Rozdział 5 - Zakres i warunki prowadzenia niezarobkowego transportu samochodowego jako działalności pomocniczej. - Krajowy transport drogowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.34.234

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 1988 r.

Rozdział  5

Zakres i warunki prowadzenia niezarobkowego transportu samochodowego jako działalności pomocniczej.

§  28. 33
Przepisy niniejszego rozdziału, z wyjątkiem § 34 pkt 2, nie mają zastosowania do przewozów wykonywanych autobusami do 15 miejsc siedzących łącznie z miejscem kierowcy oraz ciężarowymi pojazdami samochodowymi o ładowności do 1.500 kg włącznie, przeznaczonymi do zaspokojenia służbowych potrzeb komunikacyjnych państwowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych; przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się również do prowadzonego pomocniczo niezarobkowego transportu samochodowego przez spółki oraz osoby fizyczne samochodami ciężarowymi i ciężarowo-osobowymi o ładowności do 500 kg.
§  29.
1.
Transport samochodowy prowadzony niezarobkowo jako działalność pomocnicza służy zaspokojeniu własnych potrzeb przewozowych jednostki.
2.
Transport określony w ust. 1 nie traci charakteru transportu niezarobkowego w razie:
1)
użyczenia przez jednostkę prowadzącą taki transport pojazdu samochodowego pracownikowi jednostki lub innej jednostce dla wykonania doraźnego przewozu niezarobkowego, z tym że może on być tylko sporadyczny, a dla jednostki użyczającej nie stanowi źródła dodatkowego dochodu;
2)
odpłatnego świadczenia usług przewozowych, wynikającego z przepisów szczególnych (świadczenie nakazane), pod warunkiem że wykonanie świadczenia jest wynikiem szczególnych okoliczności i nie ma charakteru ciągłego lub dotyczy usług świadczonych w trybie wykorzystania próżnych przebiegów lub wykorzystania ładowności ciężarowych pojazdów samochodowych;
3)
odpłatnego wykonywania przez jednostki gospodarki uspołecznionej usług przewozowych na zlecenie państwowego przedsiębiorstwa transportu publicznego lub państwowego przedsiębiorstwa prowadzącego spedycję publiczną.
3.
Warunki użyczania pojazdów przez jednostki organizacyjne pracownikowi tej jednostki lub innej jednostce (ust. 2 pkt 1) oraz stawki odpłatności w tych wypadkach określi Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  30.
Transport samochodowy jako działalność pomocnicza może być prowadzony w zakresie:
1)
przewozu:
a)
pracowniczego - własnych pracowników;
b)
grupowego - własnych pracowników i członków rodziny;
c)
osób - w związku z gospodarczą, socjalną, kulturalną lub naukową działalnością jednostki organizacyjnej (osoby);
2)
odwożenia do odbiorców przedmiotów własnego zbytu lub obrotu handlowego;
3)
przewozu od dostawców przedmiotów własnego zaopatrzenia lub prowadzonego skupu;
4)
przewozu własnych surowców, produktów lub wyrobów do przerobu i z przerobu dla własnego użytku;
5)
przewozu własnych przedmiotów;
6)
wywozu wszelkich nieużytków z własnego przedsiębiorstwa lub gospodarstwa;
7)
przewozu wewnątrzzakładowego i technologicznego.
§  31.
1.
Szczegółowy zakres i warunki prowadzenia transportu samochodowego niezarobkowego jako działalności pomocniczej określa potwierdzenie zgłoszenia.
2.
Przy udzielaniu potwierdzenia zgłoszenia stosuje się przepis § 23.
§  32.
Potwierdzenie zgłoszenia prowadzenia pomocniczo transportu niezarobkowego można uzyskać w zasadzie tylko w zakresie koniecznym dla działalności prowadzonej podstawowo.
§  33. 34
(skreślony).
§  34.
Posiadacz potwierdzenia zgłoszenia obowiązany jest:
1)
wykonywać przewóz stosownie do zakresu ustalonego w potwierdzeniu zgłoszenia;
2)
stosować przy wykonywaniu przewozu dokumenty eksploatacyjne i przewozowe, przewidziane obowiązującymi przepisami;
3)
przestrzegać obowiązków wymienionych w § 26 pkt 3-5.
§  35. 35
W szczególnie uzasadnionych wypadkach terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia podstawowego może zezwolić na jednorazowe wykonanie przewozu innego rodzaju niż określony w potwierdzeniu zgłoszenia.
33 § 28:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 21 kwietnia 1981 r. (Dz.U.81.11.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1981 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.

34 § 33 skreślony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
35 § 35:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 czerwca 1974 r. (Dz.U.74.23.139) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1974 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 października 1974 r. (Dz.U.74.40.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 1974 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 września 1975 r. (Dz.U.75.31.168) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1975 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.