Rozdział 7 - Wykorzystanie ładowności i próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych i przyczep. - Krajowy transport drogowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.34.234

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 1988 r.

Rozdział  7

Wykorzystanie ładowności i próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych i przyczep.

§  46.
1.
Jeżeli w wyniku zamierzonej jazdy ciężarowy pojazd samochodowy lub jego przyczepa w kierunku docelowym lub powrotnym ma mieć przebieg próżny albo ma wykonać przewóz, przy którym ładowność pojazdu (przyczepy) będzie tylko częściowo wykorzystana, a jazda w jednym z kierunków ma się rozpocząć:
1) 52
w miejscowości, w której znajduje się uspołeczniona jednostka organizacyjna prowadząca spedycję publiczną, zwana w dalszym ciągu "placówką spedycyjną", lub
2)
w miejscowości, która położona jest w odległości nie przekraczającej 6 km od granicy administracyjnej miejscowości określonej w pkt 1

- zlecający jazdę obowiązany jest zgłosić zamiar jazdy najbliższej placówce spedycyjnej miejsca stałego lub czasowego postoju pojazdu w przeddzień wyjazdu, nie później jednak niż na 6 godzin przed zamierzonym czasem wyjazdu.

2.
Zgłoszenia wyjazdu dokonanego na dzień bieżący później niż na 6 godzin przed zamierzonym czasem wyjazdu placówka spedycyjna może nie uznać i odmówić jego potwierdzenia, chyba że osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia wykaże, że nagły wyjazd został spowodowany ważnymi względami gospodarczymi.
3.
Obowiązek zgłoszenia wyjazdu placówce spedycyjnej przez zlecającego jazdę nie dotyczy wypadków, gdy jazda ciężarowego pojazdu samochodowego (przyczepy) w jednym z kierunków, docelowym lub powrotnym, rozpoczyna się z miejscowości innej niż określone w ust. 1; w takim wypadku kierowca pojazdu obowiązany jest stawić się z pojazdem bezpośrednio w najbliższej placówce spedycyjnej leżącej na trasie jazdy pojazdu.
4.
Za jedną jazdę uważa się każdą jazdę ciężarowego pojazdu samochodowego, rozpoczynającą się w miejscowości, określonej w ust. 1 lub 3, jeżeli celem jazdy jest inna miejscowość.
5. 53
Placówki spedycyjne współdziałają w zakresie wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych i przyczep z ośrodkami koordynacji przewozów przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej na zasadach określonych we wzajemnych porozumieniach podlegających zatwierdzeniu przez Ministra Komunikacji.
§  47.
Zakres stosowania przepisów § 46 do pojazdów samochodowych państwowych przedsiębiorstw transportowych określi Minister Komunikacji w porozumieniu z ministrami nadzorującymi te przedsiębiorstwa.
§  48.
1.
Przepisów § 46 nie stosuje się do:
1) 54
jazd pojazdów o ładowności do 1.500 kg włącznie na odległość nie przekraczającą 50 km, o ładowności zaś większej - na odległość nie przekraczającą 30 km;
2)
pojazdów, których nadwozia przystosowane są na stałe do wyłącznego przewozu ładunków określonego rodzaju;
3) 55
(skreślony);
4)
przyczep (naczep) ciężarowych przeznaczonych do przewozu ładunków przekraczających dopuszczalne wymiary lub ciężar;
5) 56
(skreślony);
6)
zespołów złożonych z ciągnika rolniczego i przyczepy (naczepy).
2.
Przepisów § 46 nie stosuje się również przy jazdach, których przedmiotem jest przewóz:
1)
dystrybucyjny towarów do sieci handlu detalicznego;
2)
nie opakowanych lub nieszczelnie opakowanych artykułów żywnościowych przeznaczonych do spożycia;
3)
żywych zwierząt i drobiu;
4)
ryb i przetworów rybnych;
5)
materiałów niebezpiecznych;
6)
materiałów cuchnących;
7)
odpadów zwierzęcych i padliny;
8)
zwłok,
9) 57
awaryjny części zamiennych lub materiałów do produkcji lub usług, pod warunkiem dokonania przez dyspozytora lub upoważnioną osobę wpisu w karcie drogowej pojazdu, w rubryce "uwagi", o treści: "awaryjny przewóz części zamiennych - materiałów do produkcji - usług", potwierdzonego podpisem i datą oraz stemplem jednostki.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 6, 7 i 8 dotyczą obu kierunków jazdy.
§  49.
1.
Zgłoszenie (§ 46 ust. 1) powinno określać:
1)
posiadacza pojazdu;
2)
numer rejestracyjny i dopuszczalną ładowność pojazdu oraz dane charakteryzujące nadwozie z punktu widzenia zabezpieczenia ładunku w trakcie przewozu (podwyższone burty, opończe, wzmocnione podłogi, szczelne zamknięcia itp.);
3)
rodzaj i ciężar przewożonego ładunku;
4)
drogę jazdy ze wskazaniem, w której z jazd (docelowej, powrotnej) pojazd nie ma zapewnionego ładunku lub jego ładowność nie będzie w pełni wykorzystana;
5)
miejscowość, czas (datę i godzinę) zamierzonego rozpoczęcia jazdy, w której pojazd ma mieć przebieg próżny lub nie wykorzystaną ładowność;
6)
nazwisko kierowcy pojazdu i nazwisko ewentualnego dozorcy (konwojenta).
2.
Zgłoszenie może być przekazane placówce spedycyjnej pisemnie, dalekopisem, telegraficznie lub telefonogramem.
3.
Placówka spedycyjna, przyjmująca zgłoszenie, obowiązana jest niezwłocznie, a najpóźniej na 4 godziny przed zamierzonym rozpoczęciem jazdy pojazdu zgłoszonego, zawiadomić zgłaszającego jazdę:
1)
o posiadaniu przesyłki do przewozu lub o braku takiej przesyłki;
2)
o możliwości przejęcia i wykonania przewozu przesyłki posiadacza pojazdu w ramach systemu przewozu przesyłek drobnych (§ 50 ust. 2 pkt 2).
§  50.
1.
Kierowca pojazdu, którego jazda została zgłoszona placówce spedycyjnej zgodnie z § 46 ust. 1 i 2, obowiązany jest:
1)
stawić się z pojazdem przed placówką spedycyjną miejscowości określonej w § 49 ust. 1 pkt 5;
2)
okazać przedstawicielowi placówki spedycyjnej:
a)
swój dowód osobisty zawierający adnotację o zatrudnieniu w jednostce wymienionej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu,
b)
dowód rejestracyjny pojazdu i jego dokument eksploatacyjno-przewozowy (kartę drogową).
2.
Kierowca pojazdu ponadto obowiązany jest:
1)
przyjąć do przewozu przesyłkę zleconą przez placówkę spedycyjną i dostarczyć ją placówce spedycyjnej wskazanej w dokumencie przewozowym przesyłki, a jeżeli przesyłka stanowi jedyny ładunek pojazdu - bezpośrednio do jej odbiorcy, określonego w dokumencie przewozowym przez placówkę wysyłającą lub odbierającą przesyłkę, albo
2)
przy pierwotnej jeździe docelowej - przekazać na żądanie placówki spedycyjnej znajdujący się na pojeździe ładunek do przewozu wykonywanego w ramach systemu przewozu przesyłek drobnych zorganizowanego przez placówkę spedycyjną, pod warunkiem, że przewóz zostanie wykonany w ciągu 24 godzin od chwili przejęcia przesyłki.
3.
Do kierowcy pojazdu, wykonującego jazdę określoną w § 46 ust. 3, nie stosuje się przepisu ust. 1 pkt 1.
4.
Obowiązek przekazania ładunku placówce spedycyjnej (ust. 2 pkt 2) nie dotyczy wypadków, gdy ładunek musi być przewieziony w celu likwidacji awarii technicznej lub przestoju produkcji.
§  51.
Jeżeli zgłoszony zgodnie z § 46 ust. 1 pojazd ma mieć w kierunku powrotnym przebieg próżny lub nie w pełni wykorzystaną ładowność - placówka spedycyjna miejsca stałego lub czasowego postoju pojazdu obowiązana jest powiadomić o tym placówkę spedycyjną miejsca docelowej jazdy pierwotnej zgłoszonego pojazdu w celu przygotowania przesyłki do przewozu w czasie jazdy powrotnej oraz podać kierowcy nazwę i adres placówki, do której obowiązany jest zgłosić się, rozpoczynając jazdę powrotną.
§  52.
1.
Placówka spedycyjna, do której zgłasza się kierowca pojazdu zgodnie z przepisem § 50 ust. 1:
1)
zleca kierowcy pojazdu przesyłkę do przewozu z jednoczesnym odnotowaniem zlecenia w dokumencie eksploatacyjno-przewozowym (karcie drogowej), przy czym może wyznaczyć własnego dozorcę (konwojenta), albo
2)
przejmuje od kierowcy pojazdu ładunek do przewozu w ramach systemu przewozu przesyłek drobnych (§ 50 ust. 2 pkt 2), albo
3)
potwierdza zgłoszenie jazdy pojazdu w jego dokumencie eksploatacyjno-przewozowym (karcie drogowej) bez zlecenia przesyłki do przewozu, jeżeli odpowiednią przesyłką nie dysponuje.
2.
Placówka spedycyjna może zlecić przewóz przesyłki, nawet jeżeli droga zamierzonej jazdy przedłuży się z tego powodu o 20%; w uzgodnieniu z posiadaczem pojazdu przedłużenie drogi zamierzonej jazdy może być większe.
3.
Do przewozu ładunku, przejętego przez placówkę spedycyjną od kierowcy pojazdu (ust. 1 pkt 2), stosuje się przepisy regulaminu i taryfę, obowiązujące przy przewozie przesyłek drobnych.
§  53.
1.
Zlecając zgodnie z przepisem § 52 ust. 1 pkt 1 przewóz przesyłki, placówka spedycyjna obowiązana jest uwzględnić rodzaj i charakter ładunku znajdującego się na pojeździe lub przewidzianego do przewozu.
2.
Zlecając przewóz wymagający ze względu na właściwość przesyłki zachowania szczególnej ostrożności, placówka spedycyjna obowiązana jest zapewnić dozorowanie przesyłki (konwojenta).
§  54.
1.
Placówka spedycyjna zlecająca przesyłkę do przewozu pojazdem, którego jazda została zgłoszona, obowiązana jest:
1)
wystawić dokument przewozowy ze wskazaniem w nim dodatkowo nazwy i dokładnego adresu placówki spedycyjnej, której ma być doręczona przesyłka, jeżeli nie zleca doręczenia jej bezpośrednio odbiorcy;
2)
załadować przesyłkę w sposób zabezpieczający ją przed uszkodzeniem oraz częściowym lub całkowitym zaginięciem, a także, w razie potrzeby, przed wyrządzeniem szkody innym przesyłkom przewożonym tym pojazdem;
3)
nie przetrzymywać pojazdu ponad czas przewidziany do załadowania przesyłki i wystawienia dla niej dokumentu przewozowego.
2.
Dokument przewozowy (ust. 1 pkt 1) placówka spedycyjna wystawia w 4 egzemplarzach; trzy egzemplarze dokumentu otrzymuje kierowca pojazdu, z których jeden (oryginał) oddaje wraz z przesyłką placówce spedycyjnej miejsca przeznaczenia lub odbiorcy przesyłki, odpowiednio do brzmienia zlecenia (§ 50 ust. 2 pkt 1); dwa egzemplarze dokumentu przewozowego (kopie), poświadczone przez placówkę spedycyjną lub odbiorcę przesyłki, kierowca wręcza posiadaczowi pojazdu po powrocie do stałego miejsca postoju; czwarty egzemplarz dokumentu przewozowego pozostaje w placówce spedycyjnej miejsca nadania przesyłki.
3.
Placówka spedycyjna obowiązana jest prowadzić rejestr zgłaszanych jazd pojazdów, zawierający dane określone w § 49 ust. 1.
§  55.
Kierowca pojazdu, którego jazda została zgłoszona, nie może odmówić przyjęcia do przewozu przesyłki zleconej przez placówkę spedycyjną, chyba że naruszono warunki określone w § 52 ust. 2.
§  56.
1.
Placówka spedycyjna przejmująca przesyłkę przywiezioną pojazdem, którego jazda została zgłoszona, odpowiedzialna jest za jej wyładunek; w razie zlecenia kierowcy pojazdu bezpośredniego doręczenia przesyłki jej odbiorcy za wyładunek odpowiada odbiorca przesyłki.
2.
Zlecenia wymienionego w ust. 1 placówka spedycyjna może dokonać, gdy przesyłki mają być dowiezione nie więcej niż do trzech odbiorców, których siedziby znajdują się w tej samej miejscowości, co siedziba placówki spedycyjnej, a łączny ciężar bądź objętość przesyłek wykorzystują co najmniej 50% ładowności (pojemności) pojazdu.
§  57.
Do przewozu przesyłki, wykonywanego na zlecenie placówki spedycyjnej, stosuje się w zakresie stosunków między placówką spedycyjną a posiadaczem pojazdu przepisy regulaminu zarobkowego przewozu i spedycji w ciężarowym transporcie samochodowym oraz taryfę towarową transportu samochodowego i spedycji.
§  58. 58
1.
Za przewóz przesyłki zleconej do przewozu przez placówkę spedycyjną posiadacz pojazdu otrzymuje od tej placówki 80% sumy należnej za przewóz po przedstawieniu odpisu dokumentu przewozowego, potwierdzonego bez zastrzeżeń przez odbiorcę przesyłki.
2. 59
(skreślony).
3. 60
(skreślony).
§  59. 61
(skreślony).
§  59a. 62
(skreślony).
§  60.
1.
Miejscowości, w których znajdują się placówki spedycyjne, powinny być oznaczone tablicami umieszczonymi u wylotu każdej drogi publicznej, wybiegającej z takiej miejscowości, obok tablic oznaczających jej granicę administracyjną.
2.
Tablice (ust. 1) według wzoru określonego przez Ministra Komunikacji obowiązana jest ustawiać jednostka organizacyjna prowadząca państwową spedycję publiczną.
3. 63
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ogłaszają corocznie w dziennikach urzędowych wojewódzkich rad narodowych aktualną sieć placówek spedycyjnych, działających na obszarach objętych zasięgiem ich działania.
§  61.
1. 64
Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może rozciągnąć obowiązek przyjmowania do przewozu na zlecenie placówki spedycyjnej ładunku ziemiopłodów w czasie trwania akcji przewozów jesiennych na pojazdy przejeżdżające bez ładunku po określonej drodze - w celu dostarczenia ładunku bezpośrednio z miejsca skupu, znajdującego się przy tej drodze, do miejsca przeznaczenia.
2.
Do wypadków określonych w ust. 1 stosuje się przepis § 52 ust. 2.
52 § 46 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 czerwca 1974 r. (Dz.U.74.23.139) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1974 r.
53 § 46 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.
54 § 48 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 21 kwietnia 1981 r. (Dz.U.81.11.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1981 r.
55 § 48 ust. 1 pkt 3 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 21 kwietnia 1981 r. (Dz.U.81.11.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1981 r.
56 § 48 ust. 1 pkt 5 skreślony przez § 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 8 września 1977 r. (Dz.U.77.30.134) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 1977 r.
57 § 48 ust. 2 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.
58 § 58:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 czerwca 1974 r. (Dz.U.74.23.139) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1974 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 21 kwietnia 1981 r. (Dz.U.81.11.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1981 r.

59 § 58 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 17 sierpnia 1982 r. (Dz.U.82.25.185) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1982 r.
60 § 58 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 17 sierpnia 1982 r. (Dz.U.82.25.185) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1982 r.
61 § 59 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 17 sierpnia 1982 r. (Dz.U.82.25.185) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1982 r.
62 § 59a skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 17 sierpnia 1982 r. (Dz.U.82.25.185) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1982 r.
63 § 60 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 czerwca 1974 r. (Dz.U.74.23.139) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1974 r.
64 § 61 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 czerwca 1974 r. (Dz.U.74.23.139) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1974 r.