Rozdział 3 - Zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej przez jednostki spółdzielcze i osoby fizyczne. - Krajowy transport drogowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1965.7.40

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1967 r.

Rozdział  3.

Zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej przez jednostki spółdzielcze i osoby fizyczne.

§  12.
1.
Szczegółowy zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej przez jednostki spółdzielcze i osoby fizyczne określa zezwolenie.
2.
Zezwolenie może być udzielone na prowadzenie:
1)
publicznego transportu drogowego osób w zakresie:
a)
komunikacji autobusowej,
b)
przewozu pracowniczego,
c)
nieregularnego przewozu autobusami,
d)
nieregularnego przewozu taksówkami i dorożkami samochodowymi,
e)
nieregularnego przewozu dorożkami konnymi;
2)
publicznego ciężarowego transportu drogowego w zakresie:
a)
nieregularnego przewozu ładunków ciężarowymi pojazdami samochodowymi,
b)
nieregularnego przewozu ładunków (bagażu) taksówkami i dorożkami samochodowymi,
c)
nieregularnego przewozu ładunków pojazdami konnymi;
3)
branżowego ciężarowego transportu samochodowego.
§  13.
Publiczny transport drogowy może być prowadzony przez:
1)
spółdzielnie pracy transportowej lub transportowo-warsztatowej - w zakresie przewozów wymienionych w § 12 ust. 2 pkt 1 lit. a)-d) oraz pkt 2;
2)
spółdzielnie pracy transportowo-przeładunkowej - w zakresie przewozów wymienionych w § 12 ust. 2 pkt 2 lit. a) i c);
3)
osoby fizyczne - w zakresie przewozów wymienionych w § 12 ust. 2 pkt 1 lit. d) i e) oraz pkt 2.
§  14.
1.
Branżowy transport drogowy może być prowadzony przez:
1)
spółdzielnie pracy transportowej lub transportowo-warsztatowej;
2)
inne spółdzielcze przedsiębiorstwa transportowe.
2.
Jednostki wymienione w ust. 1 mogą świadczyć usługi przewozowe tylko na rzecz tych jednostek, które określi zezwolenie.
§  15.
1.
Zasięg komunikacji autobusowej określa się przez ustalenie dróg przewozu (linii) i wyznaczenie przystanków krańcowych. Zasięg nieregularnego przewozu osób autobusami i taksówkami lub dorożkami samochodowymi obejmuje obszar całego Państwa.
2.
Zasięg nieregularnego przewozu ładunków wykonywanego ciężarowymi pojazdami samochodowymi w transporcie publicznym przez spółdzielnię lub jej oddziały terenowe oraz zasięg nieregularnego przewozu ładunków (bagażu) taksówkami lub dorożkami samochodowymi może obejmować określone powiaty lub cały obszar województwa łącznie z obszarem miasta z niego wyłączonego oraz sąsiadujących z województwem powiatów.
3.
Zasięg wykonywanego przez osoby fizyczne w transporcie publicznym nieregularnego przewozu:
1)
osób dorożkami konnymi,
2)
ładunków ciężarowymi pojazdami samochodowymi lub pojazdami konnymi

- nie powinien w zasadzie przekraczać obszaru powiatu łącznie z obszarem sąsiadującego z nim miasta stanowiącego powiat miejski, obszaru miasta stanowiącego powiat miejski łącznie z obszarem sąsiadującego z nim powiatu lub obszaru miasta wyłączonego z województwa. Zasięg przewozu wykonywanego przez osobę fizyczną ciężarowymi pojazdami samochodowymi (pkt 2) może obejmować obszar województwa i sąsiadujących z nim powiatów, zwłaszcza jeżeli siedziba osoby prowadzącej transport znajduje się w miejscowości innej niż miasto stanowiące powiat miejski lub miasto wyłączone z województwa.

4.
Zasięg nieregularnego przewozu ładunków wykonywanego ciężarowymi pojazdami samochodowymi w transporcie branżowym określa się, biorąc za podstawę uzasadnione potrzeby gospodarcze jednostek, na których rzecz usługi przewozowe są świadczone; zasięg ten może obejmować obszar:
1)
powiatu lub miasta stanowiącego powiat miejski;
2)
miasta stanowiącego powiat miejski łącznie z sąsiadującym z nim powiatem (powiatami);
3)
kilku powiatów leżących w granicach jednego województwa;
4)
kilku miast stanowiących powiaty miejskie i leżących w granicach jednego województwa łącznie z sąsiadującym z nim powiatem (powiatami) lub bez tego powiatu;
5)
województwa lub miasta wyłączonego z województwa;
6)
miasta wyłączonego z województwa łącznie z obszarem województwa, z którego zostało wyłączone, lub łącznie z częścią tego województwa (jednym lub kilkoma powiatami);
7)
kilku województw lub całego Państwa.
§  16.
1.
Zezwolenie na prowadzenie publicznego transportu drogowego może uzyskać:
1)
spółdzielnia określona w § 13 pkt 1 i 2, jeżeli jest zrzeszona w branżowym związku spółdzielczości pracy transportowej;
2)
osoba fizyczna:
a)
która posiada znajomość języka polskiego,
b)
której kwalifikacje zawodowe do prowadzenia transportu drogowego potwierdzi wojewódzka organizacja branżowa właściwa w zakresie transportu,
c)
która posiada prawo jazdy (kartę woźnicy) uprawniające do prowadzenia odpowiedniego rodzaju pojazdu.
2.
Udzielenie zezwolenia na prowadzenie publicznego transportu drogowego osobie fizycznej (ust. 1 pkt 2) uzależnione jest od uprzedniego złożenia przez nią w organie właściwym do udzielenia zezwolenia egzaminu ze znajomości:
1)
regulaminu zarobkowego przewozu i taryfy - odpowiednio do rodzaju transportu, na którego prowadzenie zainteresowana osoba pragnie uzyskać zezwolenie;
2)
przepisów porządkowych ogólnych i miejscowych, obowiązujących przy nieregularnym przewozie osób - jeżeli zezwolenie ma być wydane na prowadzenie transportu obejmującego takie przewozy;
3)
topografii miejscowości znajdujących się na obszarze prowadzenia transportu.
3.
Zezwolenia nie może uzyskać osoba fizyczna skazana prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwo popełnione z chęci zysku, jeżeli od czasu odbycia przez nią kary pozbawienia wolności lub jej darowania nie upłynął okres 2 lat.
4.
Przepis ust. 1 pkt 2 lit. b) nie ma zastosowania do rolników ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego pojazdami zaprzęgowymi na okres czasu wolny od pracy na roli.
5.
Nie wymaga się zezwolenia na prowadzenie w okresie czasu wolnym od pracy na roli zarobkowego transportu drogowego pojazdami zaprzęgowymi przez rolników, jeżeli przewozy wykonywane są poza obszarami administracyjnymi miast wyłączonych z województw, miast stanowiących powiaty miejskie oraz miast i osiedli będących uzdrowiskami lub spoza tych obszarów na te obszary.
§  17.
Zezwolenie na prowadzenie branżowego transportu drogowego może uzyskać:
1)
spółdzielnia określona w § 14 ust. 1 pkt 1, jeżeli jest zrzeszona w branżowym związku spółdzielczości pracy transportowej;
2)
inne spółdzielcze przedsiębiorstwo transportowe.
§  18.
Osoba fizyczna może posiadać tylko jedno zezwolenie uprawniające do prowadzenia zarobkowego transportu drogowego.
§  19.
1.
Posiadacz zezwolenia na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego jako działalności podstawowej obowiązany jest:
1)
rozpocząć prowadzenie transportu w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania zezwolenia;
2)
jeżeli jest jednostką spółdzielczą prowadzącą transport branżowy - uczestniczyć w porozumieniu branżowym transportu samochodowego;
3)
przestrzegać regulaminu zarobkowego przewozu i taryf odpowiednio do rodzaju transportu określonego w zezwoleniu oraz stosować dokumenty eksploatacyjne i przewozowe, przewidziane obowiązującymi przepisami;
4)
wykonywać przewóz pojazdami wymienionymi w zezwoleniu;
5)
w razie gdy transport prowadzony jest przy użyciu pojazdów samochodowych - zgłaszać organowi, który zezwolenia udzielił, wszelkie zmiany w stanie posiadania pojazdów;
6)
dostarczać na żądanie organu, który zezwolenia udzielił, wszystkich danych dotyczących prowadzonej działalności;
7)
zawiadamiać organ, który zezwolenia udzielił, o każdej zmianie swego adresu (siedziby) oraz o takich zmianach, dotyczących placówek terenowych;
8)
zawiadomić organ, który zezwolenia udzielił, o zamiarze zaniechania prowadzenia transportu co najmniej na jeden miesiąc przed dniem zaniechania, z wyjątkiem wypadku, gdy zaniechanie następuje z przyczyn niezależnych od posiadacza zezwolenia;
9)
zwrócić zezwolenie organowi, który zezwolenia udzielił, w razie zaniechania prowadzenia transportu lub w razie cofnięcia zezwolenia.
2.
Przerwy w prowadzeniu transportu z przyczyn niezależnych od posiadacza zezwolenia nie przekraczającej trzech miesięcy lub dłuższej, na którą organ udzielający zezwolenia wyraził zgodę, nie uważa się za zaniechanie prowadzenia transportu.