Art. 18. - Konwencja Międzynarodowa o przewozie osób i bagażu kolejami żelaznemi. Berno.1924.10.23.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.73.665

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 1928 r.
Artykuł  18.

Odpowiedzialność podróżnego za posiadany bagaż.

Dopłaty.

§  1.
Posiadacz kwitu bagażowego jest odpowiedzialny za zachowywanie przepisów artykułu 17; ponosi on wszelkie następstwa przekroczenia tych przepisów.
§  2.
Kolej żelazna, w razie podejrzenia przekroczenia, ma prawo sprawdzić, czy zawartość bagażu odpowiada przepisom. Posiadacza kwitu bagażowego wzywa się, aby był obecny przy sprawdzaniu; jeżeli posiadacz się nie stawi lub jeżeli nie można odszukać go, sprawdzania należy dokonać w obecności dwóch świadków, nie należących do służby kolei żelaznej, o ile przepisy ustawowe lub regulaminowe w Państwie, gdzie odbywa się sprawdzenie, nie przewidują odmiennego sposobu postępowania. W razie stwierdzenia przekroczenia, posiadacz kwitu bagażowego ponosi koszty, spowodowane sprawdzeniem.
§  3.
W wypadkach przekroczenia postanowień § 4 artykułu 17, posiadacz kwitu bagażowego, niezależnie od zapłacenia różnicy w należności przewozowej, od wynagrodzenia ewentualnej szkody i od odpowiedzialności karnej, powinien uiścić dopłatę.

Za przedmioty wyłączone od przewozu dopłata wynosi po 15 franków od kilograma brutto, najmniej jednak 30 franków, jeżeli pośród tych przedmiotów znajdują się materjały, wyłączone od przewozu na zasadzie artykułu 3, pozycji 4 Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi lub zaliczone do klas I i II w Załączniku I do Konwencji międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi; po 5 franków zaś, najmniej jednak 10 franków w innych wypadkach.

Jeżeli przepisy obowiązujące w wewnętrznej komunikacji kolei żelaznej, na której stwierdzono przekroczenie, przewidują w sumie dopłatę niższą, należy pobrać tę ostatnią.