie do nieodpłatnego udostępnienia udokumentowanych kodów źródłowych tego oprogramowania.
4.
W przypadku złożenia wniosku niekompletnego wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 14 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
5.
Ocena wniosku jest dokonywana przez zespół, o którym mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwany dalej "zespołem", i powinna zawierać liczbę przyznanych punktów, propozycję dotyczącą wysokości przyznawanych środków finansowych albo odmowy ich przyznania oraz uzasadnienie tej propozycji. Wzór formularza oceny wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5.
Minister podejmuje decyzję w sprawie przyznania albo odmowy przyznania środków finansowych na dofinansowanie przedsięwzięcia, którego dotyczy wniosek, na podstawie oceny, o której mowa w § 4 ust. 5.
§  6.
Środki finansowe są przekazywane na rachunek bankowy podmiotu wskazanego w umowie, o której mowa w art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwanej dalej "umową", zgodnie z harmonogramem prac określonym w umowie lub w ratach kwartalnych. Warunkiem przekazania kolejnej raty jest przyjęcie rozliczenia nie mniej niż 80 % poprzednich rat według zadań, na podstawie złożonych faktur.
§  7.
1.
Podmioty publiczne lub konsorcja podmiotów publicznych, które otrzymały środki finansowe, składają do ministerstwa raporty roczne oraz raport końcowy z wykonania zadań oraz wydatkowania środków finansowych, w terminach i formie określonych w rozporządzeniu. W przypadku przedsięwzięcia, którego realizacja nie przekracza jednego roku, nie sporządza się raportu rocznego.
2.
Niezłożenie w terminie raportów, o których mowa w ust. 1, lub złożenie raportu niespełniającego wymagań określonych w rozporządzeniu stanowi podstawę do wstrzymania przez Ministra dofinansowania lub skutkuje odstąpieniem od umowy, z żądaniem zwrotu środków finansowych przez podmiot publiczny lub konsorcjum podmiotów publicznych, któremu przekazano te środki.
3.
Sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykonywania zadań oraz wydatkowania środków finansowych zgodnie z umową w przypadku konsorcjum podmiotów publicznych należy do obowiązków podmiotu wiodącego.
4.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli na podstawie przepisów odrębnych, że przekazany raport nie został sporządzony prawidłowo lub jest nierzetelny, Minister może zarządzić wznowienie postępowania dotyczącego oceny wykonania i rozliczenia finansowanych zadań.
5.
Raporty, o których mowa w ust. 1, są oceniane przez zespół.
6.
Ocena raportów rocznych zawiera propozycje dotyczące w szczególności:
1)
kontynuowania dofinansowania przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia,
2)
wstrzymania lub zmniejszenia dofinansowania przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia,
3)
odstąpienia od umowy

- wraz z uzasadnieniem.

7.
Przy ocenie raportu końcowego z wykonania przedsięwzięcia zespół uwzględnia w szczególności odpowiednio następujące kryteria:
1)
zgodność zakresu merytorycznego wykonanego przedsięwzięcia z umową;
2)
prawidłowość wydatkowania środków finansowych w porównaniu z kosztorysem i harmonogramem prac;
3)
zagwarantowanie spełnienia minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych lub minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej;
4)
stopień i zakres realizacji celów przedsięwzięcia oraz celów określonych w Planie Informatyzacji Państwa, zwanym dalej "Planem";
5)
efekty gospodarcze i korzyści społeczne osiągnięte w wyniku wykonania przedsięwzięcia albo przewidywane do osiągnięcia w ciągu roku od dnia jego zakończenia;
6)
zakres oddziaływania na inne przedsięwzięcia lub projekty opisane w Planie.
8.
Ocena raportu końcowego z wykonania zadań oraz wydatkowania środków finansowych powinna zawierać wnioski o uznanie umowy za:
1)
wykonaną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych;
3)
niewykonaną w całości lub części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych.
9.
Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 5-8, Minister podejmuje decyzję w sprawie.
§  8.
1.
Środki finansowe niewykorzystane na wykonanie zadań, na które zostały przyznane, podlegają zwrotowi.
2.
Środki finansowe nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek bankowy ministerstwa wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych.
1 § 2 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
2 § 3 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.