Rozdział 3 - Zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej przez jednostki spółdzielcze, spółki i osoby fizyczne. 4 - Krajowy transport drogowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.34.234

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 1988 r.

Rozdział  3

Zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej przez jednostki spółdzielcze, spółki i osoby fizyczne. 4

§  12.
1. 5
Szczegółowy zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej przez jednostki spółdzielcze, spółki i osoby fizyczne określa zezwolenie.
1a. 6
Przez spółki rozumie się spółki prawa handlowego oraz spółki z udziałem zagranicznym.
2.
Zezwolenie może być udzielone na prowadzenie:
1)
publicznego transportu drogowego osób w zakresie:
a)
komunikacji autobusowej,
b)
przewozu pracowniczego,
c)
nieregularnego przewozu autobusami,
d)
nieregularnego przewozu taksówkami samochodowymi,
e)
nieregularnego przewozu dorożkami konnymi;
2)
publicznego ciężarowego transportu drogowego w zakresie:
a) 7
nieregularnego przewozu ładunków ciężarowymi pojazdami samochodowymi i ciągnikami z przyczepami,
b)
nieregularnego przewozu ładunków (bagażu) taksówkami samochodowymi,
c)
nieregularnego przewozu ładunków pojazdami konnymi,
d) 8
nieregularnego przewozu zwłok i szczątków zwłok ludzkich pojazdami specjalizowanymi,
e) 9
nieregularnego przewozu ładunków pojazdami specjalizowanymi, z wyjątkiem przewozu paliw płynnych.
3)
branżowego ciężarowego transportu samochodowego.
§  13. 10
Publiczny transport drogowy może być prowadzony przez:
1)
spółdzielnie pracy, których statut przewiduje prowadzenie zarobkowego transportu drogowego - w zakresie przewozów wymienionych w § 12,
2) 11
spółki oraz osoby fizyczne - w zakresie przewozów wymienionych w § 12 ust. 2 pkt 1 lit. c)-e) oraz pkt 2.
§  14.
1.
Branżowy transport drogowy może być prowadzony przez:
1)
spółdzielnie pracy transportowej lub transportowo-warsztatowej;
2)
inne spółdzielcze przedsiębiorstwa transportowe.
2.
Jednostki wymienione w ust. 1 mogą świadczyć usługi przewozowe tylko na rzecz tych jednostek, które określi zezwolenie.
§  15. 12
1.
Zasięg wykonywania publicznej regularnej komunikacji autobusowej określa się przez ustalenie linii komunikacyjnych (dróg przewozu) i wyznaczenie przystanków krańcowych na tych liniach. Zasięg nieregularnego przewozu osób autobusami i taksówkami samochodowymi obejmuje obszar całego Państwa.
2.
Zasięg publicznego nieregularnego przewozu ładunków wykonywanego ciężarowymi pojazdami samochodowymi przez spółdzielnie (oddziały terenowe) i osoby fizyczne oraz zasięg publicznego nieregularnego przewozu ładunków (bagażu) taksówkami samochodowymi obejmuje obszar województwa, na którego terenie znajduje się siedziba spółdzielni lub określone w zezwoleniu miejsce prowadzenia transportu przez osobę fizyczną, oraz obszary sąsiadujących województw.
3.
Zasięg wykonywanego przez osoby fizyczne publicznego nieregularnego przewozu:
1)
osób dorożkami konnymi,
2)
ładunków pojazdami konnymi,
3)
ładunków ciągnikami rolniczymi z przyczepami przez rolników w czasie wolnym od pracy na roli

obejmuje obszar gminy lub miasta, wymienionych w zezwoleniu jako miejsce prowadzenia transportu, oraz obszary sąsiadujących gmin (miast).

3a. 13
Zasięg publicznego nieregularnego przewozu zwłok i szczątków zwłok ludzkich pojazdami specjalizowanymi ustala się w zezwoleniu w zależności od przystosowania pojazdu do takiego przewozu; zasięg ten może obejmować obszar całego Państwa.
4. 14
Zasięg przewozu wykonywanego przez spółdzielnie (oddziały terenowe), spółki oraz osoby fizyczne, prowadzące transport specjalizowany, obejmuje obszar całego Państwa.
5.
Zasięg nieregularnego przewozu ładunków wykonywanego ciężarowymi pojazdami samochodowymi w transporcie branżowym określa się na podstawie potrzeb gospodarczych jednostek, dla których są świadczone usługi przewozowe; zasięg ten może obejmować obszar całego Państwa.
6. 15
Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może rozszerzyć stały zasięg przewozów określonych w ust. 2 i 3, jeżeli państwowe przedsiębiorstwa transportowe nie są w stanie zaspokoić w pełni potrzeb przewozowych występujących na danym obszarze.
7. 16
W gospodarczo uzasadnionych wypadkach terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia podstawowego może udzielać zezwolenia na okres nie przekraczający 6 miesięcy lub zezwolenia jednorazowego na przekroczenie zasięgu przewozów określonego w zezwoleniu na prowadzenie transportu drogowego.
§  16.
1.
Zezwolenie na prowadzenie publicznego transportu drogowego może uzyskać:
1) 17
spółdzielnia określona w § 13 pkt 1, jeżeli jest zrzeszona w branżowym związku spółdzielczości pracy transportowej;
2) 18
osoba fizyczna, jeżeli:
a)
posiada obywatelstwo polskie,
b) 19
transport drogowy stanowić będzie dla niej podstawowe zajęcie zawodowe; nie dotyczy to rolników ubiegających się o zezwolenie na okresowe wykonywanie zarobkowego transportu drogowego ładunków pojazdami silnikowymi z przyczepami w czasie wolnym od pracy na roli,
c) 20
(skreślona),
d) 21
jest właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu, którym zamierza wykonywać przewozy, i posiada uprawnienie do kierowania tym pojazdem oraz sprawność fizyczną i psychiczną niezbędną do wykonywania zawodu kierowcy,
e)
posiada wymaganą przepisami praktykę w kierowaniu samochodem – w razie ubiegania się o zezwolenie na przewóz osób taksówką osobową.
2.
Udzielenie zezwolenia na prowadzenie publicznego transportu drogowego osobie fizycznej (ust. 1 pkt 2) uzależnione jest od uprzedniego złożenia przez nią w organie właściwym do udzielenia zezwolenia egzaminu ze znajomości:
1)
regulaminu zarobkowego przewozu i taryfy - odpowiednio do rodzaju transportu, na którego prowadzenie zainteresowana osoba pragnie uzyskać zezwolenie;
2)
przepisów porządkowych ogólnych i miejscowych, obowiązujących przy nieregularnym przewozie osób - jeżeli zezwolenie ma być udzielone na prowadzenie transportu obejmującego takie przewozy;
3)
topografii miejscowości znajdujących się na obszarze prowadzenia transportu.
3. 22
Zezwolenia nie może uzyskać osoba fizyczna skazana prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, jeżeli od czasu odbycia przez nią kary pozbawienia wolności lub jej darowania nie upłynął okres 2 lat. Jeżeli wykonanie kary zostało przez sąd zawieszone, zezwolenie na prowadzenie transportu drogowego może być udzielone po upływie sześciu miesięcy od zakończenia okresu próby.
4. 23
Nie wymaga się zezwolenia na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego pojazdami zaprzęgowymi przez rolników w czasie wolnym od pracy na roli na obszarze gminy, na której terenie prowadzą gospodarstwo rolne, oraz gmin sąsiadujących.
§  17.
Zezwolenie na prowadzenie branżowego transportu drogowego może uzyskać:
1)
spółdzielnia określona w § 14 ust. 1 pkt 1, jeżeli jest zrzeszona w branżowym związku spółdzielczości pracy transportowej;
2)
inne spółdzielcze przedsiębiorstwo transportowe.
§  18. 24
1.
Osobie fizycznej może być udzielone tylko jedno zezwolenie, uprawniające do prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jednym pojazdem silnikowym, również z przyczepą (przyczepami), określonym w zezwoleniu.
2.
W przypadkach uzasadnionych wykonywaniem usług o szczególnej użyteczności społecznej, zwłaszcza w zakresie przewozu opału dla ludności i ciepłownictwa, przewozu materiałów do budowy mieszkań lub wywozu drewna z lasu oraz przewozu ziemiopłodów, dopuszcza się wydanie zezwolenia osobie fizycznej na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego dwoma pojazdami silnikowymi (z przyczepami).
§  19.
1.
Posiadacz zezwolenia na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej obowiązany jest:
1)
rozpocząć prowadzenie transportu w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania zezwolenia;
2)
jeżeli jest jednostką spółdzielczą prowadzącą transport branżowy - uczestniczyć w porozumieniu branżowym transportu samochodowego;
3)
przestrzegać regulaminu zarobkowego przewozu i taryf odpowiednio do rodzaju transportu określonego w zezwoleniu oraz stosować dokumenty eksploatacyjne i przewozowe, przewidziane obowiązującymi przepisami;
4)
wykonywać przewóz pojazdami wymienionymi w zezwoleniu;
5)
w razie gdy transport prowadzony jest przy użyciu pojazdów samochodowych - zgłaszać organowi, który zezwolenia udzielił, wszelkie zmiany w stanie posiadania pojazdów;
6)
dostarczać na żądanie organu, który zezwolenia udzielił, wszystkich danych dotyczących prowadzonej działalności;
7)
zawiadamiać organ, który zezwolenia udzielił, o każdej zmianie swego adresu (siedziby) oraz o takich zmianach, dotyczących placówek terenowych;
8)
zawiadomić organ, który zezwolenia udzielił, o zamiarze zaniechania prowadzenia transportu co najmniej na jeden miesiąc przed dniem zaniechania, z wyjątkiem wypadku, gdy zaniechanie następuje z przyczyn niezależnych od posiadacza zezwolenia;
9)
zwrócić zezwolenie organowi, który zezwolenia udzielił, w razie zaniechania prowadzenia transportu lub w razie cofnięcia zezwolenia.
2. 25
Na przerwanie prowadzenia transportu na okres miesiąca lub okres dłuższy wymagana jest zgoda organu udzielającego zezwolenia; przerwanie prowadzenia transportu bez zgody tego organu uważa się za zaniechanie wykonywania transportu. O każdej przerwie w prowadzeniu transportu dłuższej niż tydzień, a krótszej niż miesiąc, posiadacz zezwolenia obowiązany jest powiadomić pisemnie organ, który udzielił zezwolenia, podając okres i powody przerwy w terminie trzech dni od jej rozpoczęcia.
3. 26
Organ administracji państwowej właściwy do udzielania zezwoleń może ustalić w zezwoleniu obowiązek uzyskiwania zgody (ust. 2) również na przerwę w prowadzeniu transportu krótszą niż jeden miesiąc.
4. 27
Organ administracji państwowej właściwy do udzielania zezwoleń może wstrzymać udzielanie zezwoleń na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego w razie braku możliwości przydziału paliwa.
4 Tytuł rozdziału 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
5 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
6 § 12 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
7 § 12 ust. 2 pkt 2 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.
8 § 12 ust. 2 pkt 2 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 11 września 1987 r. (Dz.U.87.27.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1987 r.
9 § 12 ust. 2 pkt 2 lit. e) dodana przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
10 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 września 1975 r. (Dz.U.75.31.168) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1975 r.
11 § 13 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
12 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 września 1975 r. (Dz.U.75.31.168) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1975 r.
13 § 15 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 11 września 1987 r. (Dz.U.87.27.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1987 r.
14 § 15 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
15 § 15 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 21 kwietnia 1981 r. (Dz.U.81.11.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1981 r.
16 § 15 ust. 7:

- dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 21 kwietnia 1981 r. (Dz.U.81.11.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1981 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.

17 § 16 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 września 1975 r. (Dz.U.75.31.168) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1975 r.
18 § 16 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.
19 § 16 ust. 1 pkt 2 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
20 § 16 ust. 1 pkt 2 lit. c) skreślona przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 11 września 1987 r. (Dz.U.87.27.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1987 r.
21 § 16 ust. 1 pkt 2 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
22 § 16 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.
23 § 16 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 września 1975 r. (Dz.U.75.31.168) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1975 r.
24 § 18:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.

25 § 19 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.
26 § 19 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.
27 § 19 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1986 r. (Dz.U.86.3.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1986 r.