Rozdział 1 - Odpowiedzialność. - Konwencja Międzynarodowa o przewozie osób i bagażu kolejami żelaznemi. Berno.1924.10.23.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.73.665

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 1928 r.

Rozdział  I.

Odpowiedzialność.

Odpowiedzialność za przewóz podróżnych, bagażu ręcznego i zwierząt.

§  1.
Odpowiedzialność kolei żelaznej za śmierć lub kalectwo, którym uległ podróżny wskutek wypadku z pociągiem, jak również za szkody, spowodowane spóźnieniem się lub odwołaniem pociągu albo brakiem połączenia, określają ustawy i regulaminy Państwa, gdzie zdarzenie nastąpiło. Do wypadków tych nie stosuje się postanowień, zawartych w tytule niniejszym.
§  2.
Za bagaż ręczny i zwierzęta, nad któremi nadzór w myśl artykułu 15 należy do podróżnego, kolej żelazna odpowiada tylko wówczas, jeżeli szkoda powstała z jej winy.
§  3.
W wypadkach powyższych nie ma zastosowania zasada współodpowiedzialności kolei żelaznych.

Współodpowiedzialność kolei żelaznych za bagaż.

§  1.
Kolej żelazna, która przyjęła bagaż do przewozu, wydając międzynarodowy kwit bagażowy, odpowiada za dokonanie przewozu na całym przebiegu aż do wydania bagażu.
§  2.
Każda następna kolej żelazna, przez sam fakt przyjęcia bagażu przystępuje do udziału w umowie o przewóz i przejmuje obowiązki z niej wynikające, co nie narusza jednak postanowień artykułu 42, § 2, dotyczących kolei przeznaczenia.

Rozmiar odpowiedzialności.

§  1.
Kolej żelazna odpowiada na warunkach określonych w rozdziale niniejszym, za szkodę powstała wskutek całkowitego lub częściowego zaginięcia albo uszkodzenia bagażu od chwili przyjęcia, do przewozu, aż do wydania, bądź to wskutek opóźnienia dostawy.
§  2.
Kolej żelazną zwalnia się od tej odpowiedzialności w wypadku całkowitego lub częściowego zaginięcia albo uszkodzenia bagażu, jeżeli udowodni, ze szkoda powstała z winy podróżnego, skutkiem przyrodzonej właściwości bagażu lub skutkiem siły wyższej.

Kolej nie odpowiada za szkodę, powstałą z powodu szczególnej właściwości bagażu, wadliwego opakowania lub nadania jako bagaż przedmiotów wyłączonych od przewozu.

Jeżeli podług okoliczności danego wypadku szkoda mogła wyniknąć skutkiem niebezpieczeństwa, wynikającego bądź to ze szczególnej właściwości bagażu, bądź też z wadliwego opakowania, bądź wreszcie z tego powodu, że bagaż składał się z przedmiotów niedopuszczonych do przewozu, jako bagaż, to istnieje domniemanie, że szkoda wynikła rzeczywiście z jednej z tych przyczyn, o ile osoba uprawniona nie udowodni, że szkoda nie jest ich następstwem.

§  3.
Kolej żelazna wolna jest również od odpowiedzialności za szkodę wynikłą wskutek opóźnienia dostawy, jeżeli udowodni, że opóźnienie zostało spowodowane okolicznościami, których kolej żelazna nie mogła uniknąć i którym nie mogła zapobiec.

Wysokość odszkodowania za całkowite lub częściowa zaginięcie bagażu.

Jeżeli na mocy postanowień Konwencji niniejszej kolej żelazna winna zapłacić odszkodowanie za całkowite lub częściowe zaginięcie bagażu, dopuszcza się żądanie:

a)
w razie udowodnienia wysokości szkody:

zwrotu tej szkody, w kwocie nie przewyższającej jednak 20 franków za każdy brakujący kilogram wagi brutto;

b)
w razie nieudowodnienia wysokości szkody: kwoty, obliczonej ryczałtowo po 10 franków za każdy brakujący kilogram wagi brutto.

Ponadto podlegają zwrotowi uiszczona należność za przewóz, cło i inne wydatki za bagaż zaginiony, jednak bez jakiegokolwiek dalszego odszkodowania, z zastrzeżeniem wyjątków, przewidzianych poniżej w artykułach 35 i 36.

Domniemanie zaginięcia bagażu. Odnalezienie bagażu.

§  1.
Brakującą sztukę bagażu uważa się za zaginioną po upływie 14 dni od chwili zażądania jej wydania.
§  2.
W razie odnalezienia szuki bagażu, uważanej za zaginioną, w ciągu roku od zażądania jej wydania, kolej żelazna obowiązana jest zawiadomić o tem podróżnego, o ile miejsce jego zamieszkania jest jej znane lub może być odszukane.
§  3.
Po otrzymaniu takiego zawiadomienia podróżny może żądać w terminie 30-dniowym, aby sztukę bagażu dostarczono mu bezpłatnie, według jego wyboru, na stację przeznaczenia lub na stację nadawczą, za zwrotem otrzymanego przez niego odszkodowania, zachowując wszelkie prawa do odszkodowania za opóźnienie, przewidzianego w artykule 34 i, w danym, zaś razie, w artykule 35 § 3.
§  4.
Jeżeli odnalezionej sztuki bagażu nie zażądano w 30-dniowym terminie, przewidzianym po wyżej w § 3 lub jeżeli odnaleziono ją dopiero po upływie roku od zażądania wydania, kolej żelazna może rozporządzać nią zgodnie z ustawami i regulaminami Państwa, w którem się znajduje.

Wysokość odszkodowania w razie uszkodzenia bagażu.

W razie uszkodzenia bagażu kolej żelazna obowiązana jest zapłacić kwotę, o którą obniżyła się jego wartość, bez dalszego odszkodowania, z zastrzeżeniem jednak wyjątków, przewidzianych w artykułach 35 i 36.

Odszkodowanie nie może jednak przewyższać:

a)
jeżeli wskutek uszkodzenia obniżyła się wartość przesyłki,

kwoty, którą należałoby zapłacić w razie zaginięcia całej przesyłki,

b)
jeżeli wskutek uszkodzenia obniżyła się wartość tylko części bagażu,

kwoty, którą należałoby zapłacić w razie zaginięcia części, której wartość się obniżyła.

Wysokość odszkodowania za opóźnione wydanie bagażu.

§  1.
W razie opóźnionego wydania bagażu, o ile podróżny nie udowadnia, że skutkiem tego opóźnienia wynikła szkoda, kolej żelazna obowiązana jest zapłacić odszkodowanie w wysokości 10 centymów za każdy kilogram wagi brutto bagażu, wydanego z opóźnieniem i za każde zaczęte 24 godziny, licząc od chwili, kiedy zażądano wydania, jednak najwyżej za dni 14.
§  2.
Jeżeli udowodniono, że wskutek opóźnienia wynikła szkoda, należy zapłacić za nią odszkodowanie w kwocie, która nie może jednak przekraczać czterokrotnego ryczałtowego odszkodowania, określonego w § 1 niniejszego artykułu.
§  3.
Odszkodowania, przewidziane w obu poprzednich paragrafów, nie mogą być doliczone do odszkodowań, któreby się należały za całkowite zaginięcie bagażu.

W razie częściowego zaginięcia bagażu odszkodowania te wypłaca się za część niezaginioną.

W razie uszkodzenia bagażu dolicza się je ewentualnie do odszkodowania, przewidzianego w artykule 33.

Deklaracja interesu w dostawie.

§  1.
Przy każdej przesyłce bagażowej można podać deklarację interesu w dostawie; deklaracja ta powinna być wpisana do kwitu bagażowego.

W razie braku odmiennego postanowienia w taryfach, wysokość kwoty deklarowanego interesu powinna być podana w walucie Państwa, skąd bagaż wysłano.

§  2.
Od deklarowanej sumy pobiera się opłatę dodatkową w stosunku jednej czwartej od tysiąca, za każde zaczęte 10 kilometrów.

Taryfy mogą obniżyć tę opłatę i ustalać minimum należności.

§  3.
W razie deklarowania interesu w dostawie, można żądać w wypadkach opóźnienia:
a)
bez udowadniania, że z opóźnienia wynikła szkoda i w granicach kwoty deklarowanego interesu, - 0,20 franka za każdy kilogram wagi brutto bagażu, wydanego z opóźnieniem, i za każde zaczęte 24 godzin, licząc od chwili zażądania wydania, jednak najwyżej za dni 14;
b)
w razie dostarczenia dowodu, że z opóźnienia wynikła szkoda, - wynagrodzenia tej szkody aż do wysokości kwoty deklarowanego interesu.

Jeżeli wysokość kwoty deklarowanego interesu jest niższa od odszkodowań, przewidzianych w artykule 34, to odszkodowania te mogą być żądane zamiast odszkodowań, przewidzianych pod literami a) i b) niniejszego paragrafu.

§  4.
W razie udowodnienia szkody, wynikającej z całkowitego lub częściowego zaginięcia albo uszkodzenia bagażu, dla którego podano deklarację interesu w dostawie, może być przyznane odszkodowanie do wysokości deklarowanej sumy. Odszkodowanie to dolicza się do odszkodowań, przewidzianych w artykułach 31 i 33.

Odszkodowanie w wypadku złego zamiaru lub ciężkiego zaniedbania ze strony kolei żelaznej.

We wszystkich wypadkach, w których całkowite lub częściowe zaginięcie, uszkodzenie albo opóźniona dostawa bagażu mają za przyczynę zły zamiar lub ciężkie zaniedbanie ze strony kolei żelaznej, podróżnemu należy się pełne odszkodowanie za udowodnione straty do podwójnej wysokości kwot maksymalnych, przewidzianych w artykułach 31, 33, 34 i 35.

Oprocentowanie odszkodowania.

Podróżny może żądać odsetek w stosunku sześciu od sta od sumy odszkodowania przyznanego mu z każdego kwitu bagażowego, o ile odszkodowanie to przekracza dziesięć franków.

Odsetki liczą się od dnia wniesienia reklamacji w drodze administracyjnej, przewidzianej w artykule 40 lub, jeżeli reklamacji nie zgłoszono, od dnia wystąpienia z powództwem w drodze sądowej.

Zwrot odszkodowań.

Każde odszkodowanie niesłusznie otrzymane należy zwrócić.

W wypadku oszustwa, kolej żelazna, niezależnie od sankcyj karnych, ma nadto prawo do poszukiwania kwoty, równej sumie niesłusznie wypłaconej.

Odpowiedzialność kolei żelaznej za jej personel.

Kolej żelazna odpowiada za jej personel oraz za inne osoby, któremi się posługuje przy wykonywaniu podejmowanego przewozu.

O ile jednak personel kolejowy, na żądanie podróżnych spełnia czynności, do których kolej żelazna nie jest obowiązana, uważa się go za działającego z ramienia podróżnego, któremu usługę tę oddaje.