Rozdział 3 - Dopełnienie powinności celnej. - Kontrola celna i postępowanie celne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1962.14.62

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 1973 r.

Rozdział  3.

Dopełnienie powinności celnej.

§  16.
Powinność celna dotyczy wszystkich przewożonych towarów nawet wolnych od ograniczeń (art. 8) i od należności celnych, bez względu na to, czy towary te stanowią własność przewożącego, czy innej osoby.
§  17.
Osoba przekraczająca granicę państwową, okazując wszystkie przewożone z sobą towary, obowiązana jest rozpakować cały swój bagaż oraz podać rodzaj i ilość poszczególnych przedmiotów, a na żądanie organu administracji celnej udzielić wyjaśnień o nadawcy, odbiorcy, przeznaczeniu i wartości towarów oraz o innych okolicznościach mogących mieć znaczenie dla kontroli lub odprawy celnej. Towary wolne od rewizji celnej (art. 37) okazuje się bez ich rozpakowywania.
§  18.
1.
Przewoźnik obowiązany jest dostarczyć do granicznego urzędu celnego wszystkie towary przewożone przez granicę państwową. Nie wolno mu przyjmować ani wydawać towarów podczas przewozu ich pomiędzy granicą a granicznym urzędem celnym lub odwrotnie.
2.
W razie konieczności wyładowania lub przeładowania towarów podczas przewozu pomiędzy granicą a granicznym urzędem celnym lub odwrotnie przewoźnik obowiązany jest zawiadomić o tym graniczny urząd celny. Wyładunku lub przeładunku wolno dokonać tylko pod dozorem celnym (§ 5 ust. 2 pkt 1). Jednak w przypadkach nie cierpiących zwłoki, a wywołanych awarią w przewozie, wymagania te zachowuje się tylko w miarę możliwości.
3.
Funkcjonariusze celni w obecności pracowników właściwych przedsiębiorstw przewozowych lub - w żegludze morskiej - maklerskich przyjmują pod dozór celny środki przewozowe przybywające z zagranicy. Na żądanie urzędu celnego lub za jego zgodą poszczególne wagony kolejowe podstawia się na tory inne niż wyznaczone w regulaminie stacyjnym dla danego rodzaju wagonu lub ładunku.
§  19.
1.
Równocześnie z dostarczeniem towarów przewoźnik obowiązany jest doręczyć urzędowi celnemu dokumenty dotyczące ich przewozu:
1)
przy przewozie koleją:
a)
wykaz zdawczy, który w przypadku przywozu z zagranicy doręcza się niezwłocznie po przyjeździe pociągu lub po otrzymaniu wykazu od kolei zdającej, a w przypadku wywozu za granicę - przed odjazdem pociągu lub równocześnie z przekazaniem innych egzemplarzy wykazu kolei przyjmującej,
b)
wykaz wagonowy - do wglądu,
c)
listy przewozowe z dokumentami załączonymi przez nadawcę przesyłki - do wglądu,
2)
przy przewozie statkami morskimi:
a)
manifest przywozowy lub wywozowy,
b)
listę załogi i pasażerów,
c)
spis bagaży rejestrowanych,
d)
wykaz włazów i skrytek,
e)
manifest obejmujący wszystkie towary znajdujące się na statku,
f)
konosamenty - do wglądu,
g)
w przypadku przywozu - spis zasobów statku i spisy przedmiotów posiadanych przez poszczególnych członków załogi, nie wyłączając przedmiotów przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu na polskim obszarze celnym, oprócz odzieży, obuwia, przyborów toaletowych i innych drobnych przedmiotów przeznaczonych do codziennego osobistego użytku,
3)
przy przewozie statkami rzecznymi:
a)
raport przywozowy lub wywozowy,
b)
listę załogi i pasażerów,
c)
wykaz włazów i skrytek,
d)
listy przewozowe - do wglądu,
e)
w przypadku przywozu - spisy, o których mowa w pkt 2 lit. g),
4)
przy przewozie statkami powietrznymi:
a)
manifest lotniczy,
b)
listę załogi i pasażerów,
c)
listy przewozowe - do wglądu,
5)
przy przewozie samochodami - dokumenty określone w odrębnych przepisach, a w braku tych przepisów - dokumenty określone przez Główny Urząd Ceł,
6)
przy przewozie pocztą - wykaz ładunku.
2.
W razie zagubienia przez przewoźnika dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), jest on obowiązany do dostarczenia ich odpisów.
3.
Na wniosek kapitana statku urząd celny może odroczyć termin doręczenia manifestu przywozowego na czas do 6 godzin od chwili wejścia statku do portu. Odroczenie nie wpływa na obowiązki kapitana określone w innych przepisach. Przed doręczeniem manifestu można wyładować towary w pierwszym miejscu wyładunku na podstawie manifestu obejmującego wszystkie towary znajdujące się na statku.
4.
Manifest i raport przywozowy lub wywozowy przewoźnik doręcza w wymaganej przez urząd celny ilości egzemplarzy.
5.
Główny Urząd Ceł może w porozumieniu z przewoźnikiem wprowadzić obowiązek doręczenia dokumentów innych niż wymienione w ust. 1; może zwolnić przewoźnika z obowiązku doręczenia niektórych dokumentów wymienionych w ust. 1.
§  20.
1.
Po doręczeniu dokumentów przez przewoźnika urząd celny sprawdza dostarczone towary, a w miarę możności ilość sztuk oraz znaki i numery przesyłek, a także stan ich opakowań, i w razie braku zastrzeżeń dokonuje o tym w dokumentach odpowiedniej wzmianki.
2.
W razie rozbieżności z treścią dokumentów lub uszkodzenia opakowania urząd celny przeprowadza rewizję celną towaru, po czym odpowiedni protokół sporządza przedstawiciel przewoźnika lub zarządu portu, przy udziale funkcjonariusza celnego, albo funkcjonariusz celny przy udziale przewoźnika lub jego przedstawiciela. Wzór protokołu określają - odpowiednio - przewoźnik lub zarząd portu albo Główny Urząd Ceł. Przy przewozie koleją protokół sporządza zawsze przewoźnik przy udziale funkcjonariusza celnego.
3.
W toku dokonywania czynności przewidzianych w ust. 1 i 2 urząd celny przeprowadza rewizję środka przewozowego. Przedstawiciel przewoźnika obowiązany jest do obecności przy rewizji i do udzielania urzędowi celnemu wyjaśnień.
§  21.
1.
Po dokonaniu czynności przewidzianych w § 20 urząd celny nakłada zamknięcia celne na dostarczone towary. Zamknięcia nakłada się bezpośrednio na opakowania albo na środki przewozowe lub na stanowiące ich część pomieszczenia.
2.
Nie nakłada się zamknięć celnych na towary:
1)
znajdujące się na statkach morskich - z wyjątkiem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych i używek oraz przedmiotów innych niż potrzebne do osobistego użytku a posiadanych przez poszczególnych członków załogi,
2)
przewożone bez opakowania w niekrytych wagonach lub otwartych barkach; jednak można nałożyć zamknięcia, jeżeli towar przykryty jest oponą lub w inny podobny sposób.
3.
Główny Urząd Ceł może zezwolić na zaniechanie nakładania zamknięć celnych również w innych przypadkach niż określone w ust. 2.
4.
Urząd celny zwalnia spod zamknięcia celnego - w normach nie przekraczających każdorazowo trzydniowego zaopatrzenia - napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i używki znajdujące się na statkach lub innych środkach przewozowych a potrzebne do użytku podróżnych i załogi podczas postoju.
§  22.
Przewoźnik lub zarząd portu obowiązany jest do wykonywania robót fizycznych związanych z czynnościami przewidzianymi w § 20 oraz § 21 ust. 1 i 4.