Art. 2. - Konwencja o ujednostajnieniu niektórych zasad, odnoszących się do przywilejów i hipotek morskich. Bruksela.1926.04.10.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1937.33.260

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 kwietnia 1937 r.
Art.  2. 

Na statku, na frachcie morskim za podróż podczas której powstała uprzywilejowana wierzytelność oraz na przynależnościach statku i frachtu morskiego nabytego od początku podróży, są uprzywilejowane:

1)
koszty sądowe, należne Państwu i wydatki, poniesione we wspólnym interesie wierzycieli na konserwację statku, lub na koszty przeprowadzenia sprzedaży i podziału uzyskanej ceny; opłaty tonażowe, latarniane, albo portowe, oraz inne tego rodzaju opłaty i podatki publiczne; opłaty pilotowe, koszty nadzoru i konserwacji od chwili wejścia statku do ostatniego portu;
2)
wierzytelności,powstałe z umowy o najem z kapitanem, załogą i innymi osobami przyjętymi do służby na statek;
3)
wynagrodzenia, należne za ratowanie i pomoc, oraz składki należne od statku w awariach wspólnych;
4)
odszkodowania za zderzenia i inne wypadki nawigacyjne, jak również za szkody, wyrządzone urządzeniom portowym, dokom i drogom żeglownym; odszkodowania za uszkodzenia cielesne pasażerów i załogi; odszkodowania za straty lub awarie ładunku lub bagażów;
5)
wierzytelności, powstałe z zawartych umów lub transakcyj, dokonanych przez kapitana poza portem macierzystym, na mocy jego ustawowych pełnomocnictw, dla rzeczywistych potrzeb konserwacji statku lub kontynuowania podróży, bez względu na to czy kapitan jest, czy nie jest równocześnie właścicielem statku i, czy jest to jego wierzytelność, czy dostawców, naprawiających, pożyczających, lub innych kontrahentów.