Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.25.208

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lutego 2005 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, zwany dalej "Krajowym Programem Kontroli Jakości", określa metody kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, a w szczególności:
1)
organizację i funkcjonowanie systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji;
2)
metodologię prowadzenia kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji;
3)
zadania, zakres odpowiedzialności i metody współpracy ministra właściwego do spraw transportu, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", oraz podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą - w dziedzinie przeprowadzania kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji.
§  2.
Ilekroć w Krajowym Programie Kontroli Jakości jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego - rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 160, poz. 1549);
3)
podmiocie prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą - rozumie się przez to podmiot, który uzyskał certyfikat na podstawie ustawy;
4)
kontroli bezpieczeństwa - rozumie się przez to zespół działań, metod i środków podejmowanych przez służby ochrony w celu zapewnienia, że na pokład statku powietrznego oraz do stref zastrzeżonych lotniska nie przedostaną się przedmioty, urządzenia lub materiały niebezpieczne, które mogą być użyte do popełnienia aktu bezprawnej ingerencji;
5)
kontroli dostępu - rozumie się przez to zespół działań, metod i środków podejmowanych zgodnie z przepisami przez służbę ochrony w celu zapewnienia, że osoby nieuprawnione nie dostaną się do wyznaczonych obszarów lotniska;
6)
lotnisku współużytkowanym - rozumie się przez to lotnisko wojskowe albo lotnisko lotnictwa służb porządku publicznego wykorzystywane przez lotnictwo cywilne;
7)
ocenie stanu ochrony - rozumie się przez to działania kontrolne, mające na celu określenie stopnia i zakresu zgodności stosowanych metod i środków z metodami i środkami określonymi w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
8)
ochronie lotnictwa cywilnego - rozumie się przez to działania, metody i środki podejmowane zgodnie z przepisami przez służbę ochrony w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu lotniczego;
9)
służbie ochrony - rozumie się przez to Straż Graniczną, Policję oraz służbę ochrony lotniska;
10)
strefie zastrzeżonej - rozumie się przez to teren lotniska, do którego dostęp ze względów bezpieczeństwa mają wyłącznie uprawnione osoby;
11)
audycie - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces stosowany na poziomie krajowym w celu kontrolowania zgodności stanu ochrony z postanowieniami Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
12)
wewnętrznym audycie ochrony - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces stosowany na poziomie podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą w celu kontrolowania zgodności stanu ochrony podmiotu z obowiązującymi przepisami, obejmujący audyty ochrony, inspekcje ochrony, przeglądy ochrony, testy ochrony, ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
13)
uchybieniu - rozumie się przez to niezgodność, o której mowa w art. 2 ust. 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1217/2003/WE z dnia 4 lipca 2003 r. ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 169 z 08.07.2003, str. 44-48);
14)
audycie ochrony - rozumie się przez to szczegółową weryfikację wszystkich elementów (procedur, metod i środków) w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w celu ustalenia czy są one realizowane w sposób ciągły oraz zgodnie z przepisami prawa;
15)
inspekcji ochrony - rozumie się przez to szczegółową weryfikację wybranych elementów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w celu ustalenia czy są one zgodne z przepisami prawa;
16)
przeglądzie ochrony - rozumie się przez to weryfikację wybranych elementów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, przeprowadzaną w celu ustalenia potrzeb tej ochrony, obejmującą identyfikację nieprawidłowości, które umożliwiłyby dokonanie aktu bezprawnej ingerencji, pomimo zastosowanych metod, środków i procedur ochrony lotnictwa cywilnego bądź innych zalecanych działań zastępczych adekwatnych do zidentyfikowanego stanu zagrożenia;
17)
badaniu systemu ochrony - rozumie się przez to prowadzenie badania w przypadku:
a)
aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym,
b)
niewłaściwego funkcjonowania środków ochrony oraz norm lub zalecanych praktyk wynikających z przepisów międzynarodowych

- w celu wyjaśnienia przyczyny ich zaistnienia, uniknięcia ich powtórzenia oraz podjęcia działań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1638);

18)
teście ochrony - rozumie się przez to pozorowany akt bezprawnej ingerencji podejmowany w celu zweryfikowania efektywności procedur, metod i środków ochrony podjętych zgodnie z przepisami w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
19)
ćwiczeniu w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - rozumie się przez to przygotowany z wyprzedzeniem i przeprowadzony w celu określenia efektywności systemu zarządzania lotniskiem, systemu zarządzania przewoźnika oraz systemów zarządzania innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą zespół działań zmierzających do oceny stopnia przygotowania danego podmiotu do reagowania na akt bezprawnej ingerencji - w przypadku prowadzenia działań antykryzysowych i likwidacji skutków kryzysu;
20)
raporcie końcowym - rozumie się przez to dokument sporządzany przez przewodniczącego zespołu audytowego z przeprowadzonych czynności audytorskich.
§  3.
1.
Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego ma na celu zapewnienie skutecznego stosowania postanowień Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego oraz innych przepisów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
Skuteczne stosowanie, o którym mowa w ust. 1, zapewnia się poprzez:
1)
sprawdzanie efektywności stosowanych procedur, metod i środków ochrony lotnictwa cywilnego;
2)
wskazywanie procedur, metod i środków działania gwarantujących skuteczność systemu ochrony lotnictwa cywilnego i usunięcie stwierdzonych w tym systemie uchybień;
3)
wskazywanie zmian niezbędnych w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
4)
wskazywanie zmian w programach ochrony podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą.
§  4.
1.
Krajowy Program Kontroli Jakości określa zadania i kompetencje w zakresie kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie ochrony lotnictwa cywilnego, a w szczególności:
1)
Prezesa Urzędu;
2)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3)
Ministra Obrony Narodowej;
4)
zarządzających lotniskami;
5)
przewoźników lotniczych;
6)
innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą.
2.
Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, są obowiązane do wprowadzenia procedur wewnętrznej kontroli jakości w zakresie swojej odpowiedzialności w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego, wynikającej z programu ochrony danego podmiotu oraz z Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
§  5.
Krajowy Program Kontroli Jakości jest realizowany poprzez następujące metody audytu:
1)
audyt ochrony;
2)
inspekcję ochrony, przeprowadzaną w szczególności w ramach certyfikacji podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
3)
przegląd ochrony;
4)
test ochrony;
5)
ćwiczenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
6)
badanie systemu ochrony;
7)
analizę dokumentacji przedaudytowej, a w szczególności programów ochrony podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i instrukcji operacyjnych.