Rozdział 2 - Organizacja systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.25.208

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lutego 2005 r.

Rozdział  2

Organizacja systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

§  6.
Za działania podejmowane w ramach Krajowego Programu Kontroli Jakości odpowiadają:
1)
minister właściwy do spraw transportu - w zakresie współpracy z Prezesem Urzędu, przy wykonywaniu zadań związanych z przygotowaniem i realizacją programu;
2)
minister właściwy do spraw wewnętrznych - w zakresie wykonywania, przez podległe mu i nadzorowane przez niego służby, obowiązków polegających na:
a)
wyznaczeniu w porozumieniu z Prezesem Urzędu audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
b)
realizowaniu na lotnisku, w tym na lotnisku lotnictwa służb porządku publicznego wykorzystywanego przez lotnictwo cywilne, czynności audytorskich w zakresie kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego przez Straż Graniczną i Policję - w porozumieniu z Prezesem Urzędu lub z zarządzającym,
c)
przekazywaniu Prezesowi Urzędu informacji o ujawnionych uchybieniach w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
3)
Minister Obrony Narodowej - w zakresie wykonywania, przez podległe mu i nadzorowane przez niego służby, obowiązków polegających na:
a)
wyznaczeniu w porozumieniu z Prezesem Urzędu audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
b)
realizowaniu, na lotnisku wojskowym wykorzystywanym przez lotnictwo cywilne, czynności audytorskich w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - w porozumieniu z Prezesem Urzędu lub z zarządzającym,
c)
przekazywaniu Prezesowi Urzędu informacji o ujawnionych uchybieniach w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
4)
Prezes Urzędu - w zakresie niezastrzeżonym dla ministra właściwego do spraw transportu, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej, a w szczególności w zakresie:
a)
nadzorowania wykonywania audytu zgodnie z postanowieniami Krajowego Programu Kontroli Jakości we wszystkich podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą,
b)
wyznaczania audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
c)
zatwierdzania ramowego planu audytów ochrony, inspekcji ochrony, przeglądów ochrony i testów ochrony w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
d)
określania terminu usunięcia niedociągnięć w systemie ochrony stwierdzonych w czasie przeprowadzanych audytów,
e)
sporządzania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, listy kontrolnej zawierającej wskazanie rodzaju audytowanego podmiotu, zakresy tematyczne podlegające kontroli, kategorie ocen audytowanych elementów systemu ochrony,
f)
opracowywania, w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji oraz Ministrem Obrony Narodowej, ramowego rocznego planu audytów ochrony, inspekcji ochrony, przeglądów ochrony, testów ochrony w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w terminie do końca listopada każdego roku kalendarzowego, określającego nazwę kontrolowanego podmiotu oraz rodzaj planowanej metody audytu; plan ten sporządza się zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.4)) oraz oznacza się klauzulą "Zastrzeżone",
g)
opracowywania, w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji, Ministrem Obrony Narodowej oraz podmiotem prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą, ramowego rocznego planu ćwiczeń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w terminie do końca listopada każdego roku kalendarzowego, określającego nazwę podmiotu uczestniczącego w ćwiczeniach, termin realizacji planu oraz jego zakres tematyczny; plan ten sporządza się zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych oraz oznacza się klauzulą "Zastrzeżone",
h)
prowadzenia aktualnej listy audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego ogłaszanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
i)
ustalania liczby osób wchodzących w skład zespołu audytowego - w zależności od rodzaju przeprowadzonej kontroli jakości oraz podmiotu audytowanego,
j)
wyznaczania przewodniczącego oraz członków zespołu audytowego, o którym mowa w § 14,
k)
gromadzenia informacji dotyczących zespołu audytowego, uwzględniających w szczególności stopień przygotowania do realizowania czynności audytorskich osób wchodzących w jego skład,
l)
nadzoru nad przygotowaniem raportu końcowego z przeprowadzonego audytu,
m)
koordynowania działań naprawczych nałożonych na audytowany podmiot zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym,
n)
przygotowania rocznego sprawozdania z przeprowadzonych audytów w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku kalendarzowego,
o)
zapewnienia poufności planowanych działań oraz wyników przeprowadzonego audytu,
p)
realizacji postanowień art. 6 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1217/2003/WE z dnia 4 lipca 2003 r. ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
5)
zarządzający podmiotem prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą - w zakresie:
a)
wyznaczania, w porozumieniu z Prezesem Urzędu, wewnętrznych audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony tego podmiotu,
b)
wyznaczania swojego przedstawiciela do koordynacji czynności związanych z prowadzonym audytem,
c)
opracowania w trybie ochrony informacji niejawnych, oznaczenia klauzulą "Zastrzeżone" i przesłania do Urzędu Lotnictwa Cywilnego rocznego harmonogramu wewnętrznych audytów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w terminie do końca października każdego roku kalendarzowego,
d)
przygotowania rocznego sprawozdania z przeprowadzonych wewnętrznych audytów w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku kalendarzowego,
e)
zapewnienia warunków lokalowych i środków administracyjno-biurowych, w szczególności z uwzględnieniem dostępu do telefonu, poczty elektronicznej, faksu, komputera, drukarki i materiałów biurowych, na czas prowadzenia czynności audytorskich,
f)
zapewnienia dostępu do materiałów, dokumentów, planów i danych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego dotyczących jednostki audytowanej oraz dostarczania ich kopii lub wyciągów,
g)
udzielania wszelkich informacji w zakresie audytowanych zagadnień,
h)
zapewnienia udziału osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie audytowanych komórek organizacyjnych,
i)
zapewnienia pojazdów samochodowych w zakresie niezbędnym dla wykonania audytu,
j)
podjęcia działań zmierzających do usunięcia uchybień stwierdzonych w czasie audytu, a jeśli ich usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia ochrony audytowanego podmiotu - poprzez zastosowanie działań zastępczych adekwatnych do zidentyfikowanego stanu zagrożenia, a następnie zmierzających do jego bezzwłocznej likwidacji,
k)
na wniosek przewodniczącego zespołu audytowego - zwołania zespołu ochrony lotniska, o którym mowa w § 4 Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, w celu przedstawienia wyników przeprowadzonej kontroli oraz omówienia czynności, o których mowa w lit. i,
l)
udzielania wszelkiej innej niezbędnej pomocy w realizacji przedsięwzięć audytowych.
§  7.
W przypadku konieczności dostosowania lotniska wojskowego wykorzystywanego przez lotnictwo cywilne do wymagań dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego, koszty tego dostosowania ponoszone są zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie warunków i zasad wykorzystywania lotnisk wojskowych przez lotnictwo cywilne oraz obowiązków zarządzających tymi lotniskami (Dz. U. Nr 254, poz. 2552).
§  8.
Koordynację działań podmiotów, o których mowa w § 6, w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego zapewnia Prezes Urzędu.
§  9.
Zadania Prezesa Urzędu, o których mowa w § 6 pkt 4 lit. h-p, § 8, § 15 pkt 5 i 7, § 24 ust. 2 i § 26, wykonuje Krajowy koordynator do spraw audytu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, powoływany i odwoływany przez Prezesa Urzędu.